Vibrerande sjövattenpump Aq211A

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
AndreasOlo
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 jun 2013, 14:31

Vibrerande sjövattenpump Aq211A

Inlägg av AndreasOlo »

Hejsan,

Jag har en Aq211A som jag köpte en renoverad sjövattenpump till.
Efter montering tycker jag den vibrerar lite oroligt mycket, kylningen fungerar dock bra, så motorn blir ej för varm.

Själva lagerhuset tycker jag ser stabilt ut och roterar fint utan att ögat ser några ojämna rotationsegenskaper.
Men själva huset till impellern tycker jag vibrerar lite för mycket.

Kan det vara själva impellermonteringen som var dålig, eller kan jag ha en stukad/dålig axel som impellern sitter på? Eller kan lagret vara dåligt monterat i lagerhuset?

Tips för var jag ska börja kolla uppskattas.

Mvh Andreas

PS.
Någon som vet gängstorleken för röret man använder vid påfyllning av olja på VP290DP drevet?
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Vibrerande sjövattenpump Aq211A

Inlägg av Paxman »

Kontrollera att du fått dit pumpen på korrekt sätt. På min motor sattes den på lite snett och då rörde den sig som en galning, såg helt vansinnigt ut. Efter avmontering och ditmontering blev det mycket bättre. Dock rör den sig en aning fortfarande.

Gängan på oljestickans hål är 3/8" UNC...skulle tro att det är samma på oljepåfyllningen vilket ju är enkelt att testa. Jag har planen att ordna en lyftögla som skruvas fast i oljestickans hål för att underlätta montering/demontering av drevet från båten.

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Vibrerande sjövattenpump Aq211A

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Kan det vara centreringen mot remskivan som inte är ok ?
Kolla att du fått in styrningarna på remskivan mot pumpen.

Men lite kan det faktiskt wobbla även om allt ärok.


Fred/
Att lyfta drevet i oljestickans hål är inget att rekommendera det kommer bara att resultera i att gängan går sönder.
Det finns ett speciell drevlyft för 290 drevet där drevet hängs med en bygel som skruvas fast i fäst hålen för styr "plunchen" i det övre växelhuset. Det fungerar se bild:
lyft 290.JPG
lyft 290.JPG (17.71 KiB) Visad 3133 gånger
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Vibrerande sjövattenpump Aq211A

Inlägg av Paxman »

Nu hamnar vi lite OT men japp, jag har sett drevlyften. Den kostar dock nästan 4000 spänn vilket inte känns motiverat för att användas två gånger om året. Knepet att lyfta drevet i oljestickans hål har jag fått från en auktoriserad VP-verkstad (Björnhammarsvarvet). De använder alltid denna metod och långtidsförvarar till och med dreven hängande i specialtillverkade öglor gängade i oljestickans hål.

Givetvis måste man se till att hålet är i bra skick och att det man gängar inte är skadat samt att man verkligen gängar ned det i botten så att inget knäcks eller skjuvas på något sätt.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Vibrerande sjövattenpump Aq211A

Inlägg av Lars Lundbladh »

Jo nu blev det lite "off topic"

Jag har sett lite för många drev med gängpaj i överhusetslock vid oljestickan för att du skall kunna övertyga mig om den iden. Kanske alla kommer från Björhammarvarvet ? (vad vet jag)
Själv skulle jag aldrig våga hänga drevet i den gängan.

Oljan fylls enklast på genom oljepluggen vid växelmekanismen inte genom oljestickan då det tar för lång tid dessutom måste man avlufta någonstans.
Oljepåfyllare:
http://www.drevdelar.se/product.do?productId=711121


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Vibrerande sjövattenpump Aq211A

Inlägg av Paxman »

Lars Lundbladh skrev:Jo nu blev det lite "off topic"

Jag har sett lite för många drev med gängpaj i överhusetslock vid oljestickan för att du skall kunna övertyga mig om den iden. Kanske alla kommer från Björhammarvarvet ? (vad vet jag)
Själv skulle jag aldrig våga hänga drevet i den gängan.
:P Det ligger nog mycket i det du skriver, det är riskabelt och locken kostar ju en rejäl slant att köpa nya...dessutom skulle jag aldrig tvivla på din kunskap och dina erfarenheter när det gäller VP-grejer... :D
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
AndreasOlo
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 jun 2013, 14:31

Re: Vibrerande sjövattenpump Aq211A

Inlägg av AndreasOlo »

Hejsan,

Tack för era svar.
Jag var idag nere vid båten och plockade loss locket lite för återmontering.
Centreringen mot remskivan ser bra ut, och bra fastsatt.
Efter jag återmonterat det så ser det faktiskt bra ut, tror jag :D
Själva pumpen tycker jag inte rör sig något alls, det är mer slangarna som skakar lite. Detta kanske är naturligt att det vibrerar lite i slangar?

Tack för oljepåfyllarn, jag köper nog en sådan!

Mvh Andreas
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Vibrerande sjövattenpump Aq211A

Inlägg av Lars Lundbladh »

Det är normalt att slangarna vibrerar något.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar