Skrovtyp lämpligt för in hull eko?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
krajan
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 apr 2010, 22:40
Ort: Karlshamn, Sweden
Kontakt:

Skrovtyp lämpligt för in hull eko?

Inlägg av krajan »

Tjenixen
Har tröttnat på att jag inte har något ekolod. Har nu en O52mm plats ledig i instrumentpanelen så jag funderar på att ta hem en Airmar P97 och sätta i båten med en enkel djupvisare (se tex Watski 2012 katalog s.46). Givaren ska placeras inne i båten men jag har ingen aning om hur skrovkärnan ser ut och om det är ett lämpligt skrov att använda den på. En Fjord 32 Cabin ca 1975... Placering hade jag tänkt mig under toa/garderob, där är det gott om plats och en bra bit fram.

/Richard
Fjord 32 Cabin - Cummins 300hkTurboD + ZF-MPM PPS111-drev
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Skrovtyp lämpligt för in hull eko?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Det bör inte vara några problem att montera en givare på insidan av skrovet. Jag har gjorde detta på min 21 Weekender med amma typ av skrov.
Man bör dock se upp med placeringen så att det inte bildas luftbubblor (under gång) nära skrovet där givaren sitter.
Man kan börja med att prova om ekolodet fungerar genom att lägga givaren i en påse med vatten som kan sedan lägger mot skrovet , viktigt att inga luftbubblor finns emellan skrov och givare.

Är det Airmar P79 du menar Faira kallar den tydligen CHESAPEAKE SS.


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
krajan
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 apr 2010, 22:40
Ort: Karlshamn, Sweden
Kontakt:

Re: Skrovtyp lämpligt för in hull eko?

Inlägg av krajan »

Ja, det var ett lite konstigt/svårt namn som de använder :) Men det verkar som om det finns en känd bukt i amerikat som heter så...
Hittat dessa dokument som beskriver grejjerna: Faria amnual och Airmar P97.
Det verkar ju som om många tillverkare använder Airmars givare, tex Garmin. Men jag blev lite förvånad över det låga priset. Soltek tar ca 2200:- för givaren, men hos marinaman kostar hela paketet 1895:- (såvida jag inte missuppfattat det hela, men man kan ju välja givartyp i paketet så jag antar att det är rätt)...


/Richard
Fjord 32 Cabin - Cummins 300hkTurboD + ZF-MPM PPS111-drev
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Skrovtyp lämpligt för in hull eko?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Vilket lod tittade på hos marinman?

Har du även sett deras kit för inombordsmontage?

http://www.marinaman.se/monteringssats- ... alsearch=1

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
krajan
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 apr 2010, 22:40
Ort: Karlshamn, Sweden
Kontakt:

Re: Skrovtyp lämpligt för in hull eko?

Inlägg av krajan »

Jag frågade Niklas Borg på mailen och han har lagt upp dessa produkterna nu.
Dessa finns tydligen som paket med antingen in hull givare (P97) eller aktergivare, där den senare tror jag har både temp och log som extra feature :) Vilken aktergivare som används är jag lite osäker på eftersom jag inte alls är intreserad av den produkten.

Kitet som du beskriver är jag lite tveksam till. Kanske är jättebra, men jag förstår inte dess value add jämfört med P97'an.
Manualen för lodgivaren som jag länkade till tidigare beskriver i installationen att den ska monteras med sika/silikon och mediet i skålen ska vara glykol. Jag undrar lite om man ska skydda skrovet mot denna glykol genom "osmosskydd", alltså epoxyfärg, efter finslipning av skrovets insida. Men man kanske ska använda primer då så att sikan fäster (har målat skrovet med epoxy och jag har problem med att få bottenfärg att fästa på vissa delar efter det) :)


/Richard
Fjord 32 Cabin - Cummins 300hkTurboD + ZF-MPM PPS111-drev
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Skrovtyp lämpligt för in hull eko?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Använder du P79 givaren följer nödvändigt material för installationen med (den heter väl P79 inte 97?):
http://www.airmartechnology.com/uploads ... es/P79.pdf
Det ser ut att vara ett bra pris och en bra kombination från Marinman. En bra ide att lägga ett spärrskit innan burken fylls med glykol.

Installationskitet som jag hänvisade till kan användas till andra typer av givare.

I min 21 weekender använde jag en akterspegelsgivare som jag limmade fast längst nere i kölsvinet av båten precis framför motorn. Den limmades med långsamhärdande epoxi som fick stå en bra stund efter ihopblandining för att undvika luftbubblor. Det funkade bra för mig.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
krajan
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 apr 2010, 22:40
Ort: Karlshamn, Sweden
Kontakt:

Re: Skrovtyp lämpligt för in hull eko?

Inlägg av krajan »

Ja, såklart heter den P79 :) Jag har förvirrat mig själv med siffrirna och kanske någon annan också med den felaktiga sifferkombinationen.
Menar du då att man efter ha "limmat" fast burken målar ett eller två lager antiosmosisepoxi i botten? Det vore ju en lösning på att slippa en allmän påskrykning över en hel yta.

Du är allt påhittig du Lasse ;)

/Richard
Fjord 32 Cabin - Cummins 300hkTurboD + ZF-MPM PPS111-drev
Skriv svar