Fjord Dolphin 900 tips och trix

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av fjord900 »

68CF2575-A2A5-4803-9202-1F013D886726.jpeg
Så blev det för oss efter omklädsel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Makro »

Ser fräscht och fint ut.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Makro »

fjord900 skrev: 22 okt 2019, 16:52 Hej, jo det är lite klurigt, med både skruvar från undersidan av de plana vita panelerna längs med fönstren
och från insidan där kylskåpet sitter, respektive från
badrumsmodulen.
Men börja med att montera bort gångjärnen till det fällbara ryggstödet.
Att ta loss barbords ryggstöd var ganska enkelt.
Tre skruvar bakom kylskåpet och en på framsidan förutom de två främre, men andra sidan var värre.
De främre skruvarna under den vita panelen hittade jag där med och eventuellt två skruvar som var dragna genom spegelramen på toa men sen fanns inget synligt.
Men det visade sig att skruvarna satt bakom spegeln efter att jag faktiskt försiktigt bröt loss styrbords ryggstöd så återmontering får lösas på annat sätt.
Jag ville undvika att ta loss spegeln på toa eftersom skruvarna är dolda med plugg så detta skulle ju innebära slip och lack.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av fjord900 »

Hej, det är inte så stökigt att få bort pluggarna i skivor. Tricket för att få bort dem utan för stort slip o lack jobb är att "skruva ur" dem. Du tar en lite mindre träskruv och skruvar in den, mitt i pluggen. När skruven "bottnar" i skruvskallen under pluggen "lyfts" pluggen upp utan spjälkskador på faneren.
När du är klar och skall återställa tar du lite trä lim och limmar dit nya pluggar.
När de torkat, använder du ett riktigt vasst stämmjärn och tar av pluggen i nivå med omgivande trä. Sedan kan du bara dutta i lite halvmatt lack på pluggen. :D :D
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Makro »

Tack för tipset, det ska jag lägga på minnet :)
Men i just detta fallet vill jag inte ha kvar skruvarna bakom spegeln om det inte är absolut nödvändigt.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Makro »

Ni som har värmare i era båtar så som Webasto, Eberspächer, Wallas eller någon annan som blåser varmluft, var sitter luftintaget till friskluften någonstans på båtarna, den luften som värms och blåser in i båten menar jag nu?

På vår båt har man tagit en av anslutningarna till motorrumsventilationen på styrbords sida och kopplat in sig där.
Det blir ju snyggt eftersom det inte behövs något extra intag på skrov eller överbyggnad men man tappar ju luft till motor eller ventilation av motorrum?
Man kan ju även ta luft från sittbrunnen under aktersoffan t.ex men då får man ingen fräsch luft utifrån med kapellet uppe.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Jag har monterat värmeintagsslangen när babords luftintag till motorrummet men inte blockerat den, på så vis kan både motorn och värmaren dela på luftströmmen. Har en D6 diesel som är luktfri inga bensinångor etc så det fungerar för mig men på andra båtar kanske inte detta fungerar lika bra.

Behöver man inte köra värmaren under motorgång kan man montera ett y-spjäll så kan kan få direkt luft utifrån även från motorventilationen.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av fjord900 »

Min Eberspächer sitter monterad i babords skott ungefär mitt på. Man har gjort hål och satt en inspektionslucka vars överkant slutar i nivå med soffan. Då kanman komma åt den dels från inspektionsluckan, dels framifrån via originalluckan nedanför "wetbaren"

Så ingen slang finns till tilluften utan den hämtas från utrymmet i skottet och bidrar till luftcirkulation i hela skrovet o sittbrunnen. Avgasslangen går rakt akterut till en genomföring på akterspegelns bb-sida. Ingen risk att skapa otrivsel för ev. båtgranne på sidan i en trång gästhamn.

Värmeslangen delas i en reglerbar y-koppling, där den ena slangen fortsätter efter skrovet fram till väggen till midkabinen. Där delas den igen, en slang till utblås i midkabinens fotända och en slang som fortsätter fram, under pentryt till utblås nedanför, strax framför
kylskåpet.
Den andra slangen från y-kopplingen går genom bb stuvfacket, över dieseltanken,genom sb stuvfacket genom skottet, paralellt med reglagekabel och till et utblås i fotnivå vid förarplatsen. Gött att släppa på värme där vid behov o kylig väderlek.
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Makro »

Tack för tips och beskrivningar, jag gillar särskilt idén med y-rör med spjäll i.
Vår värmare sitter på styrbord i motorrummet och värmeskanalen är dragen på styrbord hela vägen och längst för ut sitter ett utblås under luckan till utrymmet under soffan, förutom mittkabin och sittbrunn.
Avgasutblås rakt akterut.
Jag ska se över alla slangar till motorrumsventilationen så jag får se vad jag hittar på.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av fjord900 »

Lars Lundbladh skrev: 18 mar 2020, 22:28 Hej,

Jag har monterat värmeintagsslangen när babords luftintag till motorrummet men inte blockerat den, på så vis kan både motorn och värmaren dela på luftströmmen. Har en D6 diesel som är luktfri inga bensinångor etc så det fungerar för mig men på andra båtar kanske inte detta fungerar lika bra.

Behöver man inte köra värmaren under motorgång kan man montera ett y-spjäll så kan kan få direkt luft utifrån även från motorventilationen.

/Lars
Tråkigt med luktfri motor Lars😟
Hur gör du för att fixa diesellukt ?

🙃
/Thomas
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Makro »

Läser man i installationsboken från Penta så ska det ju vara ganska duktigt med ventilation för både luft till motor(erna) och för att transportera bort värme från motorrummet och de uttag som sitter där från början verkar ju vara knappt tillräckligt, så det var där funderingarna startade när jag såg inkopplingen av värmaren.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av fjord900 »

Just när det gäller motorrumsventilationen så har våra båtar det ganska bra ordnat.
Dels via tilluften som sitter på sidorna av skotten, med
”gälarna” under den ditskruvade skivan/sargen,
ventilerna i bakkant på motorrumsluckorna och
frånluften som går ut under de svarta/vita ”gallren” på
akterns överkant.
Ett enkelt test för att kolla om motorn/motorerna
får tillräckligt med luft är att med motorn på tomgång och sedan se om varvtalet förändras när man öppnar/stänger
luckorna till motorrummet.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Lars Lundbladh »

The engine consumes a certain amount of air in the combustion process. This requires a minimum internal area in the air supply ducting. The area can be calculated by using the formula: A = 1.9 × engine power output A = Area in cm² Engine output in kW The value applies to an unrestricted intake and up to 1 m (3.3 ft) duct length, with only one 90 degree bend. The bending radius should be at least twice the diameter. If longer ducts or more bends are used, the area should be corrected by multiplying by a coefficient.

Example
Two diesel engines D6, 228 kW ( 310 hp) Calculation of areas for two engines at 228 kW with an unrestricted air supply and an ambient air temperature
of +30°C (+86°F).For each engine the following is obtained: Area, engine air consumption: 1. 1.9 × 228 = 434 cm² (67 sq.in). No corrections according to tables 1 and 2. The area 434 cm² (67 sq.in) gives a duct diameter of 235 mm (9.3") for one single engine.
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Makro »

Jo jag har räknat lite med formeln från installationshandboken och mina små AD31 behöver en hel del luft de också :)
och då känns det som de uttag som finns från fabrik är lite i underkant.

Men de där "ventilerna i bakkant på motorrumsluckorna" är jag nyfiken på de har vi inte vad jag känner till eller sitter de dolt på något sätt?
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av fjord900 »

Hej, det kan vara någon som gjorts av tidigare ägare till min båt.

En rostfri fyrkantig ventil/galler, ca 25 x 15 cm per lucka
med en ”ljudfälla” på undersidan.
Skriv svar