Byte drivlina, spinnande propellrar

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
wheatenterror
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 maj 2007, 08:44
Ort: LULEÅ
Kontakt:

Byte drivlina, spinnande propellrar

Inlägg av wheatenterror »

Har på grund av ett haveri med sjövattenpumpen som fyllde B30:n med vatten bytt drivlina på min Fjord 21DC. Från en AQ170/280 kombination till AQ271/290DP konfiguration.

Har äntligen fått ihop allt och tillslut fått prova det. Tyvärr la varvräknaren av och den beställda var restnoterad, så den viktiga information går mig förbi.
Att jag skulle ha för små propellrar var jag rätt så medveten om. Motorpaketet kom från en större båt.
Båten går upp i planing direkt så allt är som det bör vara så långt.
Däremot fick jag ett väldigt märkligt fenomen. Vid fullgasacceleration från ca 10knop sköt båten iväg som en raket till 26knop. Där tappade propellerarna helt fäste, motorn rusade i varv och det bara bubblade bakom båten. Släppte av på gasen, propellerarna fick fäste igen och färden fortsatte. Går utmärkt att ligga i 30knop men man måste vara lite mjuk på gasen i accelerationen.

När jag bytte drevskölden så utgick jag från Volvos mallar för både 280 och 290. Utgick från att 280 drevet var rätt monterat och satte därför utgående axel från motorn som referens och gjorde en mall för håltagning. Kommer inte ihåg exakt just nu men tror att det rörde sig om 4mm neråt för 290skölden. Har jag gjort en tankevurpa som gjort fenomenet med spinnande Propellrar? Bör då vara att drevet sitter för högt.

Har läst någonstans att jag bör ha ett B8set proppelrar och ha en toppfart runt 45 - några knop. Är det något som kan bekräfta det?

Nu finns inte Volvos B-serie längre utan är ersatt av J-serien och då blir det en siffra högre. Tyvärr läser jag i Volvos infoblad, med motor på mer än 240hk och en hastighet över 35knop rekommenderas rostfria propellerar.
Har inte tänkt ligga 35+knop, utan vill ha en båt som kan hålla en behaglig marschfart runt 25knop. Bör jag ändå satsa på rostfria C8?

Det är inte bara snåltarmen som får mig att avstå från rostfritt. Har förstört fler propellrar än jag vill medge med stenkontakt. Med aluminium så är det propellern som förstörs, rostfritt är betydligt hårdare och någonstans ska energin försvinna. Större risk för skador på drevet.

Tacksam för svar

Pelle A
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Byte drivlina, spinnande propellrar

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Marin varvräknare för V8 (typ Wema) finns att köpa hos Biltema
http://www.biltema.se/sv/Bat/El/Matinst ... 000039739/

Normalt skall antikavitationsplattan på drevet sitta monterad några cm under djupaste punkten på båtbotten om detta inte går att åstadkomma om tex motorn måste monteras högre skall förlägnare monteras på drevet dessa finns i olika höjder tex 1"
http://www.marinepartseurope.com/sv/vol ... 17702.aspx
Att propellrarna släpper kan vara pga att de sitter för högt och suger luft spelar kanske inte så stor roll vid låg fart men om båten går fort så lyfter den högre på plan. Släpper den lätt om du svänger också?
Det kan också vara navsläpp på en av propellrarna, det har hänt förr.

Skickar måttuppgifter till dig på mejl.

Propellrar går att köpa på www.drev.se de är av minst lika bra kvalitet som Volvo
http://www.drev.se/volvo/aq_drev/propellrar

För val av propeller kan du titta i dokument nedan sök på AQ271 (förutsatt att du har standard utväxling 1,95:1) se sid 3 i pdf dokumentet (sid 71)
C propellrar hittar du på sidan 4 (sid 72)
C8 kan inte stämma möjligen C6 eller möjligen C7 och samma på B6 eller möjligen B7. Personligen skulle jag valt aluminiumpropellrar då de sliter mindre på drevet och axeln går inte av vid grundstötning.
http://www.fjordboatclub.se/kat/45sw2001.pdf


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Hsun
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 aug 2012, 14:31
Ort: Sundsvall/Kallön

Re: Byte drivlina, spinnande propellrar

Inlägg av Hsun »

Hej.
Jag har en Dc 21 med Aq 570 (ca 270 hp) och 290 DP.
Jag har B5 propeller och vid 2800 rpm så går det ca 23 -24 knop.
Mvh
Hsun
Fjord 21 DC -76
VP V8 - 290DP
Medlem 316.
wheatenterror
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 maj 2007, 08:44
Ort: LULEÅ
Kontakt:

Re: Byte drivlina, spinnande propellrar

Inlägg av wheatenterror »

Tack för svaren. 2800rpm och 23-24knop verkar helt idealiskt. B5 blir det nog och fördelen är att man då kan köpa billigare än Volvo original. Tyckte det kändes märkligt med största propellern på den båten och toppfart på +40knop är ointressant för mig.

Har gått igenom volvopapprena och mallen jag gjorde för håltagningen och det bör stämma. Var tillräckligt blåsigt och höga vågor att man blev blöt när jag provade och det är inte ofta man blir blöt i de båtarna. Möjligt är att jag fick drevet att tugga luft mellan någon våg men det hände 2gånger. Den tappar då inte fästet vid kraftiga svängar. Vilket den borde göra men å andra sidan är jag inte 14 längre så jag vrider inte rorkulten rakt ut i full fart längre.

Har funderat på Biltemas billiga varvräknare hela dagen men inte fått tummen ur att ta mig dit. Den duger säkerligen åt mig, har rätt storlek och det går att sätta in den beställda VDO mätaren vid lämplig tidpunkt efteråt. Skulle vara bra att veta varvtalet innan jag köper propellrar.

Det har varit många varv till Biltema för att köpa saker till båten under projektet byta drivlina och rensa upp skatboet till elsystem. Är bara lite allergisk mot att de lyckas få in gigantiska Biltemalogotyper på de minsta sakerna.
Vissa saker från Biltema är bra och prisvärda. Deras polyester/glasfiber/rostfria skruvar och beslag finns överallt i båten. Men tittar jag på en bil och ser ett Biltema oljefilter så stänger jag huven och går därifrån.
Hsun
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 aug 2012, 14:31
Ort: Sundsvall/Kallön

Re: Byte drivlina, spinnande propellrar

Inlägg av Hsun »

Jag har också tendens till släpp när jag går upp till planing och har fel läge på drevet.
Kör du ned drevet det som går till du kommer upp till planing så är det inget problem.
Viktigt vid val av propeller är att du uppnår tillräckliga toppvarv på motorn så du inte överbelastar den.
Jag ligger på 4400 rpm då går det 40 knop, har för mig att du inte ska ligga under 4000 rpm vid full gas och full last.
Jag fick rådet att inte köpa rostfria propellrar då dom är så hårda att går du på en sten så kan du kröka propelleraxeln, det är ju tillräckligt dyrt ändå.
Testa och ring några som säljer inombordsmotorer dom kanske har någon orginal varvräknare liggande dom är ju tydligen omkopplingsbar 4-6-8 cyl.
/Hsun
Fjord 21 DC -76
VP V8 - 290DP
Medlem 316.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Byte drivlina, spinnande propellrar

Inlägg av Lars Lundbladh »

Vad har du för fel på varvräknaren? Varvräknarna är oftast omkopplingsbara för olika cylinder antal det är vanligt att det blir oxid på kontakten och oftast hjälper det att motionera den genom att vrida omkopplaren fram och tillbaka några gånger.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
wheatenterror
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 maj 2007, 08:44
Ort: LULEÅ
Kontakt:

Re: Byte drivlina, spinnande propellra

Inlägg av wheatenterror »

Hejsan

Tack för svaren. Kollade på instruktionen i mailet. Det är samma som jag köpte från drevdelar.se
Har gått igenom papprerna och även plywoodmallen jag gjorde utifrån dessa. Har hittat en svaghet som jag kan ha missat. Det är längden på själva drevet. Är de äldre 270/280 dreven längre än 290 så har jag definitivt gjort en rejäl tankevurpa. Jag utgick från att utgående axel(centrum på struten) hamnar på samma höjd som på den tidigare raka sexa. Bannar lite mig själv att jag inte tagit fram måttbandet men ska titta mer noga när båten kommer upp på land.
Har provat lite till och konstaterat att det finns ett problem strax över 26 knop och full gas. Gasar man försiktigt så är det inga problem att köra fortare men motorljudet blir lite obehagligt när man passerar 30knop. Behövs definitivt andra propellrar och en varvräknare så man vet vad man egentligen utgår ifrån.

B5 verkar vara det bästa alternativet men kan kanske vara lite för stort. Både AQ271 och 570 ska nå 4600rpm men å andra sidan är en behaglig marschfart under 3000rpm är helt fantastiskt.

Fel på varvräknaren? Har inte riktigt felsökt den, visaren hade fastnat på ca 800rpm. Har stött på detta i en del amerikanska båtar. När varvräknaren får ström hoppar de till och faller rätt. Tyvärr gjorde inte denna det. Vet att den har ström då instrumenteringen har både stjärn plus och minus från just den och alla andra instrument fungerar. Får se när den nya kommer. Vill få den testad innan jag tar upp båten. Biltemas varvräknare var inte ett alternativ, då den ville ha konstant 12volt. När jag tillslut har rensat upp alla möjliga konstiga och märkliga kablar som kommit genom åren, vore det tråkigt att börja med nya nödlösningar.

Denna sommar behövdes ingen båt i Luleå, alldeles för kallt och det är inte roligt att köra båt om man måste frysa.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Byte drivlina, spinnande propellrar

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Jag kan nog ordna fram mått på 280 drevet, mejlar dig.

Jag trodde ni haft en behaglig sommar?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
wheatenterror
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 maj 2007, 08:44
Ort: LULEÅ
Kontakt:

Re: Byte drivlina, spinnande propellrar

Inlägg av wheatenterror »

Sent kom båten i detta år. Köksbyte och diverse andra projekt har gjort att den blivit nedprioriterad. Nu gick det inte att låta bli längre, en sådan här underbar sommar får inte båten stå på land😉.
Byte rotor, fördelalock, tändkablar och stift i våras. Konstaterade att tändföljden var helt åt pipsvängen, underligt att den gick överhuvudtaget men den gick jämt.

Propellrarna är för små 36knop och 5000rpm men den går och det känns som en vinst bara det.😀
Inga släpptendenser överhuvudtaget men båten vill överplana när det går 35knop, gör mig inget för jag vill inte köra så fort.
Skriv svar