Favorit i repris Badbrygga Fjord 900
Moderator: Lars Lundbladh
Favorit i repris Badbrygga Fjord 900
Hej, vi har ju avhandlat förlängning av badbrygga några gånger men jag tänker ändå efterlysa lite lokalkännedom från västkusten.
Jag har sedan tidigare en förlängning (bild 2) i form av rostfria rör och teak.
Tyvärr blir det lite nivåskillnader och jag är sugen på att få en plastad förlängning utförd. I en annons på blocket såg jag en brygga (bild 1) som förlängts på ett i mina ögon proffsigt sätt och som jag gärna vill ha på min båt, med några mindre modifikationer.
Jag kontaktade annonsören med min fråga om vem som gjort jobbet och han hänvisade till någon som jobbat/jobbar på Hallberg Rassy i Lysekil.
Han uppgav att priset var närmare 30K, vilket jag tänker är prisvärt.
Någon som har känningar där eller som vet vem man kan kontakta
Jag har sedan tidigare en förlängning (bild 2) i form av rostfria rör och teak.
Tyvärr blir det lite nivåskillnader och jag är sugen på att få en plastad förlängning utförd. I en annons på blocket såg jag en brygga (bild 1) som förlängts på ett i mina ögon proffsigt sätt och som jag gärna vill ha på min båt, med några mindre modifikationer.
Jag kontaktade annonsören med min fråga om vem som gjort jobbet och han hänvisade till någon som jobbat/jobbar på Hallberg Rassy i Lysekil.
Han uppgav att priset var närmare 30K, vilket jag tänker är prisvärt.
Någon som har känningar där eller som vet vem man kan kontakta
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Favorit i repris Badbrygga Fjord 900
Hej, såvitt jag vet så finns Hallberg Rassy bara i Ellös på Orust. Enklast är väl att kontakta dom och fråga, de har säkert koll på jobben de gjort.
https://www.hallberg-rassy.com/sv/konta ... -i-sverige
/Peter
https://www.hallberg-rassy.com/sv/konta ... -i-sverige
/Peter
Fjord 725 SE -86
AQ260A V8 260 hk 290SP
AQ260A V8 260 hk 290SP
Hej, jobbet var inte gjort på HR men av eb anställd/tidigare anställd 

Det var en f.d Dolphin 900 ägare som trodde att han visste vem som hade gjort förlängningen av vår badbrygga med och då skulle det vara någon i Göteborgstrakten, dock inget namn. Men jag tror att vår är gjord när den sannolikt låg i medelhavet, annars är den väldigt lik den på bilden.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Ett tips bara, gör en lucka i badbryggan så att du kommer åt dreven, det har varit till nytta flera gånger, som när jag fick en tamp i propellrarna.
Nu ser jag även att vår badbrygga smalnar av något efter "förstärkningarna.
Nu ser jag även att vår badbrygga smalnar av något efter "förstärkningarna.
Hej Makro, jo jag har faktiskt spanat in din brygga när vi pratade om att du skulle lägga på woodskin på den.
Så hittar jag rätt gubbe så ska det bli med både lucka och avsmalning. Det ser elegantare ut.
Ev. återanvänder jag originalluckan i teak.
/Thomas
Så hittar jag rätt gubbe så ska det bli med både lucka och avsmalning. Det ser elegantare ut.
Ev. återanvänder jag originalluckan i teak.
/Thomas
Ja återanvända befintlig lucka är ju en bra idé, jag undrar om de inte mallat av originalet när de gjorde luckan till vår båt? Sen hade jag föredragit infällt ankare men badbryggan är ju ganska låg så jag tänker att ankaret ligger och plogar inär man kör? Det gör det förvisso lite grann när det hänger över kanten också, så det är kanske inget som stör, bara det hamnar tillräckligt långt från drevet så att man inte riskerar att trassla in ankarlinan i propellrarna.
Vi har tre stöttor under, en i varje sida och en på mitten mellan dreven, då det är dubbelmontage.
/Martin
Vi har tre stöttor under, en i varje sida och en på mitten mellan dreven, då det är dubbelmontage.
/Martin
Nu närmar det sig montering. Flexiteaken ska limmas fast när bryggan snyggats till. Sen återstår hämtning och montering på båten och att sätta dit badstege, ankarfäste m.m.

Det kommer att bli fint, vad roligt.
Har du någon känsla för hur mycket badbryggan ökar i vikt, totalt jämfört med originalet och vad är det för distansmaterial i den eller är det bara glasfiber och polyester i ett lager?

Har du någon känsla för hur mycket badbryggan ökar i vikt, totalt jämfört med originalet och vad är det för distansmaterial i den eller är det bara glasfiber och polyester i ett lager?
Hej och tack. Det ligger minst två plattor distansmaterial i
utbyggnaden. Jag vet faktiskt inte vilket som används.
Men vi pratade om vikten av vikten
och skivorna
behövs för att kunna fästa badstege, ankarrullar och
liknande. Jag kommer ev att montera två nya stöttor undertill. Ursprungligen fanns bara två.
utbyggnaden. Jag vet faktiskt inte vilket som används.
Men vi pratade om vikten av vikten

behövs för att kunna fästa badstege, ankarrullar och
liknande. Jag kommer ev att montera två nya stöttor undertill. Ursprungligen fanns bara två.