Fjord Dolphin 900 tips och trix

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av fjord900 »

Här finns motsvarande de galler jag har i mototrumsluckorna i bakkant, under soffan.

https://www.watski.se/Ventilationsgaller-11ePC
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Makro »

Tack, hade någon aning om det var den typen av galler :)
Men du känner inte av någon lukt eller ljud från motorrummet som kommer från extra uttagen?

Jag märker inget av mina dieslar idag förutom om jag kört hårt en längre stund och drar av gasen då kan det komma nån "puff" av maskinrum men som ganska snabbt försvinner.
Nu vet jag ju inte om du har bensin eller diesel men har du någon motorrumsfläkt? Det saknar vår båt.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av fjord900 »

Hej, nej under gallret sitter en "ljudfälla" i form av en låda som låter luften löpa i ett "S" och som är ljudisolerade. Jag har en AD 41 singelmontage.
Någon lukt från motorn kommer inte den vägen. Min fru har en inbyggd detektor för lukter :wink: Enda gånge är när man startar och det är vindstilla, då kan man känna avgaserna, men det är,från utsidan....
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av fjord900 »

Här finns det möjlighet att köpa mittknapar som stämmer med original.
https://www.blocket.se/vi/90149028.htm
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Det finns flera firmor i Norge som säljer knapar som passar till 900an gäller att hitta någon som levererar till Sverige:
https://www.westsystem.no/p/6688/puller-aluminium-rett
https://www.marineshop.no/puller/117561 ... 0mm--350mm

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Makro »

fjord900 skrev: 30 mar 2020, 19:36 Här finns det möjlighet att köpa mittknapar som stämmer med original.
https://www.blocket.se/vi/90149028.htm
Tack för tipset, jag väntar på svar.
/Martin
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Makro »

Lars Lundbladh skrev: 30 mar 2020, 20:18 Hej

Det finns flera firmor i Norge som säljer knapar som passar till 900an gäller att hitta någon som levererar till Sverige:
https://www.westsystem.no/p/6688/puller-aluminium-rett
https://www.marineshop.no/puller/117561 ... 0mm--350mm

/Lars
Hej.

Nu har jag efter många försök gett upp Norge för tillfället. De ville inte skicka hit ens till företag.
Och eftersom plan B var att åka dit med bil som just nu inte är möjligt under rådande förhållanden så får pollarna vänta till senare.
Men när det blir möjligt att resa kommer jag att höra av mig på forumet.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av fjord900 »

Jag är väl bekant med hur jobbigt det är att exportera till Sverige från Norge och att de flesta detaljister väljer att avstå av den anledningen. Nu reste jag frekvent till Oslo under några år, så då kunde jag beställa till kontoret där, från Maritim m.fl.

Nu har jag sedan ett halvår slutat det jobbet, så nu får man hoppas att alla behov av inköp
från andra sidan är stillade. Annar kan det vara en ide' att smuggla lösgodis till Norge och byta det mot båtprylar 8)
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Lars Lundbladh »

Vi kan nog få hit pollarna vi våra vänner i Norge. Vilken storlek och hur många?

Vi har numer bra kontakter i Norge pga Fjordling gänget och Fjord power weekend som vi hade i somras.
Redan nu skickar vi relingslister och annat till Norska Fjordlingar tack vare Olle Corneman som är drivande Fjordklubbens Fjorlinggrupp. Så det skall funka att få någon i Norge att skicka hit några pollare.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av fjord900 »

Pollare via polare :D
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av fjord900 »

Hej på er alla och hoppas att ni har det bra.
Hur ser statusen ut inför sjösättning?
Några nya projekt som snar är fördiga?

Min vinter och vår har haft mycket fokus på att byta ut bottenfärgen. Vi som har
hemmahamn har ju krav på biocidfri sådan. Själv ska jag test LeFants T-coat.
När jag gjorde mitt stora epoxibehandlingsjobb på min Dolphin för snart 7 år sedan
grundade jag med 9 lager Interprotect. På den tiden var den enda hårda vita färg som fanns tillgänglig Trilux. Nu tog jag bort den inför förra säsongen och la på 2 lager vit LeFant epoxiprimer. Då den är lite grov i strukturen för att fungera just som primer blev den
ganska smutsig efter en säsong. Så min tanke att tvätta av den och sedan gå på den med T-coat föll på att det är jobbigare och framför allt ett blötare jobb att tvätta jämfört med att
slipa av smutslagret. Detta med bra maskin o dammsugare.

Så till helgen ligger båten klar med ett fräscht primer lager o ska få sina T-coatlager.
Jag är nyfiken på om det kommer att nå upp till finishen på de provbitar jag sett med närmast emaljliknande hårdhet och blankhet.

Så mina vinterprojekt har sträckt sig till en hemmabyggd landgång åt katten, att hänga på förstegen. Då han börjar bli till åren, som en annan skuttar hanninte alltid lika smidigt upp direkt på peken. Det blev två ofrivilliga bad förra sommaren. Med följden att han i osäkra lägen begärde vår assistans.

Nu tänker jag att han ska gilla den nya konstruktionen och man ska slippa kliva upp för att putta på honom.

Jag såg tilll att anpassa den i styrka till min egen kropsvikt, så kanske även vi kan använda den och lättare kunna lägga till mot långgrunda hällar.

Återkommer med bild när jag fått,över den till Paddan.
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Makro »

Det låter intressant med bottenfärgen från LeFant, kom gärna med en uppföljning. Själva ligger vi på västkusten och använder idag polerande färg men jag kikar ständigt efter alternativ.
Jag bifogar en bild på en del av durken som vi har slipat trärent och lackat med fyra lager International Woodskin enligt rekommendationen jag fick här i tråden tidigare.
Vi är riktigt nöjda, och man skymtar även akterdelen som ännu inte fått behandling. Tack för era tips!
Snart kommer även en uppdatering när den nyomklädda soffan är på plats.
/Martin
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Martin

Kul att du lackat med Woodskin tycker det funkar kanon även efter en säsong men det finns inga tendenser till tex fuktfläckar efter denna mycket fuktiga vinter. Fick till och med sätta om en inner pressning för att minska vatten ansamlingarna som fanns på durken men den verkar ha klarat sig bra. Woodskin ligger även på badbryggan som även den är i bra skick efter en säsong.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Birdie
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jul 2016, 19:02

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Birdie »

Hej,

Vad förbehandla du med innan du la på Woodskin? Vår durk har ju oljats i alla år vi haft den eftersom den var det när vi köpte den. Tänkte att Woodskin kanske inte fäster så bra på inoljat trä. Vill ju inte slipa så mycket då faneret redan är genomnött på några ställen, tror inte det tål så mycket slip alls.

Har en burk Thinner som säkert funkar men det är ju ett elände att jobba med i det källarutrymme som jag har att tillgå.

Mvh
Jocke
Fjord 900 Dolphin -88 VP KAD 44 -01
Birdie
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jul 2016, 19:02

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Birdie »

Hej,

Har en svart plast "Wet bar" som ju börja se milt sagt tråkig ut, undrar om ni har några tips ni som har åtgärdat detta.

Kan man få ordning på den blekta plasten på något sätt, måla den eller på annat sätt få till kulören?

Hur tar man bort den om man vill byta till en hemsnickrad i trä, sitter den limmad eller skruvad på något sätt?

Någon som gjort en i trä och har ritning att dela med sig av?

Mvh
Jocke
Fjord 900 Dolphin -88 VP KAD 44 -01
Skriv svar