Bränsleförbrukning

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Sebring
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 sep 2024, 10:42
Ort: Huddinge

Bränsleförbrukning

Inlägg av Sebring »

Hej Alla :)
Jag är en lyckligt nybliven ägare till en Fjord Touring 930 AC med en Volvo penta tamd 41b. Hann bara köra med den en resa under ett par tre timmar från Vaxholm till Ekerö, innan torrsättningen. Hade tidigare en gammal Nimbus 26 och märkte direkt att dessa två båtar överhuvudtaget inte kan jämföras i något avseende. Fjorden känns helt enkelt fantastisk. Nu till min fråga: Jag har absolut ingen koll på hur klurar man ut vilka farter som är de mest bränsleekonomiska. Antar att riktigt låga farter borde vara ”billigast” eller…? Sedan, när man höjer varvtalet, hur hårt vågar man varva och vilka farter är lämpliga som marschfart sett utifrån bränsleförbrukning?
Vore kanon av få höra hur ni tänker och om era erfarenheter! :D
fjord900
Inlägg: 289
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av fjord900 »

Man brukar säga att det finns två fartlägen som ger bra bränsleekonomi. I alla fall om det är en planande båt.

Det lägre fartläget har du när du kör i en fart där båten inte planar och där du drar lågt svall. I ditt fall 6-7 knop. Det andra läget är när du kör båten planande. Givetvis drar den då mer L/h men du kommer ju en längre sträcka med högre fart. Det läget kännetecknas av att det är ca 3-400 var under motorns maxvarv. Det brukar också höras på motorljudet att den går "lätt".

Men mer exakta värde får man nog bara genom att mäta. Farten beror givetvis också hur tungt båten är lasta och ev. beväxning på skrovet.
Sebring
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 sep 2024, 10:42
Ort: Huddinge

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Sebring »

Stort tack för ditt svar :D
En kanske tokig fråga: tål en motor att ligga på så högt varvtal under längre stunder?
Makro
Inlägg: 317
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Makro »

Hej! Du skriver TAMD41 så jag antar att det är en 930 med akterkabin och rak axel, alltså inget drev men skrovet är ju fortfarande planande, tror jag?
Kommer du upp över 20 knop så planar den ju klart och det är precis som "fjord900" skriver men jag gissar att ett skrov med axel och tyngdpunkten lite längre förut än en drevbåt kan funka bättre mellan 8-15 knop även om 5-7 knop alltid kommer att vara det mest ekonomiska.
Och att ligga 3-400 under maxvarv är inga problem, pallar den inte det är den inte frisk. Din motor bör ha maxvarv kring 3700-3900 rpm.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Sebring
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 sep 2024, 10:42
Ort: Huddinge

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Sebring »

Tack Makro!
Nu börjar jag fatta hur det funkar... :D
Japp, det stämmer 930 med akterkabin och rak axel. Den har gått 1300 h och både låter o känns kry så det är bara att se framemot sjösättningen så jag kan testa fullt ut... :)
Skriv svar