Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Jag brukar själv använda motorsilikon på vattenpumps anslutningar det fungerar bra.

Ju mer du beskriver dina fel så är jag ganska säker på att du har hål/läckage i värmeväxlaren. Jag reparerade en AQ151 med liknade symptom för några år sedan flera varv och motormekar hade leta fel i några år på den motorn men missat hålet i värmeväxlaren. Efter reparation av värmeväxlaren fungerade allt som vanligt igen.

Tänk på att byta alla glykol du har saltvatten i glykolen.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Kim
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 sep 2005, 13:35
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Kim »

Lämnade in hela expanssionskärlet med värmeväxlare igår till mekaniker.

I diskussionen med honom om mina problem frågade han om kylvattnet som kom ut ifall det var varmt - han menade att det ska inte vara varmt för då fungerar inte kylningen tillräckligt effektivt och tyder på igensatt sjövattensystem. Stämmer det - jag antog att bra om värmen transporteras bort - det har alltid varit varmt även innan jag fick problemen - nu tror jag visserligen det var varmare än tidigare när jag sjösatt - men då har jag inte väntat till en varm dag i juli?

Oavsett - om det är igensatt - hur felsöker man det? Har ju monterat bort expanssionkärlet så anslutningen ut är tillgänglig - prova med tryckluft och se om det bubblar - eller vad? Tror inte intaget fram till impeller är problemet - men hur verifiera?
Kim
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 sep 2005, 13:35
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Kim »

Provtryckt värmeväxlaren och "hittade inget fel". Däremot var den "igensatt" (inga detaljer vad exakt) - men efter montering och provkörning blir inte motorn lika varm helt klart - kokar inte längre - vid maxgas verkar gå upp till 90+ och stanna där. Kände på knät och det är inte speciellt varmt = kylningen verkar fungera OK?

Kollar i expansionskärlet så bubblar och stänker det fortfarande, ingen avgaslukt endast vattenånga som jag tycker det verkar - likt https://youtu.be/YKHDWDcSEaI - inget vatten i oljan heller - är det så att jag borde ge mig på topplockspackningen då (alt. lämna in) som nästa steg ... ändå sk-tväder så blir väl inget med den här säsongen i alla fall :? - eller verkar läckaget inte vara så allvarligt att jag kan vänta med att fixa topplockspackningen?

(Varvräknaren slutade funka efter montering av expansionskärlet ... går upp till 800 varv när jag startar men stannar där ... vad kan det vara? )
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Om motorn inte kokar är det kanske ok med kylningen ?
Stopp är ju inte bra kan det ha varit på sjövattensidan i värmeväxlaren i så fall kan det kanske vara orsaken till läckaget i sjövattenpumpen.

Varvräknarproblemet kan vara att kabeln på tändspolen lossnat ?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Kim
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 sep 2005, 13:35
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Läckande sjövattenpump VP 250A (fd AQ151C) = B23

Inlägg av Kim »

Passar på att skriva lösningen på det här - det visade sig efter provtryckning att fyrans cyliner hade lägre komp än de andra - när vi monterade bort avgaslimpan såg vi avgasutblåset i cylindern var anfrätt samt skiljeväggen i avgaslimpan helt borta (klassiker på gamla svarta limpan) - godset i cylindern lagat, ny avgaslimpa och renoverad topp och motorn har aldrig gått så bra som förra säsongen :D - och inget läckage längre från sjövattenpumpen (men fattar inte hur det hänger ihop?).
Skriv svar