Gasdämpare/fjädrar

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Gasdämpare/fjädrar

Inlägg av Frisken »

Hej!

Någon som kan tipsa om billiga gasdämpare till aktersoffan och motorluckorna? Båten är en 900 dolphin. Men det är väl liknande lösning på fler fjord modeller.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Gasdämpare/fjädrar

Inlägg av Lars Lundbladh »

Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Gasdämpare/fjädrar

Inlägg av TomasR »

Hej

Jag bytte mina gasfjädringar till motorluckorna i somras.
4 st Stabilus Liftomatic 200 N art nr ST 084409 som beställdes på telefon hos Erlandssons brygga för totalt 1008 kr.

De passade perfekt och var samma model i stort som suttit tidigare. De nya sitter också vända åt rätt håll. :-)
Vet inte om det är dyrt eller billigt med 200 kr st.

Däremot har jag också problem med fjädrarna till u soffan. Tidigare höll de uppe utan dynor på men nu på senhösten var det svårt även det. Har skruvat loss och känt på dem och kan inte trycka ihop dem, det kunde jag utan problem med de dåliga till luckorna. Så behöver också byta dessa. De är bara 2 st så är osäker på vilket kraft man ska ha för de ska klara även med dynorna på? Någon som vet? Eller kan man inte ha dynorna på för tyngden på 900? Man märker när man lyfter med dynor på att dynorna tar i ryggstöden bak och det är tajt.

Tacksam för input!
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Gasdämpare/fjädrar

Inlägg av fjord900 »

Hej!

Det märks att man börjar bli gubbe,när man inte kan svara på en enkel fråga utan att dra en anekdot. :)
Men som det heter "there are no free lunches"

När bordet i soffan föröver plötsligt inte fjädrade upp som det brukade i fjol vår så delade jag på konstruktionen och upptäckte inte,utan två fjädrar som monterats i serie. Det rörande med det hela var att fjädrarna var märkta med firmanamnet Lesjöfors AB.

Jag är född i hålan som företaget/bruket startades i för närmare 400 år sedan. Har själv under några år i min ungdom jobbat som fjädersmed (bladfjädrar), precis som min far.

Sporrad av upptäckten använde jag mitt nuvarande arbetsverktyg, internet och fann att företaget fortfarande är stora inom fjädrar av alla kategorier, även om bruket är nedlagt.
http://www.lesjoforsab.com
Det finns ett närmast obegränsat utbud av gasfjäderkombinationer, med olika kraft och dimensioner att finna om man kontaktar deras säljavdelning, och priserna var mycket konkurrenskraftiga, även med Erlandssons mått mätt. Jag
passade därför på att byta ut samtliga på min Dolphin.
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Gasdämpare/fjädrar

Inlägg av TomasR »

Kul historia!
Världen är liten och förändras mindre än man tror :-)

Får man fråga om vilken tryck N på dämparna och var du använt dem. Gärna artikelnr också.
Hur är det på din 900, kan du hålla kvar aktersoffan med dynor på efter bytet till de dämpare/gasfjädrar du nu satt på från Lesjöfors?
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Gasdämpare/fjädrar

Inlägg av fjord900 »

Jag har tyvärr inte siffrorna i huvudet, men återkommer så fort jag varit på plats i båten och kollat.

När det gäller dynorna så brukar de få ligga kvar, och det funkar, så länge det inte är något som kommer ikläm mellan dem och ryggstöden, eller att de fastnar mot rattarna till akterkappellets rörfäste i glidskenan på sidorna.
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Gasdämpare/fjädrar

Inlägg av Frisken »

Kul att se att de är några aktiva fjordisar trots vinterkylan!

På mina dämpare till motorluckorna står det 200N. Och på de till soffan står det 350N. Osäker på om de är orginal men skulle tro det.
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Gasdämpare/fjädrar

Inlägg av fjord900 »

Har kollat fjädrarna på min soffa nu, 350 N även på dem.
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Gasdämpare/fjädrar

Inlägg av TomasR »

Hej.

Kanon. Då blir det införskaffa dämpare på 350 N till min soffa också.
Tack så mycket!
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
anbo
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 okt 2014, 17:39
Ort: Norrköping

Re: Gasdämpare/fjädrar

Inlägg av anbo »

:cry:

Hej! Jag kan tipsa om att Jula har tre modeller gasdämpare och mellanmodellen passar perfekt för 900 motorluckor. Kostar 89 kr.
Lillahon
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 aug 2015, 07:40

Re: Gasdämpare/fjädrar

Inlägg av Lillahon »

http://www.slapvagnshuset.se/

Har alla typer av gasdämpare ställer in dom till rätt tryck och anpassar fästena
Bytt på både soffa och luckor på Fjord 775
Skriv svar