Värmar montering dolphin 775

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Ubbe70
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 okt 2014, 17:25
Ort: nyköping

Värmar montering dolphin 775

Inlägg av Ubbe70 »

Har köpt en Ebersprächer D2 airtronic diesel. Tänkte nu börja monteringen.
Jag har dock ett problem. Det är att dra en varmluftslang 75mm + isolering fram till pentryt/ruffen.
Tänkte ha utblås i akter, midkabin och fram.
Vart skall jag dra slangen? det rör sig om 100mm med isolering.
Funderar på över tanken (genom de 2 stuvfacken) till babord sen ut i fotänden på midkabin. Ingen optimal lösning.
På styrbord sida är det trångt med alla vajrar o kablar. Dock kan man komma ner till midkabins luckan/hyllan.
Men därifrån blir det svårare, då septitanken tar allt utrymme under sängen i midkabin.

Så, finns det någon som har gjort detta i en dolphin 775 eller 900 som har ett tips.

Jag vill helst inte "riva" för mycket i båten. Själva värmaren sätter jag bakom luckan på styrbordsida.

/Urban, Fjord Dolphin 775, Nyköping
/Urban
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Värmar montering dolphin 775

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

För det första varför behöver du isolera värmarslangen ? Min erfarenhet är att det inte är helt nödvändigt?
Har du dieselmotor? Då kan du montera värmaren i motorrummet
I min 900 har jag monterat värmaren i motorrummet på babords .sida värmeslangen går in genom midkabinens babordssida under pentryt och sedan fram till slutet av pentryt utblåset sitter nere nära förpikssoffan.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Värmar montering dolphin 775

Inlägg av TomasR »

Hej.

Jag avråder ha värmaren på styrbord och utblås på babord. I min båt är det så och den där slangen tar grymt mycket utrymme från stuven när de går över tanken och efter några år har man plattat till den i ingången över tanken så man hindrar luften. Sen är det så litet utrymme över tanken att det blir så hett att luckan kommer böja sig uppåt över tanken. Så där satt jag på isolering i efterhand efter snubblat på luckan på hösten och det hjälpte.

Försök hitta plats på babords sida. Jag kommer förmodligen försöka flytta min dit själv när tid finnes. Blir även tystare ha på den sidan båten och inte på sidan man har huvudet på i midcabinen kan jag tro.
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
grävling
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 aug 2012, 23:21

Re: Värmar montering dolphin 775

Inlägg av grävling »

Hej Jag har värmaren monterad i stuvutrymmet under förarstolen värmeslangen dragen i styrbords skrovsida fram till
kabinen, har ett utblås under garderoben och ett utblås ute. Utblåset ute i båten sitter på styrbords sida om luckan där värmaren är monterad tycker det fungerar bra. vi störs ej av ljud från värmaren
Tigern
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 jun 2008, 07:47

Re: Värmar montering dolphin 775

Inlägg av Tigern »

Hej !
Min sitter (var monterad då båten såldes ny) på styrbordsida till höger (akteröver) om man stoppar in huvudet i luckan framför soffan. Sedan går slangen föröver med först ett stängbart utsläpp vid fötterna hos föraren (skönt kalla dagar). Sedan fortsätter den föröver med ett stängbart utlsäpp i midkabinen mellan/ovanför luckan o väggen mot toan. Sedan vidare föröver till garderoben som den går genom (mot mitten på båten) med ett utsläpp under garderobsdörren. Känns som en enkel dragning och troligen den kortaste, ....... och jag hoppas min förklaring går o fatta.

Mvh. Anders
Ubbe70
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 okt 2014, 17:25
Ort: nyköping

Re: Värmar montering dolphin 775

Inlägg av Ubbe70 »

Hej!
Tack för era svar!

Jag har en bensin motor så jag får inte installera den i motorrummet. Men det har jag löst som Anders (Tigern) nämnde, bakom luckan vid aktersoffan på styrbordssida.
Angående isolering så har jag några båtkompisar med ebersprächer d3 och de isolerade då det tappades en del värme på en 7-9m slang.
Så därför tänkte jag göra det från början.

Men jag förstår inte hur värme slangen kunde dras från mid-kabin till garderoben som Anders nämner?
Det är en toalett emellan som det inte går att dra fram en slang, varken bakom, under, eller över.
Sen sitter septi tanken i vägen under midkabin för att dra slangen mitt i båten under durk. Så styrbordssida känns omöjligt men hade varit bästa lösningen.

Känns som enda alternativet är babordssida genom midkabin och bakom köksskåpen/kylen och fram till sittbrunn fram, vilket jag skulle vilja undvika då jag antagligen måste lossa köksbänkskivan för att komma bakom.

Har ni fler goda råd/tips så svara gärna! Är tacksam för alla hintar o tips.
/Urban
biz4u
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 maj 2014, 14:37
Ort: Fjord 775

Re: Värmar montering dolphin 775

Inlägg av biz4u »

Hej,
Jag har en Dolphin 775:a där värmaren, en Wallas 2400 är installerad innanför lilla dörren i sittbrunnen på sb sida. Därefter löper värmeslangen utmed styrbord sida fram till stuven i soffan via garderoben och bakom toan. Utsläpp även i fothöjd vid förarplatsen men inget i midkabinen. Troligen är denna värmare installerad på varvet från början. Om man tar bort vägg med hylla och lucka samt ev. golv i midkabinen så får man kanske ganska bra manöverutrymme för att dra slangen. (Hade ute dessa då jag installerade däckstömmning i vintras och då uppenbarar sig ganska stort utrymma innanför trots alla kablar).

mvh.
Stellan
mvh. Stellan
Fjord Dolphin 775 / KAD 300
Ubbe70
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 okt 2014, 17:25
Ort: nyköping

Re: Värmar montering dolphin 775

Inlägg av Ubbe70 »

Stort tack för alla råd om värmarinstallationen i 775:an.
Jag är nu klar och resultatet blev mkt bra med en Ebersprächer D2. Det blir en tidig sjösättning nästa säsong.

Bilder på installationen kommer...

Jag gjorde som biz4u nämnde, drog ner en slang bakom väggen till midkabinen(tog bort väggen och då fanns det gott om plats att jobba).
Tog även bort snedväggen mot toan. Satte alltså ett vridbart o stängbart uttag i midkabin (mellan lucka o hylla) samt ett fast öppet vid toadörren vinklat ut mot ruffen i midjehöjd.(bakom snedväggen fanns det plats för den slangen)
Det tredje uttaget vridbart o stängbart vid akter soffan. Ungefär bredvid luckan på styrbordssidan men ovanför dyna.

När det gäller intag etc så blev avgasutblåset rakt bakåt akter styrbord, intagsförbränningsluften rakt fram bakom luckan, samt friskluften tog jag från "tamplådan" från styrbordssidan. (jag satte ett fast öppet vitt uttag under luckan. Sitter den lite skyddad också). Allt går att nå genom luckan samt den lilla "spygatten" på styrbordssida om man behöver göra nått underhåll.

Jag isolerade samtliga rör (fick skära upp isoleringsstrumpan med rakblad och silvertejpa igen. Mkt lättare)
Extratanken med diesel (har v8 bensinmotor) satte jag i motorrummet på en nygjord hylla, så dieselslangen blev ca 40-50cm bara till pumpmotor som sitter lutat i motorrummet. Hörs inget.

Jag satte också dit en ljuddämpare på friskluftsintaget samt den ljuddämparen som medföljer för förbränningsluften.
När man kör värmaren på högsta temp (+32gr) så hörs värmaren nästan ingenting!

Satte instrumentpanelen (digitala) under alla strömställare i Fjord panelen. Andra panelen som var tom. Det blev snyggast.
Som sagt bilder kommer. Kan ju alltid hjälpa någon som står inför samma som jag gjorde.

Har totti lagt ca 35 tim på installationen, varav planering och undersökandet tog halva tiden. Allt som allt ca 20.000kr på Hjertmans med slangar 75mm o D2 värmaren o uttag o klämmor etc.
Köpte en bra hålsåg på 80mm samt en på 45mm på Hornbach. Det behövdes !!
/Urban
Rolf.G
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 apr 2019, 15:26

Re: Värmar montering dolphin 775

Inlägg av Rolf.G »

Hej Ubbe70.
Jag heter Rolf Gustafsson bor i Hudiksvall. Jag har en dolphin 775 och tänker montera en diesel värmare skulle du kunna skicka mig lite foton på din installation. Var värmaren sitter, utblås avgaser,vart du har satt värmemunstyckena, och var du dragit slangen.
MVH Rolf Gustafsson.
Skriv svar