Bedre kjøling AQD40A

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Thor
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 feb 2004, 13:42
Ort: Norway

Bedre kjøling AQD40A

Inlägg av Thor »

Jeg har en Fjord 24 Weekender med en 40A motor (130 hk). Det fungerer greit, men den har dårlig kjling. Har noen en ide om hva slags ekstra kjløler jeg kan koble på. Jeg tenker å koble det på kjølkevannsinntaket som tas ut i skroget under på hekken. Sjøvannet vil da presses gjennom uten pumpekraft.

Thor Brønlund
sinbad
Inlägg: 10
Blev medlem: 01 dec 2003, 08:03
Ort: Sweden

Inlägg av sinbad »

I 3 år hade jag problem och testade allt som var möjligt, bytade till och med ett foder efter att jag fann en spricka och trodde det var orsaken till dålig cirkulation kylvattnet. Dessa aqd 40 har en benägenhet att bli varma och speciellt på varv över 3000/rpm. Börja med att kolla så att det inte är tätt i värmeväxlare eller oljekyl, samt att turbokröken inte är igensatt, 10 % av cirkulationsstörning betyder värmelarm enligt Volvo penta. En sak som också var problem är att den sk gummigaveln på värmeväxlaren inte fångar upp delningsplåten och kylvattenvägen genom denna blir oeffektiv. kolla även tändinställningen via auktoriserad service den kan nämligen också ställa till problem med temeraturen. Ett annat alternativ är att impeller pumpen är sliten och inte pumpar tillräckligt kolla genom att titta i locket efetr slitsår, vänd på detta i så fall. Detta är några av de tänkta felen men att ta hål och släppa in extra kylvatten funkar inte det vet jag, jag har testat det med.

Krille
Piruto
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 sep 2004, 22:12
Ort: Norway

Inlägg av Piruto »

Heisan! Nettop vervet meg som medlem på forumet her.
Vil komme med et godt tips for å gjøre ren varmeveksler.
Ta av hele veksleren og legg den på kaia. Propp igjen alle åpningene og løs opp 2 oppvaskemaskin-tabletter i litt vann. Hell blandingen inn i veksleren, fyll opp med vann og la det virke i et par timer.
Rist veksleren kraftig ca. hvert kvarter. Tapp ut, skyll og monter.
Jeg gjorde samme jobben på min aqad40b og fikk 5-6 grader lavere temp.
Mvh.: Roger
Thor
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 feb 2004, 13:42
Ort: Norway

Inlägg av Thor »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Piruto</i>

Heisan! Nettop vervet meg som medlem på forumet her.
Vil komme med et godt tips for å gjøre ren varmeveksler.
Ta av hele veksleren og legg den på kaia. Propp igjen alle åpningene og løs opp 2 oppvaskemaskin-tabletter i litt vann. Hell blandingen inn i veksleren, fyll opp med vann og la det virke i et par timer.
Rist veksleren kraftig ca. hvert kvarter. Tapp ut, skyll og monter.
Jeg gjorde samme jobben på min aqad40b og fikk 5-6 grader lavere temp.
Mvh.: Roger
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Hvordam demonterer man denne veklseren? Jeg ser ikke skruer utenpå.

Thor

Thor Brønlund
Piruto
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 sep 2004, 22:12
Ort: Norway

Inlägg av Piruto »

Heisan igjen. Ser ut til at vi har ulike motorer...
Men skruer på veksleren er det helt sikkert.
På min går skruene tvers igjennom veksleren og rett i blokka (4 stk. tror jeg)samt en festebrakett under.På min var også delingsplata satt skjevt på slik at det varmeste vannet endte opp i feil del av veksleren.
Operasjonen var vellykket, men i år må oljekjøleren gjennomgå samme behandling.
Thor
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 feb 2004, 13:42
Ort: Norway

Inlägg av Thor »

Hei alle sammen.
Har nå demontert oljekjøler og vannkjøler. Disse er renset på begge sider med systemrens og hwite spirit (oljekjøler). Holder nå under 80 grader med 3400 rpm på motoren. Takk for alle tips.
Har noen tips om hvordan effekten kan økes litt ved å justere på dieselpumpa??

Thor Brønlund
Skriv svar