Motorbyte

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
grävling

Motorbyte

Inlägg av grävling »

Vi har funderingar att byta motor i vår Fjord Dolphin 775
Vi har dubbla motorer i vår båt idag och funderar om någon har erfarenhet av en ombyggnation och vart man
Kan vända sig till för företag. Ev om det går att bygga om till en motor. ?
/Christer Edvinsson
Makro

Re: Motorbyte

Inlägg av Makro »

Hej! Vart i landet befinner du dig, det underlättar ju om man ska rekommendera en firma :)
Allt går ju, en bekant byggde om en Draco 2900 från två AD41 till en D6, det besvärligaste var att bygga om/ såga bort balkarna sa han, plasta igen akterspegeln och ta upp nytt hål var enklare. Jag har själv funderat i de banorna men vet inte riktigt vad jag skulle stoppa i för singelmotor, sen är det ju så grymt trevligt att trixa i hamnarna med dubbelmontage, bogpropellern behövs ju i princip inte.
/Martin
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
grävling

Inlägg av grävling »

Hej! Vi bor i Gagnef och håller till med båten i Siljan och Runn. Vi har även gjort skärgårdsturer med båten Vi är bered att frakta båten för att få bra hjälp.
Jag håller med om att det är fantastiskt med 2st motorer
Båten är årsmodell 1990 så tankarna kommer om det är dax att göra något. Vi trivs så bra med vår båt där av kom tankarna på denna uppgradering.
Jag vill gärna ha synpunkter om mina tankar är inne på rätt spår.Båten har gått bra i alla år och gör det forfarande men nu är motorerna 35 år där av mina tankar
Hälsningar Christer
Makro

Inlägg av Makro »

Vad är det för maskiner och har du några problem med dem, hur många timmar har de gått? Har båten gått långe i sötvatten har det ju inte gått så hårt åt maskinerna heller tänker jag?
Tänkte du sätta i en nyare begagnad eller spitt ny maskin j så fall?
Vi är också väldigt nöjda med vår 900 där maskiner och båt är från -87 och det jag har gjort är att packa om båda maskinerna alltså bytt ut så gott som alla packningar, mest på grund av att i stort sett varje kylare/ värmeväxlare läckte men i övrigt gick de bra. Förutom packningar renoverades spridare och turboaggregaten har fått en översyn sen bytte jag startmotorer och generatorer, startmotorer för att en rostade sönder och den andra började bråka. Generatorerna bytte jag för att få ro i sinnet. Dreven är samma gamla 290A som också fått översyn och nya växelkonor, för att de började slira. Maskinerna är Pentas AD31 som är lättmekade och det finns billiga delar så därför såg jag ingen vinst med att byta ut dem. Förra året körde vi 370Nm till Vänern/ Dalsland och i år till Danmark via Anholt och sen Läsö på över 350Nm utan problem så visst kan man ta hyfsade resor med gamla prylar med.
Samtidigt är ju nytt nytt, fast även det blir gammalt en dag 🙂
Makro

Inlägg av Makro »

Kanske Lars Lundbladh har erfarenhet av motorbyte? Han han och några till i klubben har ju nyare motorer i sina båtar. 🙂 Det ska ju också tilläggas att det behöver ju inte bli så värst mycket dyrare att byta till en nyare motor jämfört med att renovera två gamla :wink:
Lars Lundbladh
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Var har du båten?
Min 900 är ombyggd från 2 st AQ151 till en D6-310. Motorn var beg. när den sattes in, då ca 5 år gammal och har nu gått 1300 timmar. Är otroligt nöjd med den drivlinan både vad det gäller prestanda och bränsleförbrukning . Topp + 35 knop MArschfart 25-30 med ca 1,4 liter/M i förbrukning.

Kolla med ROLF på https://meccheckmarin.se/

Han har koll och kan kanske hjälpa till med motor och montering.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
grävling

Inlägg av grävling »

Tack för info
Jag kontaktar Rolf
Makro

Inlägg av Makro »

Låt oss gärna veta vad du kommer fram till och hur det går 🙂