Fjord 21 DC handbok och kopplingschema?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
fxSol
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 dec 2022, 00:40

Fjord 21 DC handbok och kopplingschema?

Inlägg av fxSol »

Hej igen,
Inte mycket jag får gjort på båten men kopplade in ett nytt batteri för att se om jag kan få igång någonting. Ett batteri 12v 70AH.
Vrider om nyckeln - inget händer.
Inget klickande ljud från startmotor eller ljud från bränslepump. Instrumentpanelen lyser inte upp och alla mätare visar noll.

Så nu måste jag felsöka och efter att ha sett kabelhärvan under ratten ser det ut som om att jag får göra om elen i framtiden.

Yttre belysningen fungerar, inre belysning och fläkten fungerar och det när nyckeln är i off-läge? Ska det vara så?

Finns det någonstans en handbok man kan ladda ner med säkring och kopplingsschema ?
Var någonstans ska reläer sitta?
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Fjord 21 DC handbok och kopplingschema?

Inlägg av Makro »

Hej
Ja är du (betalande?) medlem kan du hämta ägarmanual med elschema lägst ner på forumets startsida.
Men ofta är ju elsystemen både på och ombyggda av tidigare ägare så ibland får man kika lite extra. Om båten har en batteribank för start och en för övriga förbrukare så kan det även finnas två huvudströmbrytare och ibland lägger man en huvudsäkring nära batterierna så man kan inte likställa elsystemet och dess funktion i en båt med hur det fungerar på en bil och reläer används sällan på i alla fall äldre båtar, som regel används bara strömbrytaren för respektive funktion, så det är bara att försöka följa kablarna.

Börja med att följa plus och minus från batteriet(erna) och mät med en multimeter och jämför med batterispänningen så att du inte har någon spänningsförlust någonstans på vägen, orsakad av dålig anslutning eller korrosion, och sen vidare genom säkringshållare och strömbrytare fram till förbrukarna.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord 21 DC handbok och kopplingschema?

Inlägg av Lars Lundbladh »

fxSol skrev: 11 nov 2023, 20:47 Inte mycket jag får gjort på båten men kopplade in ett nytt batteri för att se om jag kan få igång någonting. Ett batteri 12v 70AH.
Vrider om nyckeln - inget händer.
Inget klickande ljud från startmotor eller ljud från bränslepump. Instrumentpanelen lyser inte upp och alla mätare visar noll.
Hej

Elsystemet till motorn finns förmodligen att ladda ned, vilken motor gäller det? Är du betalande medlem, hittar inte dig i registret? I alla fall inte din mejladress här i forumet finns inte i vårt medlemsregister.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar