Jag kommer inte hinna att byta all vatten och vvs innan sjösättning och gick därför och inspekterade de in och utlopp som jag därför behöver kunna stänga när den ligger i vattnet.
När jag då såg vilka modeller blev jag än förundrad för har inte sett dessa tidigare, jag är van med vanliga handtag och kulventiler. Det gör mig också relativt säker på att dessa har nog aldrig varken stängts eller öppnats sen båten byggdes

Jag undrar om det är någon som vet något om dessa två kopplingar och hur man stänger och öppnar dessa.
(vill gärna undvika att byta genomföringar om möjligt...det är både tidsbrist och kunskapsbrist i år)
1. Inloppsventil för sjövatten till toaletten i kölsvinet.
Hur mycket ska man skruva för att stänga och öppna, när jag provade kunde jag bara röra ratten kanske ett halvt kvartsvarv (dvs mindre än ett kvartsvarv)..väldigt lite alltså. Om den skall stängas mer så behöver jag hjälp på tips hur jag kan fixa den.
2. Septikutlopp.
Har aldrig någonsin sett denna och förstår inte hur man stänger och öppnar den...har någon erfarenhet och vet hur den fungerar?
Hoppas på snabba och bra svar

ps. kommer komma med många "dumma" frågor eftersom jag är helt novis när det gäller meckandes, har varit mycket besättning på både segel och motor men är förstaägare