Dålig fart - tulpaner på propeller?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Nbottning »

Vad följer med longblocket? Byter dom verkligen motor och flyttar kringutrustning för 8K? Låter isf som en human prissättning.

Jag skulle be dom ta ur din gammla puffra i god tid innan den nya ska ner och sen se till att ha tillgång till båten så kan du passa på att rengöra mottorummet och helst måla. Snygga till elen osv.

Man kan även passa på att montera en slanganslutning på motorns oljeplugg med en slang som man sedan lätt kan byta olja via. Jag bifogar bild. Finns hos Hansen Racing.

När det kommer till Usaonline så rekomenderar jag att du tar lite referenser innan du gör affär.
oljepluggsslang.JPG
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
BJohan
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 apr 2011, 21:02

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av BJohan »

Den nya motorn är ju helt komplett så det är inte så mycket kringutrustning att flytta. Generator, startmotor, tändning, insug och förgasare, avgasknän mm sitter redan på den nya motorn.

Tack för bra tips.

Så här ser motorn ut:
Bild
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Cruiser27 »

Vacker pjäs! Jag vill nog hålla fast vid att det är en RIKTIGT bra deal, på klipp-nivå. Med tanke just på att den är helt komplett, färskvattenkylning, elektronisk tändning, 100A(!) generator, knän mm....
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Nbottning »

Oki, du skrev longblock så jag tänkte det hade blivit en annan variant. My misstanke.

Känns som sagt som en vettig väg att gå.
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Cruiser27 »

Jag visade "min" motormek här på orten annonsen från Performance. Han hälsar och gratulerar till den bästa V8-deal han hört om. Oöverträffat med ett fabriksnytt (orenoverat) marin-paket, helt komplett, till det priset enligt honom. Minst 1000 bekymmersfria körtimmar med normalt underhåll.
Lite extra peppning så här innan helgen....
Selcruiser 27 med Hyundai S250
BJohan
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 apr 2011, 21:02

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av BJohan »

Kan jag använda samma propellrar? Jag har 280 drev med duoprop. Hur ser ja vilken propeller jag har? På den ena kan jag läsa B3 854832 på utsidan och 3 6 00 samt 85 32 baktill. På den andra som är målad ser jag ingenting.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Det beror även på vilken utväxling du har på drevet.

AQ260 och 1,95:1 i utväxling med B3 ligger farten strax unde 30 knop nästa steg upp är B4.

Läs utförligare här http://www.fjordclub.com/kat/45sw2001.pdf

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Nbottning »

Hej! Hur går det med detta projekt? *nyfiken*
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
BJohan
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 apr 2011, 21:02

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av BJohan »

Nu sitter motorn i båten. :D Det blev inte helt så lätt som jag trodde. Motorbädden var dålig och behövdes plastas om. Vattenintaget i drevet var för litet så ett nytt intag togs upp i botten. Avgasrören passade inte riktigt men det löstes på ett bra sätt. Jag passade även på att måla motorrummet och göra drevservice.

Jag har inte kört motorn i sjön än, eftersom jag håller på att byta relingslist och installera toatank.
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Nbottning »

Det är ju oftast mer än en sak som ska tillstöta, men det låter ju trots allt som att det gått relativt bra och att det blir en båtsommar!

Låt oss gärna få veta och se mer av resultatet!

//Per
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
BJohan
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 apr 2011, 21:02

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av BJohan »

Efter byte av relingslist och installation av toatank är båten i sjön sedan någon vecka. Motorn går jättebra, men två saker strular lite. Laddningen går inte igång förrän man varvat ca 3000 rpm. Har man väl varvat upp laddar den normalt. Startmotorn klickar ibland. Den klickar till men drar inte runt motorn. Om man försöker igen startar den oftast normalt. Startmotor och generator är helt nya och det verkar väl osannolikt att de är defekta? Vad kan det vara som är fel?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Hur är D+ till generatorn kopplad? Det är den ledningen som normalt lägger på fältspänning och får generatorn att börja ladda. Vissa generatorer har interna D+ och de kan vara lite luriga med att få igång laddningen på om inte rätt remhjul sitter på generartorn det kan få till följd att varvrtalet blir för lågt på generatorn.

Startmotorn är troligen fel shimsad på V8 måste man nästa alltid lägga in mellanläggsbrickor mellan generator och motorblock annars får man de problem du beskriver. Klickade ljudet brukar vara att solenoiden inte kan få ut startmotorns kuggdrev mot startkuggkransen.


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
BJohan
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 apr 2011, 21:02

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av BJohan »

Startmotor och generator är ju levererade på den kompletta motorn. Enligt leverantören är motorn provkörd och startmotor och generator testade. Han tror mer på jordfel som kan orsaka båda felen. Vad tror du om det?

På ett annat forum trodde de att det var startlåset som är slitet och orsakar spänningsfall till solenoiden på startmotorn. Det kan avhjälpas med ett extra relä. Fast det förklarar ju inte varför generatorn beter sig konstigt.

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f=3&t=9134
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Dålig fart - tulpaner på propeller?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Normalt sitter det ett hjälprelä på AQ260 motorn, spänningsfall kan vara ett problem dålig minus till motorblocket ett annat.
Kanske därför laddningen är dålig också ?
Hur ser elinstallation ut ?

Dra minst 35mm2 kablar till - motorblocket kontrollera samtliga anslutningar till generator och startmotor mär gärna spänningen så att du inte har stora spänningsfall.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar