Strömbrytare?

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
TobbeS
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2009, 14:21

Strömbrytare?

Inlägg av TobbeS »

Äger en Attache sedan 4 år och undrar fortfarande om funktionen till en dragströmbrytare på instrumentbrädan. Den sitter snett ner till vänster om varvräknaren och har 2 lägen. Mängder av kablar går till och från denna strömbrytare som av patinan verkar funnits sedan tillverkningen 1974. Har testat flera gånger att dra ut och skjuta in, men får ingen respons från något. Någon som kan fylla kunskapsluckan?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Strömbrytare?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Är det kanske instrumentbelysningen?
Vad har du för motor i båten?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Strömbrytare?

Inlägg av TomasR »

Hej.

Har ingen attache men tog 1 år innan jag förstod mina två st såna dragkontakter. Var när jag första gången skulle köra mörker. Och det var som Lars skriver instrumentbelysningen. Jag har två st. Kanske för två motorer och tillhörande instrument.

Och det syns enbart i mörker. ..så svagt ljus omöjligt se annars. Samt tändningen måste vara på.
Kanske inte konstigt man drog och höll på och förstod inte var det var :-)
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
TobbeS
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2009, 14:21

Re: Strömbrytare?

Inlägg av TobbeS »

Aha. Har en Aq200D, men har aldrig kört i mörker, så det förklarar att jag inte märkt någon skillnad när knappen dragits ut. Har fortfarande oljetryck, temperatur och timräknare original Volvo Penta, men resten är utbytt till Wema och dessa lyser ju hela tiden när tändningen är på. Det räcker med att det är mulet för att den belysningen ska synas.
Tack för svaren.
Mvh Tobbe
Skriv svar