Adapter för att flytta oljefilter AD 41

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Adapter för att flytta oljefilter AD 41

Inlägg av fjord900 »

Hej!
Så här års aktualiseras alltid slabbat med olje och oljefilterbyte.
När det gäller oljan brukar det gå smidigt med olika typer av oljesugar, men själva filterbytet brukar alltid medföra spill och svordomar. Det beror oftast på att originalmonteringen på motorn gör det knepigt att,trots olika metoder med påsar och tråg, få bort det gamla filtret och dit det nya utan spill.

Jag vill minnas att jag då och då sett "kit" med adapter och slangar som gör det möjligt att montera filter och hållare på ett skott. Framför allt att man kan montera filtret lodrätt, och därigenom behålla oljan i filtret, istället för den vågräta monteringen som medför att oljan rinner ur vid avskruvandet.
Lars du är ju en erkänt kunnig kille med mekaniska "skils", har du koll på var man kan hitta dessa "kit"?

Har hittat liknande produkter genom sökningar på nätet, men de har primärt varit avsedda för Volvos entreprenadmaskiner.
Då jag inte är någon hejare på mått och tum har jag inte kunnat bedöma om de skulle funka på de dimensioner som gäller för en AD 41:a
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Adapter för att flytta oljefilter AD 41

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Troligen har filtret en gänga på 1" -12 gängor/tum I så fall kan OLJEFILTERFÖRFLYTTARE 1" UNF Best nr 2204O 895:- passa motorn.
KG http://www.kgtrimning.com/oljekylare2.htm
Passar oljefilter med innerdiameter 23,25 mm

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Adapter för att flytta oljefilter AD 41

Inlägg av fjord900 »

Härligt Lars!

Det är precis den jag kollade på.
Testar och utvärderar efter nästa filter o oljebyten.
Skriv svar