900 Dolphin, sittbrunnsbord

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Finn Olsen
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 okt 2014, 11:30

900 Dolphin, sittbrunnsbord

Inlägg av Finn Olsen »

Hej alla,
Då ligger hon i sjön och vi har gjort de första turerna. Allt funkar och hon går fantastiskt bra!

Ett par frågor av praktisk karaktär.
Vi har ett kombinerat sittbrunnsbord/liggunderlag som stuvas under U-soffan. Detta bord är både för stort och mycket vingligt...
Hur har ni andra 900-ägare gjort, vad har ni för sittbrunnsbord?
En annan sak jag har funderat på är avfallsfrågan? Hur förvara soppåsen på bästa sätt? Hur har ni löst det?

Ser fram emot intressant respons!!

Hälsningar
Finn Olsen
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: 900 Dolphin, sittbrunnsbord

Inlägg av fjord900 »

Hej Finn.

Jag har bytt ut benen på mitt originalbord till ihopfällbara ben av aluminium typ. Jag tog benen från ett bord av den typ som de flesta tillbehörskedjor säljer (ofta på tillbud) som har vit laminatskiva och en aluminiumsarg. Till detta har jag kompletterat med ett runt bord med en tung teakskiva med likadana ihopfällbara ben. Det bordet har en höjd som gör att man kan skjuta in bordets skiva till 1/4 under förarsoffan. Den placeringen och skivans bredd (50 cm) gör att bordet oftast står uppfällt. Tyngden och de rejäla grå gummitassarna gör att det inte glider runt under färd. Tassarna har jag hittat via sökning på nätet och är ursprungligen avsedda för metall kryckor/käppar.

När det gäller sopor så har jag en fyrkantig grå hink som köpts på Clas O. den ingår i ett set för sopsortering och storleken funkar perfekt i utrymmet under spisen, där även bränsledunken till spisen står. När påsen blivit full, innan man nått en hamn med soptunna, så hamnar den i ett tillsnickrat skåp under den tvärställda soffan intill ruffnedgången.

/Thomas
Senast redigerad av fjord900 den 06 jun 2015, 10:24, redigerad totalt 1 gånger.
BugVirus
Inlägg: 21
Blev medlem: 08 sep 2014, 11:02
Ort: Uddevalla

Re: 900 Dolphin, sittbrunnsbord

Inlägg av BugVirus »

Jag har ju "bara" en 725:a, men jag har tankar på att byta ut mitt pelarbord i sittbrunnen (som är litet, ca 30x60cm) till ett löst ihopfällbart campingbord med maxstorlek 100x60. Med de måtten kan jag stuva undan det i stuvutrymmet ovanför bränsletanken mellan midkabin och motorrum. Fördelen med löst bord är förstås flexibiliteten ombord, men också möjlighet till användande på land.

Sophanteringen är enkel, med lös Biltemahink (6 liter?) och påse som står i hörnet framför passagerarstolen.
Fjord 725 SE -86
AQ260A V8 260 hk 290SP
ChrilleS
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 maj 2013, 22:23

Re: 900 Dolphin, sittbrunnsbord

Inlägg av ChrilleS »

Som du redan märkt är att original bord är lite vingligt, det har dock den fördelen att man kan använda det för att bädda i sittbrunnen om man nu behöver det.
Jag hade inte behov av kunna bädda ner, så nu står det hemma och så köpte jag ett bordsstativ från Ital nordic (Drevia i Lysekil) och gjorde ett bord som är fällbart och som sitter på plats hela tiden(det går lätt att demontera stativ från bordet).
Min tanke var att man ska kunna använda bordet ihopvikt 1/2 storlek och då även kunna lyfta sittdelen på soffan och en av motorluckorna eller ta sig ut på badbryggan lätt.
När jag åker till båten nästa gång tar jag ett foto på det.

//Christer
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: 900 Dolphin, sittbrunnsbord

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Jag placerade ett lite mindre bord på hållare/skenor under sidosoffan, funkar bra tycker jag .
88x40 cm det passar bra under soffan.
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2937

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar