Tappar varvtal

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Linken
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:56

Tappar varvtal

Inlägg av Linken »

Innan jag sätter igång och skruva vill jag bara kolla i fall någon annan råkat ut för samma problem. Var ut på en tur och vädret var ganska hårt med ordentliga vågor. Eftersom det var höstens sista tur bestämde jag mej för att inte tanka något mer utan köra på det som fanns kvar i tanken ( motor Volvo Penta AQAD41A, diesel). Jag hade några sjömil kvar då motorn började tappa varv, kör normalt på 3500 rpm men plötsligt började varven gå ner till 2000rpm. Slapp dock hem till hamnen och båten gick bra att manövrera på lägre varv. Fråga : gjorde nu det hårda vädret och den lilla mängd bränsle att filtret stockade sig ? Det första jag kommer att göra är att byta filter ( ev. lägga in 2 parallell filter med en 3-vägs ventil). Motorn är förövrigt nyrenovera med 36 körtimmar och alla andra värden som oljetryck, vattentemperatur höll sig normala.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Tappar varvtal

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Smuts i tanken och igensatta filter kan det givetvis vara.
En annan förklaring kan vara att du fått luft i bränslet och att filtren inte är helt fyllda.
Har upplevt liknade problem pga av luftläckage.
Kontrollera att all filter är fyllda.
Kontrollera att du inte har vatten i bränslet.
Har du monterat nya slangar till tanken ?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Linken
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:56

Re: Tappar varvtal

Inlägg av Linken »

Hej
- Tack för ditt svar. Nej inga slangar har blivit bytta men jag öppnade locket på tanken och det såg faktiskt ut som om det kom en luftbubbla ur returröret. Filtret såg ut som om att det var helt fullt. Motorn har annars gått helt perfekt under hela sommaren .
Mvh
Tomas
Skriv svar