Fjordling 17ht svårkörd (chine walk)

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Monsterapan123
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 dec 2018, 16:02

Fjordling 17ht svårkörd (chine walk)

Inlägg av Monsterapan123 »

Hej alla, jag måste bara fråga en sak, är fjordling 17ht en svårkörd båt?

Bakgrund:
Jag har nyss införskaffat mig en 17ht som i mitt tycke är i fint skick, allt det jobbiga är fixat som jag läst mig till att man skall göra. Så som omplastad tunnel, uppriven/ombyggd durk för att få bort flytkropparna, förstärkt akterspegel med rejäla knän m.m. å lite annat smått. Visserligen inget raceingbygge men absolut funktionellt.
Jag har sedan tidigare i mitt tycke stor erfarenhet med att köra motorbåt både långsamt och snabbt, allt ifrån styrpulpetare, vattenskortar till större flybridge modell 40+ så visst har man skaffat sig en viss erfarenhet. Men så en dag så fick jag erbjudan att få ärva/ha obegränsad tillgång till just en fjordling och självklart så tackar man inte nej då denna båt är i mina ögon en ikon och en milstolpe i den nordiska motorbåtens historia.
Båten i fråga har en Yamaha 150hk v6 2t som går riktigt fint och jag gillar motorn riktigt mycket. Båten går otroligt bra i lägre farter 0 - 30 knop men så fort man går över 30 knop (3600 rpm) så börjar den vobbla sida till sida. Båten gör 50 knop (gps) med denna setup och detta är både bevisat av förra ägaren samt så har jag själv varit uppe o 47knop och då har jag haft några 100 varv kvar att ge men har dragit av p.g.a vobblingen, men jag är helt säker på att 50 knop är fullt möjligt. Dock är det synd att man inte kan använda det registret på ett säkert sätt... dessvärre kan jag inte rådfråga den förra ägaren av olika anledningar och därav så vänder jag mig hit.

Så frågan lyder följande:
Brukar Fjordling 17ht agera på detta sätt eller är det bara jag som kör som en "kratta" / måsta vänja mig vid ett nytt körsätt.
Finns det några knep som man kan använda sig utav för att minska vibblingtendenserna? höja/sänka motorn, propelerval mm. Jag vet dock att det sitter någon eftermarknads propeller på den nu, tre bladig historia i stål med hyfsat hög stigning men mer än så vet jag inte just nu tyvärr.

Om tråden är publicerad på fel plats så ber jag om ursäkt och admin får självfallet flytta tråden. Antog att tråden ska ligga under tekniska frågor då detta handlar om körteknik och eventuell intrimning av styrning, motorplacering, propeller m.m. men rätta mig om jag har fel :)

MVH Ny och glad fjordlingsägare
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjordling 17ht svårkörd (chine walk)

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Fel propeller samt vilken höjd utombordaren sitter på kan vara orsaken till wobble. En ”jackplate” och rätt propeller så bör det att gå att åka över 50knop.
Det bästa är om du ställler frågan på Facebook forumet för Fjordling 17. Har du inte tillgång till Facebook kan jag kolla med några som borde veta.
https://m.facebook.com/groups/123406797688719/

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Olle C
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 feb 2019, 10:53

Re: Fjordling 17ht svårkörd (chine walk)

Inlägg av Olle C »

Hej,

Vad kul att du åker Fjordling.
Jag har kört Fjordling sedan jag var 16 år och de senaste 30 åren med större motorer.
Det krävs en viss träning för att hantera dem i högre farter och du behöver våga att trimma ut motorn.
Det som är otroligt viktigt är att du har en bra hydraulstyrning, som är fri från glapp.
Jag skulle rekommendera dig att välja en styrning från Seastar och en modell som är gjord för större motorer.
Själv kör jag med Seastar Pro.
Dessutom viktigt att använda en lämplig propeller och vad det gäller propellrar finns det lika många synpunkter som båtägare.
Här kan man behöva testa sig fram.

En Fjordling behöver man köra aktivt och med försiktighet.

Lycka till!

Olle
Skriv svar