Hej på er.
Jag tänkte byta knut- och avgasbälg samt vattenslang idag på min Fjord 725.
När jag i princip monterat tillbaka allt och skall avsluta med att få på avgasbälgen på drevsidan så är den på tok för stor.
Det är första gången jag byter själv på den här båten och det blev Biltemas bälgar den här gången.
Det slutade med att jag skar av den gamla bälgens "läpp" och använde den som mellanlägg för att få dit avgasbälgen.
Enligt Biltemas sida står det att avgasbälgen skall passa AQ 200, 250, 270, 270T, 275, 275A, 280DP, 285A, 290, 290A, 290DP, 290DPA.
Vad jag kan se så verkar det ju inte finnas flera olika varianter. Kan det vara så fel på Biltemas eller har jag någon konstig lösning på båten tro?
Det verkar inte finnas så mycket när jag googlar på detta heller. Någon av er som kan ha en idé?
Avgasbälg 280DP
Moderator: Lars Lundbladh
Re: Avgasbälg 280DP
Måste vara fel på bälgens mått, eller att någon lagt in fel i kartongen?
Nu har jag bara köpt original eller Orbitradebälgar till mina drev, aldrig biltema.
Känns knepigt med att behöva trixa med bälgen som ändå är viktigt att den håller tätt.
Nu har jag bara köpt original eller Orbitradebälgar till mina drev, aldrig biltema.
Känns knepigt med att behöva trixa med bälgen som ändå är viktigt att den håller tätt.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 13 jun 2022, 09:27
Re: Avgasbälg 280DP
Nej den sitter inte alls bra nu med min ”speciallösning” med delen från gamla bälgen, lossnar när jag vickar drevet fram och tillbaka.
Jag har nu varit runt i olika butiker och det är samma mått på bälgen på alla ställen.
Så jag verkar ha något mystiskt med anslutningen på drevet.
Inte kan det väl vara så att den skall klämmas åt så hårt att den ”krymper” så pass mycket.
Den är ju ca 3-4 mm för stor runt om.
Det känns mer som bälgen borde vara lika stor i båda ändar. Änden som sitter bra på skölden sitter också bra på drevet.
Jag har nu varit runt i olika butiker och det är samma mått på bälgen på alla ställen.
Så jag verkar ha något mystiskt med anslutningen på drevet.
Inte kan det väl vara så att den skall klämmas åt så hårt att den ”krymper” så pass mycket.
Den är ju ca 3-4 mm för stor runt om.
Det känns mer som bälgen borde vara lika stor i båda ändar. Änden som sitter bra på skölden sitter också bra på drevet.
-
- Inlägg: 1520
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Avgasbälg 280DP
Hej
Avgasbälgen är inte så kritisk som knutbälgen det brukar gå bra att klämma åt den med slangklämman. Oftast passar det bra Hålet är ovalt så det är svårt att få exakt passning men 3mm låter mycket men ibland kan det säkert vara så i absolut värsta fall går det eventuellt att lägga några varv vulktape på drevet inget jag provat, då har säkert monterat 200 bälgar på olika drev och aldrig haft problemet du beskriver, men lite glapp kan det kanske vara. Som sagt avgasbälgen är inte direkt jätte kritisk så du får väl pröva vad som fungerar , jag skulle prova att dra slangklämman hårdare.
/Lars
Avgasbälgen är inte så kritisk som knutbälgen det brukar gå bra att klämma åt den med slangklämman. Oftast passar det bra Hålet är ovalt så det är svårt att få exakt passning men 3mm låter mycket men ibland kan det säkert vara så i absolut värsta fall går det eventuellt att lägga några varv vulktape på drevet inget jag provat, då har säkert monterat 200 bälgar på olika drev och aldrig haft problemet du beskriver, men lite glapp kan det kanske vara. Som sagt avgasbälgen är inte direkt jätte kritisk så du får väl pröva vad som fungerar , jag skulle prova att dra slangklämman hårdare.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 13 jun 2022, 09:27
Re: Avgasbälg 280DP
Jag gjorde så , drog åt riktigt ordentligt och nu verkar den sitta bra!
Tack för att ni tagit er tid
Tack för att ni tagit er tid