Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Kim
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 sep 2005, 13:35
Ort: Sweden
Kontakt:

Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Kim »

Hej!

Har fått problem med att sjövattenpumpen läcker och rätt säker på att det kommer från fästet mot motorn när jag kollar (inte locket i alla fall). Bytte inre packning (http://drevdelar.se/packningssats-for-s ... 0-b250-16v) och det hjälpte ett litet tag - testade även komplettera packningen med tätningsmedel samt en o-ring för att få bättre tryck mot packboxen - samma igen, höll ett tag men återigen rinner det vatten när jag varvar i marschfart (ca 3600+) - kanske fyra liter på en timme i kölsvinet. Är det så att den inre packningen roterar mot den andra packningen ovan - verkar i så fall vara en bristfällig lösning (finns en del exempel på nätet med läckage)?

Funderar på att köpa --> http://drevdelar.se/reparationssats-for ... 0-b250-16v - men vad är de två metallringarna till för, verkar inte finnas med i handboken --> http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/131_171.html#/50 (s.49)? Andra förslag på orsak/åtgärd?

Sett tidigare trådar - t.ex. http://www.fjordboatclub.se/forum/viewt ... pump#p2202 (@Lasse, rätt plats är såklart här - tack för tipset: från https://www.facebook.com/groups/1389860 ... up_comment :-) )
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Dessa tips och beskrivningar gäller AQ151,145 osv., dvs. alla motorer benämnda B21,B23 och B230 i Volvo bilmotorutförande ( gäller till viss del ävenAQ170/ B30 och i vissa fall B20 och B18 motorerna)

De "metallringar" du undrar över är glidlager som bör bytas tillsammans med axeln. Finns det glapp i bussningar eller axel kommer tätningsringen bli sidobelastad och kan börja läcka. Byter man enbart tätnings ring kan det fungerar när ringen är ny och mjuk men läckaget börjar igen efter ett tag igen. Byt därför pumpens glidlager, axel och tätningsring samtidigt.
Se skiss:
AQ151 pump.JPG
Ett annat ganska vanligt fel (fabrikationsfel) är att medbringaren (nr 26 på bifogad bild) som sitter på balansaxeln (nr 22 på bilden) inte centrar mot axelinfästningen jag har hittat felaktiga medbringare som inte äntrar ordentligt. Sedan kan man även kontrollera själva korsstycket gummimedbringaren nr 28 så att den inte är skadad eller hård. Felet som uppstår är så att pumpaxeln kastar och man sliter ut pumpens axel och lager i förtid.
AQ151 balansaxel.JPG
Tips:
För att lossa lagret som sitter i pumphusets lock fyller man lagret med olja eller fett till 90% sedan trycker man ned pumpaxeln i lagret, lägg locket mot en träplanka och slå på pumpaxeln med en plastklubba eller hammare, då trycks lagret ut med hydraulkraften som uppstår.


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Kim
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 sep 2005, 13:35
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Kim »

Tack Lars för ett utmärkt svar!

Jag testar byta axel+glidlager först och se om det räcker (känns lite för pyssligt del 2 av felsökningen) - jag gissar att axel plus glidlager inte någonsin är bytta sedan '96 (har dock inte uppfattat något glapp - tyvärr - ska kolla extra på det).

(Vet du var man hittar gummitätningar till sjövattenledningarna som ansluter pumpen - mina är rätt slut?)
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

tätningsringar hittar du här är ganska säker på att de är med i de kompletta satserna:
http://drevdelar.se/motordelar-bensin-4 ... 0-b250-16v
Om du är medlem i Fjordklubben har du rabatt på Drevdelar.

Volvo har också reservdelarna tätningsringarna kostar 55 kr/st
http://www.marinepartseurope.com/sv/vol ... View=18903

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Kim
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 sep 2005, 13:35
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Kim »

Det hjälpte att byta glidlager (fick borra ur lagret i locket - inte så mek-vänligt) och axel med hjälp av renoveringskitet - tusen tack för hjälpen!
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Lars Lundbladh »

Aha, tricket att lossa lagret i locket gör man genom att fylla olja i locket sedan sätter man i impelleraxeln och slår på den med hammare eller lämplig klubba. Då kryper glidlagret ut. Lägg en trasa runt så slipper du oljestänk Förstår om du haft en del problem med detta men det kan vara bra för andra och för dig i framtiden att veta hur man tar ut ett glidlager i ett bottenhål.
Ett av alla gamla verkstadstrick man lärt sig genom åren :D

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Kim
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 sep 2005, 13:35
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Kim »

Det blev återigen läckage i slutet av säsongen - ska fortsätta med del två av felsökningen nu i vår.

Sökte serverdelar omutifallatt som du skriver "Felet som uppstår är så att pumpaxeln kastar och man sliter ut pumpens axel och lager i förtid" - det verkar inte heller ingå i kompletta sjövattenpumpen http://drevdelar.se/sjovattenpump-kompl ... 0-b250-16v (förutom gummimedbringare som är bytt - två gånger)?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Lars Lundbladh »

Kontrollera att medbringaren 855444 sitter koncentriskt och inte kastar, nummer 26 på sprängskiss
http://www.marinepartseurope.com/sv/zoo ... 0/9568.jpg
Det är ett känt problem på AQ151 att denna kan sitta felmonterad Volvo har haft felaktigt tillverkade medbringare som gjort att sjövattenpumpen slits ut på nolltid.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Kim
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 sep 2005, 13:35
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Kim »

Jag kollade medbringare, snurrade på motorn med tändstiften ur och mha spärrskaft, hade mothåll för att försöka bedöma att den satt centrerat och glappet mellan mothållet och medbringaren inte varierade - jag kunde inte se att den skulle kastat. Skruvade loss nr 26 och undersökte bakomliggande axel men såg inget uppenbart fel. Gummikorsstycket nr 28 är nytt från förra året (kört 17 timmar) - såg inget fel på det, den är visserligen inte speciellt mjuk men inte heller som hårdplast/helt stum.

De nya slitlagren höll kanske i 15 timmar, är det "nolltid" - eller kan det gå ännu snabbare? Jag köpte ett helt nytt komplett pumphus från drevdelar (länken ovan - förutom nr 28) - efter en dryg halvtimme började det läcka igen ... kan det verkligen gå så snabbt!?

Glappet i pumphuset mellan den 17 timmar körda axel/glidlager och nya var så klart litet mer i gamla (när den var ny - har inte skruvat ut den än och jämfört), inte mycket men så det märktes. Jag hoppas jag satte dit den nya slarvigt, verkade läcka på nytt ställe, vid sjövattenröranslutningarna - ska kolla.

Fler idéer? Grejen är också den att motorn går varmare än tidigare ju högre varvtal jag kör på - t.o.m. kokar efter en stund med full gas (det har den inte gjort förr, känns som det eskalerat med tiden sakta). Provade byta termostat* men det var samma problem - tänker om de två sakerna har med varandra att göra, t.ex. kan det vara för högt tryck efter pumphjulet som gör att det läcker - dvs sjövattnet cirkulerar inte bra? Med spolmuff på land så verkade allt som förut - svårt att bedöma flödet så klart och vattnet som kommer ut är rätt varmt (kanske litet varmare än förr).

*(Den här termostaten är 82 graders och passade min B230 bra --> http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 4089-82Dsv - ska prova köra utan termostat för att felsöka värmeproblemet, annars får gå vidare enligt felsökningstipsen i VP-handboken...)

Alla förslag för att gå vidare mottas tacksamt.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Lars Lundbladh »

Värmeproblem:

Lutar åt att avgaslimpan är kass. Oftast rostar bakre skiljeväggen upp på Aq151. Har SU den nya förzinkade monterad? Kanske är den igensatt förklarar läckage. Alternativt hål i värmeväxlaren då brukar kylvattenivån öka samt läckage av glykolvatten.

Pumpen:
Pumpen skall hålla mycket längre typ minst 500 timmar. Något måste vara fel där kanske pumpen sitter i snett?

/Lara

Va
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Kim
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 sep 2005, 13:35
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Kim »

Angående värmeproblemet: fick tips om att kolla expansionskärlek med locket av och varva - se om det kommer ut luft - är det så här det ser ut då --> https://youtu.be/YKHDWDcSEaI ? :(

Om det är det - är inne på att se vad det kostar att laga efter att ha läst lite trådar och handböcker etc så känns det som för mycket jobb och kanske risk för att missa grundorsaken till varför det är trasigt - vad kan vara orsaken eller kan det vara en "förbrukningssak" som helt enkelt är dags att byta - motorn är nog från '92 men verkar inte ha jättemånga gångtimmar - eller är det kanske dags att fundera på ny motor/annan båt (med tanke på det andra problemet med vattenpump som är svår/omöjlig att få tät)?

Stort tack Lasse för all hjälp! :D
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Lars Lundbladh »

Är det vatten i oljan?

Troliga orsaker: Hål i värmeväxlaren eller trasig toppöockspackning. Ta ut värmeväxlaren och lämna på provtryckning. Ganska vanligt att de brukar korroderar sönder.

Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Kim
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 sep 2005, 13:35
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Kim »

Ok, ska prova med provtryckning.

Nej som tur är inget vatten i oljan, mer sannolikt värmeväxlaren och inte topplockspackning då eller?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Lars Lundbladh »

Troligen är det värmeväxlaren. Den går oftast att laga.

Har det läckt ut glykolvatten?
Motorn brukar även gå varm om växlaren är trasig.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Kim
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 sep 2005, 13:35
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Kim »

Ja det svämmar över/kokar glykol via tryck-locket på expanssionskärlet. Vid marschfart så är tempen normal - 80+ grader, ju mer varv desto varmare temp och till slut 100 grader när jag provkört - då har jag slagit av och tempen sjunker igen.

Har bokat provtryckning av värmeväxlaren - återkommer med resultat.

Angående läckaget på sjövattenpumpen - med nya pumpen provade jag montera i annan ordning, jag lät nya pumpen var ihopmonterad och skruvade fast den - det var svårare att få till sjövattenanslutningarna då - förhoppningen är att det är där det läcker. Ska prova montera om - först pumphuset och sedan ansluta ledningarna, sedan axel+impeller och sist locket. Jag brukar ha på en del Plastic Padding Gasket men inte invändigt på packningarna, ovanpå eller runt om pumphuset - det kan väl inte vara fel.
Skriv svar