Tips, Vintertäckning Fjord Cruiser 27

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Jolin
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 aug 2013, 15:02

Tips, Vintertäckning Fjord Cruiser 27

Inlägg av Jolin »

Hej!
Så har det kommit så långt att det är dags att täck min nya båt. Hur?
Har en Fjord Cruiser 27. Tänkte köpa reglar och brädor i morgon och jag har en rejäl stor presenning.
Så nu ber jag om er hjälp!
Finns här någon som kan beskriva eller visa bilder på en bra vintertäckning för denna båtmodell med hjälp av ovanstående.
Båten står på pallar och är stöttad som det är nu och jag tar av kapellet så fort jag täcker.

Kan man lägga en regel från fören till toppen på rutorna och sedan en från rutorna och ner till aktern? samt stötta dessa under till? Eller måste man ha en stötta stående i fören och en i aktern för att få höjd på kapellet? Jag vill täcka så lågt som möjligt men ändå vill man ju att snön skall åka av och inte bli liggande i vinter.
Jag kommer att åka och titta till båten efter snöfall och ev. skrapa av den snö som lägger sig på presenningen.
Jag har förstått att man inte skall fästa presenningen i stöttorna till båten då dessa kan ryckas undan av vinden isåfall, men hur är det med att knyta presenningen runt under srovet?
Måste man ha dunkar hängande i den efter sidorna, helst vill jag binda runt under skrovet.
Jag vet att det blir väldigt tätt, jag hoppas dock att detta klarar sig med ett antal rejäla torrbollar i båten, räcker det?
Som ni hör! Jag behöver er hjälp nu inför första täckningen:)
/Joakim
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Tips, Vintertäckning Fjord Cruiser 27

Inlägg av Cruiser27 »

Hej, jag köpte en "Notools" däcksställning (tilllv. av Noa), förhållandevis billig, lättmonterad, urstark (jag har fått ärva en grymt tung press av tidigare ägare) och monteras helt utan verktyg. Inga repor eller andra skador på däck efter 2 vintrar. Höjden steglöst justerbar. Lägg för guds skull inte ett par reglar på rutramarna, det håller dom inte för om det friskar i och du har en press med lite substans. Vill du bygga eget, i trä t ex, så får du sätta ett stöd (minst) i sittbrunnen (kapellet ska ju av) så att rutorna går fria. Jag skulle definitivt surra i stöttorna (jag gör det på min egen vagn som det står en Cruiser på), gör du en låg täckning får du ju mindre vindfång och båten är tung. Att surra under skrovet skulle inte jag rekommendera, det låter som vält-varning. Ett par (eller fler) 5-10 liters dunkar med 50/50 vatten/spolarvätska är en helförsäkring, men då måste du ha en kvalitetspress med riktigt rejäla öljor. Där jag håller till (och tydligen även du, västkusten alltså) är det oftast sydvästen som är värst på senhöst och vår. Bedöm efter hur din båt ligger i förhållande till den och vilket ev. skydd du får av båtgrannar m m.

MVH, Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Tips, Vintertäckning Fjord Cruiser 27

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Du kan utan problem dra snören under båten en använd gärna gummistroppar i ändarna annars kan öglorna ryckas loss.
Erlandssons har en riktigt bra pressning med gummistroppar
http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/PRESE ... 6?id=05960

Det finns även förstärkningar som kan fästas i presseningen i stället för öljetter de håller mycket bra tex:
http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/Hemsi ... S?id=06581

Vattendunkar fungera också, att fylla glykol är inte nödvändigt om de är av hyggligt bra kvalitet fyll dunkarna till 75% så klarar de frysning. Har själv gjord så i många år.

Täckställningar finns mång varianter på, en av de bästa är Press och Son som har färdiga satser för de flesta båtmodeller.
Noa är ok men har i mitt tycke lite bökigare beslag. Lättviktsrör har i vår klubb knäckts sönder alltför ofta beslagen verkar inte hålla.
Skall man bygga själv finns kopplingsstycken att köpa hos Clas Ohlson,Jula och båttillbehörs butiker
http://www.clasohlson.com/se/b/Bygg/Byggbeslag
http://www.jula.se/ryggasbeslag-344703

Som Kim skriver så bör du se upp med rutramarna de lätt kan knäckas.

Lycka till!

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Tips, Vintertäckning Fjord Cruiser 27

Inlägg av Cruiser27 »

Ok, bra att veta om surrning under skrovet! Jag blev en gång i forntiden avrådd från det men jag litar mer på dig Lars, och gummistroppar låter suveränt. Jag dumpar min press efter den här vintern och då provar jag hellre ditt förslag än gör som tidigare. Vill nog ändå slå ett slag för "Notools"-ställningen, har haft den i 3 år utan minsta problem och den har stått pall byar på 25 m/sek. Men det är klart, en rätttvis utvärdering kanske ska göras om 6-7 år, och som Lars påpekar, det är en lättviktare.

/Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Jolin
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 aug 2013, 15:02

Re: Tips, Vintertäckning Fjord Cruiser 27

Inlägg av Jolin »

Har idag täckt båten. Det blev en låg täckning med virke för en femhundring och en rejäl tjock presenning ovanpå.
Eller rättare sagt en lättviktspress. och sedan en riktig uppe på.
Efter jägarutb. i lumpen är jag lite störd:))
Skoskav minskas med dubbla sockor då dessa rör sig mot varandra istället för strumpa mot foten som är = skoskav.
Tänkte likadant vid täckningen och tyckte det var bättre att presseningarna rörde sig motvarandra isället för att skavas hål på om det rör på sig;)
Dunkar har jag på sidorna ifall det lyfter lite i vinden.
Jag har pallat upp mitt regeln i mitten, den bärande så inget ligger på rutorna,
så nu återstår att se hur detta klarar vintern.
Tack för era tips, det är gott att tillhöra en gemenskap med samma intressen där man hjälper varandra;)
Letade lite, men hittade inte om jag kunde lägga upp bild på min täckning.
I fallnågon nu ville sett hur det blev:)
Nu längtar jag till våren!!
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Tips, Vintertäckning Fjord Cruiser 27

Inlägg av Lars Lundbladh »

Dubbla pressar är bra man slipper även en del kondens på så vis.
Bilder går att posta om man är betalande medlem så syns Ladda upp en bilaga (nedanför denna ruta)

När båten är täckt så är det bara början på en ny båtsäsong :D
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Jolin
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 aug 2013, 15:02

Re: Tips, Vintertäckning Fjord Cruiser 27

Inlägg av Jolin »

Hittade länken för att ladda upp bilder nu;)
Skriv svar