Funderar på att byta batteribanken i båten eftersom batterierna troligtvis tyckte lika mycket om vintern som jag själv gjorde. Har läst att batterier ska förvaras kallt och fulladdade, men mina verkar inte ha klarat sig.
Gör jag rätt om jag, för att kontrollera dem, laddar ett i taget och mäter spänningen på batteriet ca ett dygn efter att laddaren indikerar fullt och vad ska spänningen vara då?! 12,4 volt?!
Nästa fråga är hur många batterier man bör ha. Antingen har man ett start och ett fläskigt 200a/h batteri vilket förmodligen kostar skjortan, eller så har man kanske tre 75a/h (för förbrukning) och ett 75a/h start.
Vad tycker ni verkar bäst?!
En anna fråga är ang generatorn. Vad jag har lyckats läsa mig till så ska det sitta en 60a generator på min motor. Hur mycket laddar en sån?! 60a verkar logiskt, men är det så alltså att jag måste köra båten i en timma på relativt högt varvtal för att klämma in motsvarande 60a/h i batteribanken?! Snabbt räknat så går det åt 25 liter diesel per timma och det innebär ju att det blir helvete så dyrt att ladda batterierna

Nästa är ang solpanel... Har fått en flexibel solpanel "sunflex" tror jag den heter som om jag inte minns fel ska ha en kapacitet på 32 watt... Valt en flexibel för att kunna stuva undan och spänna upp där det passar, inte för den optimala laddningen... Men hur lång sladd kan jag ha mellan panelen och batterierna?! Lite osäker på hur grov kabel jag behöver samt vad man ska ha för kontakt till den. Jag vill ha en kontakt så att jag kan plugga ur panelen vid behov och ta hem (man får ju aldrig ha sina grejer i fred)...
Det sitter ett skiljerelä mellan start och förbrukning idag... Ska man koppla panelen direkt på förbrukningsbatterierna för att spänningen inte är tillräckligt stark för att "ta sig igenom" skiljerelät?!
Mmm några tankar som ni kanske kan reda ut åt mig?!