Batteri koppling i Weekeder

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
earendel
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2016, 11:49

Batteri koppling i Weekeder

Inlägg av earendel »

Hej

Jag har en Fjord Weekender med en dubbla motorer. Varje motor har ett batteri. Dessutom finns det ett tredje batteri for ankarspelet. Alla tre batterier är kopplade enligt Fjord original installation.

Finns det någon som vet hur det tredje batteriet för ankarspelet är kopplade ihop med de två startbatterier. Står inte i kopplingsscheman för båten.

Tack för all hjälp

Alan
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Batteri koppling i Weekeder

Inlägg av Makro »

Eftersom batteriet till ankarspelet är ett eftermontage så går det inte att säga utan du får följa kablarna.
Men antingen har de bara gjort en parallellkoppling direkt på babords eller styrbords motors batteri eller så ligger det ett skiljerelä emellan.
Lite märkligt att lägga ett separat batteri till ett ankarspel förresten?
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
earendel
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2016, 11:49

Re: Batteri koppling i Weekeder

Inlägg av earendel »

Hej igen
Jag tror ankerspelet var monterat av Fjord från början. Se bifogat foto. Jag bifogar också en skiss som visar hur allt är sammankopplat.

Synpunkter är välkommen om detta är rätt.

Alan
Foto
Foto
earendel
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2016, 11:49

Re: Batteri koppling i Weekeder

Inlägg av earendel »

Hej igen
Jag tror ankerspelet var monterat av Fjord från början. Se bifogat foto. Jag bifogar också en skiss som visar hur allt är sammankopplat.

Synpunkter är välkommen om detta är rätt.

Alan
Skiss
Skiss
Skiss
Skiss
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Batteri koppling i Weekeder

Inlägg av Makro »

Jo vi har också ett Lofrans ankarspel i fören på vår Dolphin som kan vara monterat från början, men detta hade då inget eget batteri utan var kopplat mot ett av standardbatterierna.

Så ditt tredje batteri måste vara eftermonterat, annars hade det sannolikt varit med i elschemat och tyvärr avslöjar ju inte bilderna eller skissen hur det tredje batteriet är anslutet till startbatterierna så du får försöka följa kablarna och eventuellt koppla bort alla batterier och mäta dig fram med multimeter.

En bild på batterierna och huvudströmbrytarna kanske hade underlättat för att hjälpa dig vidare.
Alternativen till hur det tredje batteriet skulle kunna vara kopplat är, antingen direkt anslutning, via en strömbrytare, skiljerelä eller skiljediod.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
earendel
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2016, 11:49

Re: Batteri koppling i Weekeder

Inlägg av earendel »

Hej igen
Det är så att det styrbords batteriet laddas ur även med alla huvudströmbrytare avstängda och båten inte används. Hur kan jag kolla vad det är som drar ström? Ankerspelet är kopplat till det tredje batteriet hela tiden.

Alan
Hsun
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 aug 2012, 14:31
Ort: Sundsvall/Kallön

Re: Batteri koppling i Weekeder

Inlägg av Hsun »

Hej.
Du kan pröva att ta bort alla säkringar och se om du fortfarande har någon funktion någonstans i båten.
Har du en voltmeter, så lossar du på pluspolen på alla batterier och börjar med batteri 1, lägg + på voltmetern på kabelskon och - på batteriet då får du all ström att passera igenom voltmetern och så sätter du i säkring för säkring och kollar om voltmetern ger ett lägre utslag när du sätter i säkringen.
Den säkringen som då får voltmetern att ge ett lägre tal drar då ström och då vet du vilka förbrukare du ska söka fel i.
//Hsun
Fjord 21 DC -76
VP V8 - 290DP
Medlem 316.
earendel
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2016, 11:49

Re: Batteri koppling i Weekeder

Inlägg av earendel »

Hej
Tack för det. Jag provar det imorgon.

Alan
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Batteri koppling i Weekeder

Inlägg av Makro »

När du mäter ström med en multimeter genom att lägga den i serie mellan batteriets pol och polskon ska mätkablarna på multimetern vara kopplade på uttaget som är märkt med ”10A” på multimetern, annars finns risk att den brinner upp.
Kolla även att inga andra kablar än just de tjocka batterikablarna är anslutna till batterierna.
Det är vanligt att både hemmapulare och varv gör fulkopplingar av utrustning direkt på batterierna.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Skriv svar