Bottenfärg 2012

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Bottenfärg 2012

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej

Skrapar just ren botten på vår Dolphin och hoppas kunna köra VC TAR2 och sedan VC17m.

Vad kör ni med för färg i år?

Själv vill jag ha så lite motstånd som möjligt samt få en yta som fungerar här på Västkusten...
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
krajan
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 apr 2010, 22:40
Ort: Karlshamn, Sweden
Kontakt:

Re: Bottenfärg 2012

Inlägg av krajan »

Nu har jag inga planande egenskaper på min båt eftersom den är för tung och motorerna är utbytta till en en diesel. Men här i Blekinge klarar man sig (har vi gjort iallafall) med vilken sketbottenfärg som helst och ett par burkar chillipulver i färgen. En del här använder cayennepeppar istället men jag tror att effekterna är i stort snarlika; ingen beväxtning alls.
Det är bara drevet som jag har en del tulpaner på eftersom jag inte använder samma metod där...
Vi har använt metoden i flera år och är nöjda. Men det är ju som sagt i Blekinge :)

/Richard
Fjord 32 Cabin - Cummins 300hkTurboD + ZF-MPM PPS111-drev
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Bottenfärg 2012

Inlägg av 900 Dolphin »

Skrapningen ger inte det slutresultat jag önskar och osäkerheten att verkligen få bort ALLT inför min VC-behandling gjorde att jag köpte mig en 150 mm DeWalt excenterslip idag.

Förhoppningsvis blir det lite effektivare i morgon med 50-pappet om nu inte regn sätter lite timmerstockar i hjulen....
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Bottenfärg 2012

Inlägg av 900 Dolphin »

Så du åker halvplanande numera? Vad håller du för fart då med tanke på planingströskeln?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
krajan
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 apr 2010, 22:40
Ort: Karlshamn, Sweden
Kontakt:

Re: Bottenfärg 2012

Inlägg av krajan »

Eftersom Blekingeskärgården inte oändlig så håller vi lugnt tempo och glider mest omkring och njuter. Så det blir allt mellan 7-14kn. Jag gissar att man ska över 25kn om man bara ska börja plana upp henne och det är inget jag är pigg på. Jag kan skojigt nog inte komma under 5kn med den kombinationen av motor-drev jag har. Så, stark men lite långsam :)

Jag såg alldeles nyss på Kunskapskanalen ett progarm om att efterapa djurens teknik/utveckling. De visade en del olika lösningar, hur de fungerade och hur människan kan efterapa dessa egenskaper. Iallafall så lär det finnas en alldeles ny typ av bottenfärg framtagen först för statiska marina objekt men sedan även till fartyg. Den efterapar hajens ytstruktur där ytan har pyttesmå rörliga, vassa och hårda tänder. Det gick lite fort så jag "hajade" inte hur färgen fungerade... :)
Men jag tror att den ska finnas i Holland och den bör nog kosta en slant kanske. Du får leta upp den och berätta för oss andra ;)

/Richard
Fjord 32 Cabin - Cummins 300hkTurboD + ZF-MPM PPS111-drev
Skriv svar