värmare

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
monitor
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 sep 2004, 09:20
Ort: Sweden

värmare

Inlägg av monitor »

Hej.
Funderar på att köpa en 21 weekender utan värmare i.
Min fråga,är detta något man kan sätta i själv,kostnad
[?]
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Visst går det att sätta i en värmare i en 21 Weekender, det är dessutom inget som är originalmonterat. Frågan är väl om det behövs en värmare i båten men det är givetvis beroende på hur man använder den och var i landet man befinner sig. I mitt fall har jag en värmare som jag inte använt de två sista sommrarna. Snarare så att man får för varmt i båten varför man måste ventilera.

Det finns två olika typer av värmare dels den som är gång/motor värme den skall tappas ifrån motorn som skall vara färskvattenkyld om det skall fungera. Den andra typen är av förbrännings typ , där finns det olika varianter , Fotgen Diesel ,Gasol. Bensin värmare är inte att rekommendera.

Priset på en ny värmare är ifrån ca 6000 kr (erbjudande hos Hjertmans 5690) och uppåt beroende på effekt och typ.

http://www.hjertmans.se/

Info om värmare och olika typer:
http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/vara.htm
Samt
http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/index_ovrigt.htm

/Lars
eryholt
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 sep 2004, 12:15
Ort: Norway

Inlägg av eryholt »

Hej igjen Lars

På snakk om varmeapparat.....

Jeg har muligheten på en Wallas 1800 Sail (lampolje) til gunstig brukt pris, men blir ikke helt enig med meg sjøl om mulige plasseringer av sentralenheten. Samt hvordan jeg skal føre luftslangen fram til cabin uten å bryte hull i vanntette skott.

Om jeg oppfattet bildene fra PB på din båt hadde du plassert sentralenhet i siden i sittebrønn og ført luftslangen fram gjennom toalettrom? Bruker du også et uttak i sittebrønn? Hvor plassert diesel/olje tank?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jo det finns ett värme uttag i sittbtunnen framme vid förarplats.
Värmeslangen in till ruffen (cupen) går helt riktigt in genom tolett väggen under fönstret om du tittar på sid 56 i PB på toaltten så ser du värme slangen utblåset sitter i väggen mot ruffen , kanske inte helt optimalt men....
Fotogen/diesel olje tanken kan placeras i sidofaket bredvid motorn , jag har ett hål vid sidan om durken där slangen går ned.
Min värmare sitter lite felplacerad då det kan bli varmt runt omkring , se till att ha gott om luftväxling runt värmaren då den blir varm.

/Lars
eryholt
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 sep 2004, 12:15
Ort: Norway

Inlägg av eryholt »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Ursprungligen skickat av Lars Lundbladh</i>

Hej!

Jo det finns ett värme uttag i sittbtunnen framme vid förarplats.
Värmeslangen in till ruffen (cupen) går helt riktigt in genom tolett väggen under fönstret om du tittar på sid 56 i PB på toaltten så ser du värme slangen utblåset sitter i väggen mot ruffen , kanske inte helt optimalt men....
Fotogen/diesel olje tanken kan placeras i sidofaket bredvid motorn , jag har ett hål vid sidan om durken där slangen går ned.
Min värmare sitter lite felplacerad då det kan bli varmt runt omkring , se till att ha gott om luftväxling runt värmaren då den blir varm.

/Lars
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Takker for tips.

Jeg slo til på den beg Wallas'en. Tenkte meg samme monteringssted som du har (ser ikke mange andre muligheter).

Så nå har jeg mange prosjekter for høsten/vinteren/våren:

Nytt instrumentpanel, brytersystemer og el koblinger
Wallas'en
Ombygning pentry (sette inn kjøleskap)
Skifte til trykkautomat ferskvannspumpe
Nye automatiske lensepumper
Sliping og grunning av undervannsskrog
Badeplattform
Ny innredning i sittebrønn (stoler/benker/klaffebord)
og litt til.

Rekker vel ikke alt, men hyggelig å holde på med "prosjekter" når en gammel båt (1974) er så bra og solid som Fjordene.

evenR4u
Skriv svar