Fjord Dolphin 900 tips och trix

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
fjordis
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 maj 2011, 21:16

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av fjordis »

Hej
Jag kollade en Fjord 900 med original hard top för länge sedan. Materialet var tjock glasfiber som vägde så mycket att vattenlinjen inte syntes. Dessutom var styrhytten mycket mörk då hard toppen även täckte sidorna. Taket var så lågt att man (180 cm) inte kunde stå rak och köra. En liten fyrkantig taklucka fanns där dock, men satt man ut huvudet genom den så såg man endast glasfiber. Båtägaren hade därför en liten träpall att stå på då han ville se ut. Därför började jag att planera min egen aluminium/saphir-hard top, som även är helt reversibel, ifall att man någon dag ändrar sig.
Mvh, Rabbe
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Makro »

Aha, det är därför du har byggt din "hardtop" lite högre än originalet?
Undrar om det finns olika modeller på originalets taklucka, på denna bilden är den ju ganska stor fast det kan ju vara något man gjort i efterhand?

När jag har kapellet på sitter jag alltid eftersom jag ändå inget ser om man står då man får kapellet i ansiktet, men jag har inte tänkt på hur "takhöjden" är då?
Men är man inte för kort i rocken så är ju sikten ovanligt bra från förarplatsen i en Dolphin 900 när man sitter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
fjordis
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 maj 2011, 21:16

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av fjordis »

Fin och stor taklucka :-) Men jag ville ha fri utsikt framåt och inte en tjock balk framför mig. Vid hård sjögång, då fören gubbar upp och ner, så att ens näsa turvis nästan träffar sjökortet för att sedan peka rakt upp mot himmelen, så är det inte roligt att slå huvudet i en balk vid varje större våg. Nu har jag möjlighet till dessa nästan akrobatiska rörelser utan att bli gul eller blå :-)
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av fjord900 »

Makro skrev: 28 nov 2022, 10:50 Aha, det är därför du har byggt din "hardtop" lite högre än originalet?
Undrar om det finns olika modeller på originalets taklucka, på denna bilden är den ju ganska stor fast det kan ju vara något man gjort i efterhand?

När jag har kapellet på sitter jag alltid eftersom jag ändå inget ser om man står då man får kapellet i ansiktet, men jag har inte tänkt på hur "takhöjden" är då?
Men är man inte för kort i rocken så är ju sikten ovanligt bra från förarplatsen i en Dolphin 900 när man sitter.
Det på bilden är en original HT. Jag har också kollat på en HT- model men som Rabbe så upplevde jag den som för låg. Precis som när det gäller Nimbus 28 Ht.

Om du kollar på bilden så ser du att taket är mer än 10 cm lägre än targabågens underkant medans kapellet knäpps i bågens överkant. Funkar säkert bra om ingen i besättningen är längre än 180 :wink:
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av Lars Lundbladh »

fjordis skrev: 28 nov 2022, 09:36 Jag kollade en Fjord 900 med original hard top för länge sedan. Materialet var tjock glasfiber som vägde så mycket att vattenlinjen inte syntes. Mvh, Rabbe
Hej Rabbe

Hur menar du inte syntes? Det beror ju helt på vilka motorer som sitter i båten och vattenlinjen målas av båtägaren så den kan man inte gå efter. Visst en hardtop i Glasfiber väger mer men att vattenlinjen ligger olika på olika båtar beror troligen oftast andra orsaker som last motorval och mängden bränsle etc.

Svar på dina andra frågor
Fjordklubben kommer att vara på båtmässan Allt för sjön.
Vi planerar en Fjordträff till sommaren, Fjordklubben fyller 20år så vi planerar en jubileumsträff/fest.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
fjordis
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 maj 2011, 21:16

Re: Fjord Dolphin 900 tips och trix

Inlägg av fjordis »

Hej Lars
Att nämnda båt låg mycket lågt berodde säkert på en massa olika orsaker. Men den tjocka hard toppen gav ett mycket tungt intryck, fastän den inte ensam var orsaken till båtens djupgående.
Gratulationer i förskott till klubbens fina 20 års verksamhet. Hoppas att vi kunde ses på jubileumsträffen.
Mvh, Rabbe
Skriv svar