Fjord 27 Cruiser

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
casparolsen
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 sep 2014, 16:10

Fjord 27 Cruiser

Inlägg av casparolsen »

Hej alle

Jeg har forelsket mig i en Fjord 27 Cruiser. For ikke at blive forblændet af kærligheden vil jeg høre om der er nogle særlige ting man skal være opmærksom på når jeg skal ud og besigtige båden. Nogle almindelige fejl eller lignende for modellen?

Venlig hilsen Caspar (forhåbentligt kommende Fjord-ejer!)
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Fjord 27 Cruiser

Inlägg av Cruiser27 »

Hej Caspar,

Jag är ingen expert men jag kan ge dig några små råd efter egen erfarenhet av förblindad kärlek. Skroven i Selcruisern är starka och välgjorda, överbyggnaden har svaga punkter, framför allt läckande rutor, lister längs cockpit (under rutorna) och skarven under avbärarlisten. Vatten som tränger in mellan skrov och överbyggnad kan vara svårt att upptäcka eftersom det rinner mellan skrov och klädsel på insidan. Lyft på främsta trekantiga dynan i ruffen och kolla om du ser vatten i allra främsta delen av kölsvinet. Finns det vatten läcker det med 99% sannolikhet uppifrån (rutor eller skarven i skrov/överbyggnad). Var också uppmärksam på sprickor i gelcoaten på däck och i aktern. Gå runt hela däcket och försäkra dig om att det inte är mjukt någonstans, en delaminering är ingen omedelbar katastrof men måste åtgärdas och det är jobbigt och tidsödande. Hur ser det elektriska ut? Har du bogpropeller, modern värmare, ankarspel och annan high-tec är det fruktansvärt mycket kablar överallt och många hål har borrats. Kolla att det finns lite ordning i det hela. Om det är original styrsystem (vajer) så kolla att det löper mjukt. Om Cruisern du ska titta på har en Penta BB/AQ 170 (6 cyl bensin) så var på din vakt, det är en problemmotor. Går underbart tyst och vibrationsfritt som ny men det händer mycket med den på vägen.

Cruisern är en underbart härlig båt att köra (inte alltid så lätt men man lär sig fort), rymlig och cosy. Perfekt för familj med 2 vuxna och 2 barn.

Lycka till Caspar!

MVH, Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Skriv svar