Renovering modifierad AD 41 A till B utförande.

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
fjord900

Renovering modifierad AD 41 A till B utförande.

Inlägg av fjord900 »

Hej, nu är motorn urlyft. Det tog 15 minuter eftersom jag lossat alla anslutningar o motor tassarna i förväg.
Följande åtgärder är planerade o beställda av utföraren.

-Ventiler
-Topplocks packningar
-Dieselpump genomgång och justering av tryck i bänk
-Turbouppgradering till Billetutförande
-cylinder och kolvar ska kollas o åtgärdas vid brister
-Spridare och kringdelar checkas och byts vid behov.

Sedan tidigare är cirkulationspump bytt, packningar till vattenpump bytt
-Nya intercoolerlocket och intercooler rengjord.
-Kylssystem rengjort.
När motorn är ur passar jag på att byta lager i struten och bussningar på styrgaffel samt fettnippel och rengöring av fettkanalerna på gaffeln.

Några av er har gjort liknande på era maskiner. Vad har ni för tips eller saker att passa på att få gjort när motorn är ur.

Återmontering planeras till feb/mars.

/Thomas
Makro

Re: Renovering modifierad AD 41 A till B utförande.

Inlägg av Makro »

Hej! Förutom aftercoolern packade jag om värmeväxlare och oljekylare eftersom jag tog isär dem för rengöring men det kanske du har gjort tidigare? Jag spolade även rent kylkanalerna i själva motorkroppen flera gånger för att få ut sedimentet som bildats genom åren.
Låter som en bra arbetslista annars.
Förresten har du kollat upp det där med billethjul i turbon med flera källor? Det råder visst delade meningar om vad som är bäst. Jag inte provat så jag har ingen erfarenhet av det själv.
/Martin
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
fjord900

Inlägg av fjord900 »

Hej Makro, tack för återkoppling.

Nej jag har inte hört annan negativ sak om Billet än att de är dyrare. Och när jag söker hittar jag lite om att det kan vara varierande kvalitet och att hjulen bara kopierat ett "original" gjutjärns hjul", utan modifiering.
Men du får gärna ge den input du har fått på dem om vilka brister problem som finns....
Makro

Inlägg av Makro »

Nu har jag inte kvar källan, men en motorverkstad hade inte uppmätt någon förbättring med billethjul på marindiesel så som man kan se på trimmade bensinmotorer i bilar utan snarare sett sämre prestanda än uppgraderingsturbo med vanligt kompressorhjul och det skulle ha något med designen att göra. Men det är inget som jag varken har provat eller kan bekräfta men jag jag brukar vara initialskeptisk till saker som lovar mycket om det inte finns uppmätta data på det.
Byter man ut en sliten original turbo kommer vilket standard aggregat som helst att kännas som ”trimning” menar jag och då är det ju synd att betala extra pengar om det verkligen inte tillför något. Men det kanske är en kanongrej?

Men jag råkade på en herre som uppgraderar insprutningspumparna och den ombyggnaden skulle ge 15hk extra på en 130hk AD31A och då uppgraderas även spridare så klart och man kommer upp i max 12% effektökning, så 20-25 extra hk på en 41:a.
Jag kan förmedla kontakt om det låter intressant?
fjord900

Inlägg av fjord900 »

Hej Makro, det får du gärna göra. Min plan var att låta El o dieselhttps://www.elodiesel.se/index.php gå igenom och åtgärda pumpen,
men tar gärna emot fler uppslag.

/Thomas
Makro

Inlägg av Makro »

Thomas, du har pm

/Martin
Skriv svar