Propeller

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Jutte
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 apr 2011, 22:42

Propeller

Inlägg av Jutte »

Hej
Jag är nybliven ägare till en Fjord Dolphin 775 med VP AQ271C som pådrivare.
Jag skulle vilja få reda på om nån vet vilken propeller som är lämpligast för denna kombination.
Jag vill gärna ha en rimlig bränlseekonomi.

Tacksam för tips.
TobbeS
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2009, 14:21

Re: Propeller

Inlägg av TobbeS »

Hej Jutte

Jag hänger på din tråd med samma fråga gällande en Fjord Attache med Aq 200 D och 280-drev. Vet att det är fel propeller på båten, eftersom den har kort hus och det ska vara långt.

Ursäkta intrånget.
Tobbe
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Propeller

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Standard propeller på AQ270 SP = Singel prop med standard utväxling 1.61:1 är 15x19.
Standard propeller på AQ200 SP = Singel prop med standard utväxling 1.61:1 är 15x17.

För AQ271 DP= Duoprop bör man montera B4 eller möjligen B5.

Den som vill ha mer info om bra och prisvärda alternativ propellrar för Volvo (ej original) 3 och 4 blad kan kontakta mig direkt på lars.lundbladh@fjordclub.com.

Läs gärna mitt propellertest i Praktiskt Båtägande nr 2 2011 där jag testade SP propellrar på min Fjord 815.

MVH

Lars Lundbladh
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
baheno
Inlägg: 86
Blev medlem: 05 sep 2009, 19:35
Ort: Stockholm

Re: Propeller

Inlägg av baheno »

Lars, vet du om det finns 4-bladiga till DP290 drev och vilken motorstorlek dom passar till?

Har 230 hk diesel och det sitter nog B5 idag om jag inte har fel...

Till saken hör att jag har hört att en båt med 260hk diesel hade en toppfart på närmare 40knop mot mina 32, verkade konstigt att 30hk kunde göra så mycket så eventuellt kanske man kör omkring med fel...
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Propeller

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!


Vilken motor har du ? 230 eller 260 hk kanske inte är så stor skillnad men det kan vara betydligt mer vridmoment i 260hk motorn vid ett visst varvtal vilket gör att den går fortare hk är inte allt. 4 bladig duo prop ? Volvo Duoprop propllerar i A serien har den bakre propen 4 bladig :

Ändå tvivlar jag på 40 GPS knop med 260hk erfarnheten säger minst 330 hk för över 35 knop med Weekender 24 .

Vår Fjord 815 gör 30 knop med 260 hk bensin V8.

http://www.drevia.se/pdf/propguide.PDF
http://patric.20m.com/effekt.html


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Niclas_O
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 jul 2008, 15:17

Re: Propeller

Inlägg av Niclas_O »

38,4 gör min 24 weekender med 5,7gi300-J och dps-A med F4:or enligt gps:n. Min motor har 300 hk på propelleraxeln medans AQ271C har 270 på veven vilket kanske blir 255 på propelleraxeln, ganska stor skillnad. Med min förra motor AQ271 och vp 280 drev med utväxling 1:1.61 så orkade motorn precis dra en 15x17 propeller och farten blev kring 29 knop på topp, fattades nog lite hästar i den motorn.

Är KAD 42:an specad som 230 hk på vevaxeln?
Orkar du dra dina propellrar till max rekomenderat varvtal?

/Niclas
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Propeller

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Vikt och angiven effekt skiljer mellan motorerna:
Tex KAD 42 230 hk på vevaxel och 216hk på propelleraxel Vikten är 542kg.
AQ271 har angiven effekt på 275hk på vevaxeln (vissa uppgifter = 270hk) Vikten 402kg
5,7 Gi-300 har 300 hk på proplleraxel och vikten 466kg
5,7Gi tillåter högre varvtal 5000 rpm vilket gör att andra propellrar gäller ( annat drev också = DPS)

Fjord 815 med 315hk Vortech och C4 gör ca 35 knop.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
baheno
Inlägg: 86
Blev medlem: 05 sep 2009, 19:35
Ort: Stockholm

Re: Propeller

Inlägg av baheno »

Jaså!
Intressant fakta.... Själv tycker jag det är fånigt att ange annan effekt än den man verkligen får ut dvs det man har poå propellern...

Niclas... vad har du för bränsleförbrukning på din modernare bensinare?! Antar att det är insprut och att den är ganska snål...
Niclas_O
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 jul 2008, 15:17

Re: Propeller

Inlägg av Niclas_O »

Har inte mätt riktigt exakat men kring 1,6-1,8 l/nm inbillar jag mig att det ligger kring.
Tigern
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 jun 2008, 07:47

Re: Propeller

Inlägg av Tigern »

Hej !

Min 775:a med VP570A (tror det är exakt samma som 271c) och 290DP med B5 proppar gjorde 33 knop som bäst (sjösättning). Jag monterade bränslemätare och kunde konstantera att den gick snålare (mindre törstig ;-) vid 24-25 knop än 20-24 knop samt när man åker sakta ska man åka sakta, d.v.s. inte över 5-6 knop för då tar baksuget tag i båten o förbrukningen ökar drastiskt. En annan intressant sak är att den ska gå absolut rakt i vattnet, så använd trimplanen för att justera sidledes. Att trimplanen ska "bromsa" gäller inte 775.an, jag misstänker att bärkraften i de yttre konkava stegen är anledningen.
När det gäller förbrukningen så låg den mellan 1.8-2 l/nm, då ska sägas att jag hade plockat i många kilon av prylar. Jag skulle rekommendera B4 då den har en planingströskel som kommer fram när semesterpackningen är lastad o familjen ligger i aktersoffan. Åker du med "lätt" båt hela tiden så funkar B5.
Jag har haft min 775:a i tio år och fixat o donat en hel del, så har du andra funderingar är det bara o höra av sig.

Mvh. Anders
Skriv svar