Dör vid växling till back.

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Babokaj

Dör vid växling till back.

Inlägg av Babokaj »

Har en attache 24 som har lite orolig tomgång under 1000rpm.(ibland)
AQ231 och dp290 av osäker ålder. Startar bra när den är kall och går bra.
varvräknaren har ett eget liv, och jag har planer på att köpa en mätare för att konstatera varvtalet.
den låter väldigt tyst och lugn ner till 1000rpm, sedan börjar den gurgla och stendör.
till det stora problemet...
När jag lägger i backen så känns det som att den tappar kraft och dör. ett helsike att få i gång efter det.
en tidigare ägare har någon gång bytt till brytarlöst system, kan det vara något fel på inställningen?
Den som sålde till mig är till ingen nytta i tekniska frågor.
Senast redigerad av Babokaj den 16 sep 2024, 11:41, redigerad totalt 1 gång.
Lars Lundbladh
Kontakt:

Re: Dör vid växling till back.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Till att börja med vad har du för motor och drev?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Babokaj

Inlägg av Babokaj »

aq231 och dp 290

osäker på årtal...
Lars Lundbladh
Kontakt:

Hej

Felet på varvräknaren är väldigt vanligt, den har en vred på baksidan för att välja olika antal cylindrar på motorn. Vrid några gånger fram och tillbaka på den och ställ den sedan i samma läge dvs för 8 cyl så bör den fungera bra igen. Problemet är att det blir oxid på omkopplaren.

Att motorn dör beror ganska säkert på tändningsproblem eller förgasarproblem eller för lågt tomgångsvarvtal bör vara ca 600-650 rpm.
Jag skulle föreslå att du ställer tändningen först.
AQ231A 2500 rpm .................... 14° B.T.D.C.

Inställning av förgasaren kräver mer info som jag kan skicka på mejl. Skicka ett PM i forumet så kan jag skicka manaulen.

/Lars
Babokaj

Inlägg av Babokaj »

Gör jag samma med ett brytarlöst system? Jag är normalt sett bra på motorer, men detta är första gången jag pillar på en marinkonverterad, sliten, tändningskonverterad v8 från förkrigstiden :)

Jag har troligen hittat ett svar till(förutom tändningen som jag anat)
Där gaskabeln är fäst på sidan av förgasaren är det ett glapp som gör att när tomgångsskruven är justerad till ca 900 varv, så går det med handen att "dra ner" gasen så den tillslut dör....Ett glapp i axeln, som det verkar. Renovera eller köpa nytt?
Hade alla nycklar med mig till båten idag, förutom den jag behövde för att lossa till tändinställningen.
Lars Lundbladh
Kontakt:

Hej

Jag det är samma förfarande vad det gäller tändningen med brytarlöst system är det ett Pertronix?

Montera en extern dragfjäder på förgasarens spjällaxel (vajerfästet), original fanns en monterad.
https://marinepartseurope.com/sv/dealer ... alsreglage
Babokaj

Inlägg av Babokaj »

har bild på sakerna, men får inte upp dem på forumet, trots att jag gjort dem små.
Jag har en rejäl dragfjäder enligt skissen.
i morgon blir det koll på tändning.....
Lars Lundbladh
Kontakt:

Du måste ha ett medlemskap i Fjordklubben för att ladda upp bilder. Är du betalande medlem så kan jag aktivera ditt konto.
Babokaj

Inlägg av Babokaj »

Nu är tändningen aningen justerad, och den dör inte längre på tomgång. Dock är fenomenet med att den dör när man lägger i backen kvar.
Med lite tur är det oxå löst, men jag saknade en fjäder som var lång nog för att fästas i den där glappa/kärvande axeln där gaskabeln sitter.
Tändningen ligger nu på 800varv, och när jag ger gas och släpper av, så stannar den på runt 1300...trycker då tillbaka axeln, och den går fint på 800 igen...
Ska rota fram något att fästa en fjäder i, så håller jag tummarna..
Babokaj

Inlägg av Babokaj »

Uppdatering....
Fick dit en fjäder till idag och det funkade bra. Det som verkligen gjorde susen var att "lätta" lite på gaskabeln. Då som först bottnade spjället i förgasaren och jag kan ställa tomgången med skruven till ca 800varv. Backslaget funkar utan att motorn dör ....tjolahopp.
Babokaj

Inlägg av Babokaj »

Lägger till ett litet dilemma, för att se om någon har samma problem, eller vet vad det kan bero på...
jag får fin gång på motorn från 1100rpm, men går jag ner på 8-900 så blir den liiite orolig och närmar sig lite baktändningsaktigt.
tändning nu är 2500rpm ca14-14 grader.
tändning på tomgång i detta fall blir lite svajig och ojämn, men ca 8-9 grader med 900-1000rpm.

vad kan göra att den "går sämre" med denna inställning än om jag justerar med örat " på känn"?

Tacksam för tips...

obs...har inte bytt stift ock kablar ännu, och det känns nästan som ett överslag i en tändhatt som gör att det tappar kraft på lägre varv...
Skriv svar