Konvertering av Fjord 21

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Jan-Åke
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 dec 2005, 11:08

Konvertering av Fjord 21

Inlägg av Jan-Åke »

Hej alla glada Fjordägare. Jag har en Fjord 21 Holliday som jag har planer på att bygga om tilll en Weekender. Är det någon som kan hjälpa mej med ev ritningar,skisser mått och dyligt för ett sådant jobb?Kapellet får kanske vara högre invändigt mått. Kan vara till hjälp när jag skall sy ett nytt kapel.

Tackar på förhand
Ha de
Jan-Åke
baheno
Inlägg: 86
Blev medlem: 05 sep 2009, 19:35
Ort: Stockholm

En fundering...

Inlägg av baheno »

Är det ett speciellt projekt du vill hålla på med? Det verkar ganska jobbigt, tidskrävande och jag tror aldrig att du får tillbaka något den dag du ska sälja...

Sälj båten och köp en weekender istället!
Jan-Åke
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 dec 2005, 11:08

Inlägg av Jan-Åke »

Hej och tack för informationen och samtidigt en god Fjord fortsättning.

Jag håller på att renovera Fjorden så en tanke dök upp om det fanns någon som hade bilder eller tom någon ritning på en dylik ombyggnad. Håller på att lägga in nya teakdurkar och skall göra ett nytt pentry samt senare sy ett nytt kapell,så det skulle vara bra om jag kan ta ett beslut om ombyggnad innan jag sätter igång jobbet. Är pensionär så har gott om tid.

Som norrmannen siger.Ha de
Jan-Åke
krajan
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 apr 2010, 22:40
Ort: Karlshamn, Sweden
Kontakt:

Inlägg av krajan »

Wow! Det låter som ett ordentligt jobb.
Jag kan tyvärr inte hjälpa, men jag önskar dig lycka till!
Uppdatera gärna hur det går efterhand.
Fjord 32 Cabin - Cummins 300hkTurboD + ZF-MPM PPS111-drev
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Konvertering av Fjord 21

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!
Under de 9 åren som jag hade min 21 Weekender blev det en hel del modifieringar
Jag byggde bland annat ett helt nytt pentry, byte av relingslist, modifierade durken, bytte till rostfri pulpit mm, Se bifogade bilder.

Är det något speciellt i undrar över kan jag säker hjälp till.

MVH

Lars Lundbladh
Bilagor
21_sida.JPG
DSC_1508.jpg
DSC_1499.jpg
DSC_1498.jpg
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
hydro74
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 mar 2011, 09:19

Re: Konvertering av Fjord 21

Inlägg av hydro74 »

Hej Lars,

Jag har nyss köpt en Fjord 21 Weekender som jag tänkte snygga upp lite och har några frågor, ifall du har tid att besvara dem. Du skrev bl.a. att du bytt relingslist. Var köpte du den och var den likadan som den ursprungliga, eller kan man använda någon annan typ? Jag har varit i kontakt med Parmaplast i Norge som lär ska ha levererat de ursprungliga listerna. De hänvisar till sin produktkatalog, men jag är lite osäker vilken list det ska vara och om den ens finns som lagervara hos dem. Är det svårt att byta listen?

Sedan såg jag att du hade väldigt snygg durk i din Weekender. Är det laminat eller äkta vara? :)

Mvh,
Peter Luoma
Finland
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Konvertering av Fjord 21

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jag bytte till en svart relingslist med vitt inlägg från Parma plast Profil nr.: B1633D + C2082B, Original listen är ca 60 mm hög.
http://www.parmaplast.no/no/LinkClick.a ... 59&mid=394
Listen monterades med rostfri skruv och aluminium band (plattjärn) som jag köpte i Sverige (billigare än frakt från Norge)
Det största jobbet var att demontera listen samt borra de nya hålen eftersom listen skruvas behöver den inte värmas och sträckas på samma sätt som en vanlig relingslist. Jag borrade bort listen markerade var hålen skulle borras på plasten ovanför listen. Körnade och borrade hålen genom aluminium och list efter markeringarna , fungerade utmärkt.
Se bild.

Durken är original , det är en plywood durk med 1,5 mm teak faner. Tyvärr finns inte lika smalrandig teak att köpa längre men en bredrandig blir nästan lika snygg.

MVH
Lars Lundbladh
Bilagor
Fjord 21 Weekender _LL
Fjord 21 Weekender _LL
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
hydro74
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 mar 2011, 09:19

Re: Konvertering av Fjord 21

Inlägg av hydro74 »

Hej!

Tack för snabbt och detaljerat svar! Nu vet jag vilken list jag ska ha :) Jag undrar om jag inte kan använda det gamla aluminiumbandet (se länken nedan), så skulle hålen vara på rätt plats automatiskt. Måste kolla dimensionerna.

http://image.annonsborsen.se/raw/741000/741583_0.jpg

Mvh,
Peter
baheno
Inlägg: 86
Blev medlem: 05 sep 2009, 19:35
Ort: Stockholm

Re: Konvertering av Fjord 21

Inlägg av baheno »

Nu är ju inte jag experten, men det borde ju funka aldeles utmärkt att ta bort aluminiumprofilen och sätta dit den med ny list bakom.

Man kanske ska täta varje gänga med typ sikaflex eller liknande?! Men det har du säkert tänkt på redan :)
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Konvertering av Fjord 21

Inlägg av Lars Lundbladh »

hydro74 skrev:Hej!

Tack för snabbt och detaljerat svar! Nu vet jag vilken list jag ska ha :) Jag undrar om jag inte kan använda det gamla aluminiumbandet (se länken nedan), så skulle hålen vara på rätt plats automatiskt. Måste kolla dimensionerna.

http://image.annonsborsen.se/raw/741000/741583_0.jpg

Mvh,
Peter
Hej!

Det kan eventuellt gå bra ? förutstatt att banden passar i den nya listen höjden kan skilja något.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Jan-Åke
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 dec 2005, 11:08

Re: Konvertering av Fjord 21

Inlägg av Jan-Åke »

Hej Lars och ni andra som är med.

Tack för du svarade på min undran.

Till att börja med så undrar jag om upphöjningen på durken innan ruffen består av u-aluminiumprofiler, och isåfall hur mycket högre är ruffen där?

Hur är evt förstärkning vid ruffväggen tvärskepps utförd?

Vilka mått skall det vara på ingången till mittcabinen,och vilket mått skall det vara från center invändigt botten båten till underkant ingången mittcabin

På min Holliday är bränsletanken placerad mellan skotten innan ruffen,är det samma på en weekendern dvs den blivande mittcabindurken.

Så den sista frågan denna gång,räcker det med ca 30 mm isolering i mittcabinen.

Skall det vara någon extra förstärkning för stolarna i mittcabintaket

Tack för tipset med byte av listen

Ha de
Jan-Åke
Jan-Åke
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 dec 2005, 11:08

Re: Konvertering av Fjord 21

Inlägg av Jan-Åke »

Hej igen!

Angående teakdurk tillverkar jag dem med att limma och nåta på plyfan en 6 mm tjock och 45 mm bred teaklist . Då blir det lite slipmån också. Finns på malmolist.se men även andra ställen tror jag.

Ha de

Jan-Åke
Skriv svar