Epoxy för grundning av teakplywood

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Epoxy för grundning av teakplywood

Inlägg av fjord900 »

Hej!

Jag har börat byta ut de tre skivor 4 mm teakplywood som är nedsänkta i soffmodulen.
Det är de ytor som man förväntas kliva på vid av/på stigning till/från scarndäck och ut till
badbryggan. De är efter alla år bortom renovering och jag har dragit på det då jag letat efter
skivor med samma cc mellan teak och coto nåtning. Nu blir det en skiva med det nya smalare måttet. Eftersom de kommer att vara relativt utsatta för vatten vid bad och annat tänkte jag grunda med epoxy eller någon produkt som helt "tätar" skivan mot vatteninträngning.
Den slutliga ytan skall vara sidenmatt.

Vad jag vill ha tipps på är produkter som funkar med varandra. Epoxy + lack/fernissa.
Helst exakta produktnamnen ex. West, NM si och så och International, Epifanes si och så.

Någon som provat och är nöjd med sitt resultat?

Tack på förhand.
/Thomas
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Epoxy för grundning av teakplywood

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Jag har fått hem måttskuren flexiteak sommar kommer att ersätta plywooden med. Tror det blir det bästa alternativet då jag sett att i princip alla har problem med plywooden.även om du förseglar med lack är temperaturen under dynorna ett problem . Värme utvidgningen får trät att röra sig och lacken spricker.
Vill man ändå ha trä kan man först måla med tex Hempel epoxy sealer i ändträ (vet inte om det är så bra över hela ytan då epoxy inte tål solljus/uv) eller Epifanes produkter sedan tvåkomponet polyuretalack tex. Epifanes blank eller sidenmatt.
Även Biltema har tvåkomponet klarlack för trä.

Vill du ha ritning på mallarna till inläggen hör av dig.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Epoxy för grundning av teakplywood

Inlägg av fjord900 »

Tack för input Lars.

Jag var otydlig, men jag ville alltså "kallbaka" skivorna med epoxy. NM eller West, och sedan lacka med någon sidenmatt produkt. Hempels epoxy sealer har jag användt någon gång tidigare. Men var sugen på "riktig" epoxy denna gång, och sedan lacka med kompatibelt lack. Denna video inspirerade.
http://youtu.be/IqiXZrs5hvM

Kan jag använda någon av Epifanes matta lacker på epoxy?

Jag kunde plocka upp de befintliga skivorna hela, så de får tjäna som mall, men skulle det knasa så tar jag gärna en kopia av ritningar. Lyckas inte min sågning kan man ju gå till snickeriet med ritningarna.

/Thomas
Fjord900Gbg
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 jan 2015, 13:25
Ort: Tjörn

Re: Epoxy för grundning av teakplywood

Inlägg av Fjord900Gbg »

Lars jag tar gärna en ritning på det! så kan jag beställa det

Har lackat dem fina för några år sedan höll en sommar sedan tog sig vattnet in å då va det kört ser hemska ut nu

Mvh Fredrik
Fjord 900 88- 2x kad42
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Epoxy för grundning av teakplywood

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Thomas:
Epifanes har epoxi som passar bara med deras polyuerateanlacker:
http://www.epifanes.se/portfolio-item/e ... i-hb-coat/

Fredrik:
Jag har skickat ritningarna på mejl.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar