Dolphin 900 färskvattenpump

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Dolphin 900 färskvattenpump

Inlägg av Makro »

Sitter färskvattenpumpen alltid i skåpet inne på toaletten i Dolphin 900?
På vår båt sitter pumpen skruvad i skottväggen mot garderoben och soffan men jag tycker att det blir resonans och det väsnas/ brummar så jag funderar på att flytta den.
Det är för övrigt en Johnson Aqua Jet 3.5 men jag vet inte om den skulle låta mer än någon annan pump.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Dolphin 900 färskvattenpump

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

På alla 900 som jag tittat på sitter pumpen i skåpet på toaletten. Förra året monterade jag en saltvattenpump (tryckvattempump) för pentryt i skåpet under BB soffa mot väggen till kylskåpet den låter nästan inte alls så jag förstår din fundering är lite inne på samma sak att flytta pumpen. Alternativt kan man montera pumpen med en cellgummiplatta resonans dämpare. tex https://www.kuntze.se/produkt/cellgummi-rullvara-cr/

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Dolphin 900 färskvattenpump

Inlägg av Makro »

Tack för svar.
Ja jag ska se över vilka möjligheter det finns.
Vi har även en tryckvattenpump för salt/sjövatten fast till toaletten och den ska även få en tryckackumulator på 0,75 liter i vinter, till färskvattnet finns redan en större ackumulator
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Dolphin 900 färskvattenpump

Inlägg av fjord900 »

Jag har sedan säkert 10 år monterat loss pumpen från skottet och bara låtit den "ligga"på färskvattenslangarna den är monterad vid, med en plast stipe runt tömmningsslangen. Då hörs den knappt. Har en högeffekts Johnsson pump som pumpas steglöst och ingen hydrofor. Slangarnas elasticitet räcker för tryckutjämning.
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Dolphin 900 färskvattenpump

Inlägg av Makro »

Tack för tipset! :D
Antingen sätter jag pumpen/pumparna i tömningsslangen eller så sätter jag fast en bit 38mm slang på lämpligt ställe och monterar i den, som en slags konsol.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Skriv svar