Storlek på värmare?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
krajan
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 apr 2010, 22:40
Ort: Karlshamn, Sweden
Kontakt:

Storlek på värmare?

Inlägg av krajan »

Jag har nu slitit ut den (jätte-) gamla värmaren i vår båt... Den är antagligen från 70-talet för den ser helt antik ut :D
Problemet är att jag inte kan hitta någon beteckning på den, inte heller vilken effekt den kan ge.
Så därför har jag ingen aning om vilken värmare jag ska byta till. Nu har jag kikat på Webasto, en liten modell 2000 och en lite större modell 3900.
Modellerna skiljer sig ju lite från varandra även i utförande.

Vi har inte haft båten så länge och den gamla värmaren har aldrig gått igång.
Vilken effekt på värmare kan man behöva i en Fjord 32 Cabin, som brukar vara "först i plurret" 8) och tas inte upp förrän Sep/Oktober??
Räcker 2kW? Eller måste man upp i "nästa klass" 3,5kW?

/Krajan
Fjord 32 Cabin - Cummins 300hkTurboD + ZF-MPM PPS111-drev
baheno
Inlägg: 86
Blev medlem: 05 sep 2009, 19:35
Ort: Stockholm

Jag har en Fjord 24 och köpte ny värmare precis!

Inlägg av baheno »

Det blev en Eberspächer D2, ska räcka för motorbåtar upp till 30 fot.. Antar att du behöver snäppet större dvs motsvarande D4an...
Men det beror väl också på hur många utblås du ska ha?! Kolla Eberspächers hemsida, där fanns det bra förklaringar på hur man bör dimensionera värmesystemet i båten...
krajan
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 apr 2010, 22:40
Ort: Karlshamn, Sweden
Kontakt:

Inlägg av krajan »

Jag slog till på en Webasto 3900 som jag installerade i slutet av maj. 2010 bjöd nog på en av de sämsta (kallaste/ruggigaste) vårar som jag har varit med om, i båtväg iallafall.
Hoppas att kommande vinter och vår ska vara lite snällare :)
Det var ju ganska enkelt med bränsleförsörjningen till värmaren när man redan har en stor dieseltank i båten. En del av luftkanalerna bytte jag ut, för de blir lite grisiga på insidan efter några år.
Till nästa säsong ska jag komplettera med ytterligare ett luftuttag - det är så gott med värme när det blåser kallt ute 8)
Fjord 32 Cabin - Cummins 300hkTurboD + ZF-MPM PPS111-drev
Skriv svar