Montera bogpropeller Fjord Dolphin 900, tips önskas...

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
uboat
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 jun 2009, 22:16

Montera bogpropeller Fjord Dolphin 900, tips önskas...

Inlägg av uboat »

Hej!

Jag är sugen på att montera bogpropeller på min Fjord 900 och undrar om det finns någon i Fjord-klubben som har gjort detta tidigare. Om så är fallet vore jag mkt tacksam för tips på:

1. placering (finns ett utrymme framför soffan, men vet ej om det är tillräckligt stort för en VETUS 55kp/12V, eller måste vattentanken byggas om?)
2. monteringstips i övrigt
3. gärna foton och ev ritningsmått om detta finnes.....


Mvh
Uboat
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Inlägg av fjord900 »

Hej!

Ja, det finns bra med plats för en bogproppellerinstallation i det främre utrymmet under soffan. Iaf om man monterar de Side-power SP55 som jag har .

Jag har tyvärr inga bilder från insidan, men skickar en från fören när båten epoxibehandlades. Där ser du tunnelns placering.

För bra tips bifogar jag en länk till yachtcare AB, http://www.yachtcare.se/windy_9000.htm. Där får man mycket detaljera se monteringen på en Windy 9000.

Jag har för mig att detaljisterna, Hjertmans, Båtaccenten mfl har mallar och jiggar för montering som man få låna vid köp av propeller.

I övrigt har jag fått ordning på relän m.m.

Vänliga hälsningar
Bilagor
Kopia av P6010381.JPG
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Inlägg av fjord900 »

Länken var visst inte så vidare, men gå till hemsidan www.yachtcare.se och välj "båtservice" och därefter "projektbilder".

För övrig kan man passa på att njuta av de helt fantastiska lackeringsresultat de uppnår på gamla båtar.

Vi lär ha alla möjligheter att låta våra båtar få ett evigt liv.

Tony har för övrig medverkati några så här gör du artiklar i Praktiskt Båtägande.
uboat
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 jun 2009, 22:16

Inlägg av uboat »

Hej Thomas!

Många tack för ditt svar! Jag har tittat på de monteringsanvisningar de har på Yachtcare.se och måste säga att jag är imponerad av deras arbete. Fann sedan på Youtube att det fanns en hel drös med videos som rör just montering av BP:s, vilket ger lite mer insikt i vad det handlar om och det arbete som väntar.

Några nya frågor om du orkar med:
a. satte du ett extra batteri vid BP:n eller drog du kablar direkt från ordinarie batterier, dimension (mm2)?
b. Hur gjorde du hålet? Med tigersåg, fräs eller vad..?
c. Sitter elmotorn monterad lodrätt över röret, eller lutar den åt något håll?

Skönt att du fick till det med reläerna!

Än en gång, tack för hjälpen,
Mvh
/Uboat
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Inlägg av fjord900 »

Hej igen.

Montaget är med från leverans, "original"

Jag har gjort en ut/ombyggnad av elen i båten, något som jag erfarit lönar sig på de flesta objekt.

Min batteribank består av 1+3 75A fritidsbatterier som f.n har 6 år på nacken. Kabeldragningarna är gjorda med förtent kabel och enligt skyllermarks tips och råd. D.v.s förtenta kablar,pressning av kabelskor och grova dimensioner.

Jag har placerat 2 batterier på längst ner i stuvutrymmet babord om tanken (originalplacering) och två i motsvarande fack styrbord om tanken. De är förbundna med 50 mm2 kabel och alla är i samma batchserie.

Bogpropellern är ansluten till startbatteriet med 95 mm2 kablar, har även monterat två halogenstrålkastare under peket som via relä är kopplade på samma matning.
http://www.skyllermarks.se/sv/om-oss/el ... och-sutars

Generatorn är en ISKRA 60 A som matar laddning via 50 mm2 kablar.

http://www.iskra-ae.com/eng/alternators.php

Motorn är monterad rakt ovanpå tunneln och lutar inte. Man skall ju försöka montera tunnel så "djupt" ner i skrovet som möjligt. Den har efter reläbyte fungerat bekymmersfritt hela sommaren.
Jag funderar närmast på att uppgradera till den nya 5-bladiga proppellern i vår.
Har även kollat lite på ett projekt i Praktiskt Båtägande, där man kan skaffa en lägre, tystare hastighet som alternativ till full fart.
Bilagor
Mailbild båten.jpg
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Montera bogpropeller Fjord Dolphin 900, tips önskas...

Inlägg av 900 Dolphin »

Fjord900!

Hur gör du när du åker utan aktre kapellet för du verkar ha det helt avmonterat på bilden ovan, det tycker jag är minst sagt knepigt att göra snabbt och enkelt. Var förvarar du kapell och bågar?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Montera bogpropeller Fjord Dolphin 900, tips önskas...

Inlägg av fjord900 »

Jag knäpper av kappellet på ca 1-2 minuter?

Fickorna i kappellet, där bågarna löper har tryckknappar, sen får man öva upp en bra rutin för hur man viker kapellet, :wink: .

Bågarna knäpps fast i Targabågen, där de passar in i profilen.

Kapellet lägger jag i Midkabinen, då det sällan är någon där under färd.

Jag bifogar ett dokument jag hittat som ger lite uppslag om hur man viker kapell på ett rationellt sätt.
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Montera bogpropeller Fjord Dolphin 900, tips önskas...

Inlägg av fjord900 »

fjord900 skrev:Jag knäpper av kappellet på ca 1-2 minuter?

Fickorna i kappellet, där bågarna löper har tryckknappar, sen får man öva upp en bra rutin för hur man viker kapellet, :wink: .

Bågarna knäpps fast i Targabågen, där de passar in i profilen.

Kapellet lägger jag i Midkabinen, då det sällan är någon där under färd.

Jag bifogar ett dokument jag hittat som ger lite uppslag om hur man viker kapell på ett rationellt sätt.

PDF:n funkade inte att bifoga, men den hittade jag på www.Seaside.nu, och det finns liknande instruktioner hos många kapellmakare....
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Montera bogpropeller Fjord Dolphin 900, tips önskas...

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Här kommer direktlänken till kapellvikningen:
www.seaside.nu/vikningsmall.pdf

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Montera bogpropeller Fjord Dolphin 900, tips önskas...

Inlägg av 900 Dolphin »

Tack! Det skall jag kolla direkt (ville bara tacka först...) för vi har bara helsydda kanaler i vårt kapell så jag måste hitta era lösningar så jag kan sy om vårt kapell....! Vi har ingen möjlighet att knäppa fast vårt kapell i targan så detta låter mycket spännande faktiskt!!!
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Montera bogpropeller Fjord Dolphin 900, tips önskas...

Inlägg av 900 Dolphin »

Nu har jag kikat på filen med vikningsmallen för akterkapellet men blir inte klok på hur det är tänkt? Original är ju kapellet konstruerat så att man har en sida på vardera babord och styrbord och en akteröver. Men sedan är set ju en "runtomhörnetgående" bit akteröver i sidorna mellan akter och sidor och hur viker ni dem utan veck?

En annan sak; det verkar som om ni lägger ner bågarna akteröver, är de då inte i vägen när man sitter i aktersoffan eller hur gör ni?

Skall man nu sy om kapellet vill man ju även dra era erfarenheter och få med alla relevanta ändringar på en gång...!
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re:

Inlägg av Nbottning »

fjord900 skrev:Hej!



För bra tips bifogar jag en länk till yachtcare AB, http://www.yachtcare.se/windy_9000.htm. Där får man mycket detaljera se monteringen på en Windy 9000.


Vänliga hälsningar

Om man vill läsa mer om just den Windy-båten, vilket jag rekomenderar då detta är den bästa båt-projekt-tråd jag stött på, kan man göra detta här:
http://www.boatlife.se/forum/index.php? ... omsearch=1
Där förbättrar nuvarande båtägaren bogproppsinstallationen, kanske inte för att den var dåligt gjord på något vis, utan för att ägaren är riktigt noggrann, duktig och driven i det han gör. Som sagt, klart läsvärd och lärorik tråd.
//Per
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Skriv svar