Fjord 19 Wing HT

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
pilgren
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 apr 2013, 20:43

Fjord 19 Wing HT

Inlägg av pilgren »

Hi,

Sorry about writing in English. Although I’m Danish my Swedish/Norwegian is not that great :)

I have recently bought an older Fjord 19 Wing HT which is in pretty bad shape.
It is the same model as this one: http://www.fjordklubben.se/Modeller/Fjo ... llery.html

I have been searching on the Internet for some technical documents and information about the model but I haven’t been able to find much.
I can see that it has been remodeled several times and I would like to restore it to its original state with the same type of interior that it had when it was made.
Therefore I was wondering if anyone have any material on this model that you could e-mail me? Technical documents, pictures, any material would be much appreciated :)

I was also wondering if anyone knows if it is possible to get any spare parts for this model?
I’m all new in the “boating” business so I could need all the help that I could get.

Thanks a lot :)

/Brian
berra
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 apr 2013, 14:47

Re: Fjord 19 Wing HT

Inlägg av berra »

Hej! Jag undrar samma sak. Har inte köpt båt ännu, men jag har planer på det. Jag tar gärna emot info om dokumentation etc. om någon råkar ha.

Angående språket, Brian, tror jag nog att du kan skriva på danska. Jag har läst danska böcker utan större problem även om jag har svårt att förstå danskt tal. I text är de nordiska språken väldigt lika, med undantag för finskan.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord 19 Wing HT

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Fjordklubben har en hel del material broschyrer mm. Som medlem går det att beställa cd-skivor där en ni hittar en stor del av allt material vi har tillgänglig. Vi har mer än så och vi räknar med att lägga ut allt tillgängligt material för betalande medlemmar på vår nya hemsida som just nu håller på att färdigställas.

Berra ja har skickat lite material så du kan kolla din e-mail.

Med Vänliga Hälsningar

Lars Lundbladh
Fjordklubben
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
MrQaz
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 dec 2013, 00:30
Ort: Stockholm

Re: Fjord 19 Wing HT

Inlägg av MrQaz »

Hej

Jag är nybliven Fjordwing 19 HT ägare och har samma problem som ovannämnda talare.

Jag tar gärna emot lite tips på var man kan hitta orginaldelar.... det är inte det bästa skicket på båten jag köpt, men har för avsikt att restaurera/renovera till någorlunda orginalskick.

Hur gör Ni erfarna båt människor när ni letar reservdelar osv? Jag saknar bl a liständan på relingslisten. Kromad metall historia som sitter vid motorbrunnen. En annan fråga när jag ändå frågar: Varifrån kan jag beställa instruktionsböcker, manualer? Både till båten men framförallt den motorn, Mariner 115 från -82?
Dolphin 900 -88
Fjordwing 19 HT -72
Suzuki DF 140A - 15
Mahogny optimistjolle -56
Vattenskoter med jetdrift och snöskotermotor på 34hk -82
Traxxas Spartan -13
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord 19 Wing HT

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Det finns inget enkelt svar på var man kan vända sig för reservdelar till Fjordbåtarna. Även när Fjord existerade i Norge var tillgången på reservdelar ytterst begränsad speciell till de äldre modellerna oftast hänvisade Fjord själv till oss på Fjordklubben. Reservdelar finns att få tag på hos en del av de underleverantörer Fjord hade när båtarna tillverkades men det blir svårare och svårare med tiden.
Vad gäller relingslist finns en leverantör i Norge med bra sortiment som har relingslister som passar vissa Fjordbåtar:
http://www.parmaplast.no/no/Produkter/F ... fault.aspx

Till motorn finns manualer att tillgå dels från tillverkaren själv och dels i service handböcker tex:
http://download.brunswick-marine.com/do ... =4&lang=EN

http://www.selocmarine.com/engines/Mariner.php
Säljs av tex:
http://www.bokus.com/cgi-bin/product_se ... hors=Seloc
http://cdon.se/b%c3%b6cker/chilton_book ... rd-6432284

Är det något specifikt du söker kan vi på Fjordklubben kanske hjälpa dig?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
MrQaz
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 dec 2013, 00:30
Ort: Stockholm

Re: Fjord 19 Wing HT

Inlägg av MrQaz »

Tack.

Ja, nätet brukar vara en bra källa att hitta info. Det är lite lustigt att just den modell jag har är så svår att hitta info om :roll:
Skam den som ger sig....
Tack för svaret och inbjudan till att ställa frågor. Uppskattas, dels för att det är svårt att hitta info, men framförallt för att jag är novis på det här området.
Hur är det med teknisk info som längd, vikt, rekommenderad motor storlek och lite om hur fort båten går med resp motor och marsch fart. Tittade lite på marin guiden. Min båt verkar variera i längd. Vatten linjen töjer sig från 4,70-5,70 beroende på vem som skrivit. Tank storlek lika så. Från 100-140liter. Min kan vara bytt förstås.

Ja, ja. Det är många frågetecken nu i början. Jag har ju inte åkt i båten än, så jag får fortsätta surfa runt och lära mig efter hand.
Bloggen om Fjordwing 19 ht är bra, vore kul om den fortsatte. Mer bilder och mer upprustnings text. Tack för den om du läser detta.

Lite off tropic, kan detta forum göras med modell indelning? Lättare att hitta modellspecifik info?
Annars jättebra forum och medlemmar här....

/Andreas Fjordus Novisus
Dolphin 900 -88
Fjordwing 19 HT -72
Suzuki DF 140A - 15
Mahogny optimistjolle -56
Vattenskoter med jetdrift och snöskotermotor på 34hk -82
Traxxas Spartan -13
Antanas
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 sep 2019, 09:42

Re: Fjord 19 Wing HT

Inlägg av Antanas »

Lars Lundbladh skrev: 19 okt 2013, 12:20 Hej!

Fjordklubben har en hel del material broschyrer mm. Som medlem går det att beställa cd-skivor där en ni hittar en stor del av allt material vi har tillgänglig. Vi har mer än så och vi räknar med att lägga ut allt tillgängligt material för betalande medlemmar på vår nya hemsida som just nu håller på att färdigställas.

Berra ja har skickat lite material så du kan kolla din e-mail.

Med Vänliga Hälsningar

Lars Lundbladh
Fjordklubben
Any possibility to get Fjord Wing 19 HT specifications or any information - desperately please help
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord 19 Wing HT

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hi

I have sent an e-mail to you.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
JAS_
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 mar 2019, 09:18

Re: Fjord 19 Wing HT

Inlägg av JAS_ »

Lars Lundbladh skrev: 21 jan 2020, 08:27 Hi

I have sent an e-mail to you.

/Lars
Hej Lars!
Jag skulle gärna också vilja ta del av materialet om Wing:en.

//JAS_
Skriv svar