Wow vilket jobb du gjort och vilket resultat!
För en rookie som mig så kan jag bara vara imponerad. Har en hel del år framför mig innan jag skulle ge mig på ett jobb som detta.
kul att följa ditt arbete. själv har jag tagit mindre tekniskt arbete men ändå ett grymt slitgöra att byta alla septikslangar samt ventiler och även en genomföring för ventilen gick inte lossa. kommer göra en post när det börjar bli klart. Kan säga att septikslangar som suttit sedan 1987 de sitter fast!!! haha
Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.
Moderator: Lars Lundbladh
Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.
Tack Tomas!
Inget av det jag gjort har varit svårt eller komplicerat. Däremot har det varit arbetskrävande, speciellt eftersom jag inte haft rätt verktyg. Hade jag haft ett rejält skruvstäd, en glasbläster etc så hade det här varit ett ganska enkelt jobb. Man brukar ju säga att rätt verktyg gör halva jobbet...jag har alltid hävdat att rätt verktyg gör större delen av jobbet!
Har du brottats med gamla septikslangar så skulle du säkert klara av att göra samma sak som jag har gjort i den här tråden...det svåraste har varit de moment som krävt styrka och kraft.
Mvh
Fred
Inget av det jag gjort har varit svårt eller komplicerat. Däremot har det varit arbetskrävande, speciellt eftersom jag inte haft rätt verktyg. Hade jag haft ett rejält skruvstäd, en glasbläster etc så hade det här varit ett ganska enkelt jobb. Man brukar ju säga att rätt verktyg gör halva jobbet...jag har alltid hävdat att rätt verktyg gör större delen av jobbet!
Har du brottats med gamla septikslangar så skulle du säkert klara av att göra samma sak som jag har gjort i den här tråden...det svåraste har varit de moment som krävt styrka och kraft.
Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.
Tänkte att jag skulle visa slutresultatet. Jag kände att nu när PT-cylindrarna är så fina så kunde jag ju inte lämna skölden som den var.
Först en "före"-bild. Det var inte direkt vackert...
Efter lite skrubbande och slarvslipning maskades akterspegeln av.
Efter lite snabbspray med VP-färgen är skillnaden enorm. VPs färg må vara dyr...men den täcker väldigt fint! Det fanns lite rester kvar av vad jag tror är någon giftfärg som reste sig på några ställen men det får vara så länge. Längre fram kanske jag gör om och gör rätt...
Här är allt återmonterat. Ny vattenslang och anod blev det också. Vid drevmontering blir det nya bälgar.
Visst blev cylindrarna snygga?! Jag tycker att färgvalet blev lyckat, VP-vit för 100-dreven gör att cylindrarna står ut lite från resten av skölden. Inget man ser i vattnet...men jag vet ju om det!
Mission accomplished! Nu återstår bara att se ifall allt fungerar som det ska när drevet monteras.
Först en "före"-bild. Det var inte direkt vackert...
Efter lite skrubbande och slarvslipning maskades akterspegeln av.
Efter lite snabbspray med VP-färgen är skillnaden enorm. VPs färg må vara dyr...men den täcker väldigt fint! Det fanns lite rester kvar av vad jag tror är någon giftfärg som reste sig på några ställen men det får vara så länge. Längre fram kanske jag gör om och gör rätt...
Här är allt återmonterat. Ny vattenslang och anod blev det också. Vid drevmontering blir det nya bälgar.
Visst blev cylindrarna snygga?! Jag tycker att färgvalet blev lyckat, VP-vit för 100-dreven gör att cylindrarna står ut lite från resten av skölden. Inget man ser i vattnet...men jag vet ju om det!
Mission accomplished! Nu återstår bara att se ifall allt fungerar som det ska när drevet monteras.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.
Återkopplar med en rapport att allt verkar fungera som det ska! Jag har inte gjort någon långtidstest men än så länge verkar systemet hålla trycket. Jag hade tyvärr inte tid att ställa in instrumentet innan sjösättningen så siffrorna ligger lite tokigt men det får jag ta tag i efter upptagning.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.
Grattis till gott jobb! Snyggt och bra måste jag säga.
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Re: Projekttråd: Renovering av VP Powertrimcylindrar.
Tack Tomas!
Det känns väldigt skönt att veta att allt är tipp topp där bak!
Det känns väldigt skönt att veta att allt är tipp topp där bak!
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP