dela b30 från hydraliskt bs

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
umeåbåtklubb
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 okt 2014, 17:36

dela b30 från hydraliskt bs

Inlägg av umeåbåtklubb »

Jag köpte en fjord 27 crusier i höstas från stockholm. Har en renoverad motor komplett, tänkt byta den är det svårt att dela den vid svängjulet? Splajns? Svårt att få nya motorn på platts mot splains? Vad bör jag tänka på ? Tänkte att det vore bra om man kunde låta hydraliska backslaget få sitta kvar, dålig ide ? Luckan till motorumet är smal!!! Bör jag flytta kylskop osv ? Som ni hör har jag inte ägt denna båt så länge. Soffa och kylskop styrbord spis och disk babord. Hoppas på hjälp mvh christer b
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: dela b30 från hydraliskt bs

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,
är det svårt att dela den vid svängjulet?
Nej inte speciellt annat än att motorn är rätt så tung, om det finns plats lossa skruvarna runt svänghjulskåpan häng motorn i lyftblock och dra motorn bakåt. På svänghjulet sitter en ryckdämpare i centrum sitter en drivaxel monterad med splines.
När motorn skall tillbaka justeras den mot splines axeln och trycks mot backslaget.
Justera motorkuddarna så att motorn blir linjerad mot backslagskåpan.

Utrymmet du behöver får du nog avgöra själv, men mer plats är aldrig fel.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
barlen
Inlägg: 84
Blev medlem: 17 aug 2007, 18:50

Re: dela b30 från hydraliskt bs

Inlägg av barlen »

Durkarna på min 27;a ligger på en aluminiumram som du kan lyfte av, då borde du få mycket plats. Lycka till, rapportera gärna hur det går via vår sida på facebook.
umeåbåtklubb
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 okt 2014, 17:36

Re: dela b30 från hydraliskt bs

Inlägg av umeåbåtklubb »

Har bytt motor och det gick förvånansvert bra men har problem med tommgången!!
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: dela b30 från hydraliskt bs

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Problemet som uppstår är att de fjädrar som sitter runt spjällaxlarna nöter in i förgasar huset och gör så att axeln kärvar. 5-56 fungerar en liten stund men sedan kommer problemet tillbaka. Säkrast är att först demontera de befintliga fjädrarna och sedan montera externa fjädrar se bild. Jag har använt fjädrar och rostfria stålband från Biltema banden används normalt till drivknutsdamasker men är utmärkta i båt sammanhang, den andra ändan på fjädern hänger jag i gaffeln för förgasar kopplingen = synkroniseringen mellan förgasarna.
förgasare1.jpg
förgasare2.jpg
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar