Styrarm VP 290
Moderator: Lars Lundbladh
Styrarm VP 290
Hej, förberedelser och fix innan motorn läggs tillbaka är
igång med byggvärmare som stöd i kylan.
Nu tänkte jag serva styrgaffel med rengöring av fettkanaler
o nya bussningar. Men har trots sprayande med rostlösare. 556, WD40 och Rostflash i kombination med
kratsande,stålborstande, svetstång m.m inte lyckats få loss
låsbulten.
Har förstått att kapning längs bulten för att spräcka
loss armen är sista utvägen.
Någon som vet var jag hittar ny styrarm hyfsat billigt?
Fettnippel, ny bult m.m beställt från MICAB/VP.
/Thomas
igång med byggvärmare som stöd i kylan.
Nu tänkte jag serva styrgaffel med rengöring av fettkanaler
o nya bussningar. Men har trots sprayande med rostlösare. 556, WD40 och Rostflash i kombination med
kratsande,stålborstande, svetstång m.m inte lyckats få loss
låsbulten.
Har förstått att kapning längs bulten för att spräcka
loss armen är sista utvägen.
Någon som vet var jag hittar ny styrarm hyfsat billigt?
Fettnippel, ny bult m.m beställt från MICAB/VP.
/Thomas
Re: Styrarm VP 290
Det blev att kapa upp tvärs slitsen. Gick ganska smidig med en Dremel vinkelkap med metalltrissa som jag köpte för några år sedan. Just för att den är liten och smidig.
Kärde de sista snitten med en Feinsåg och använde även den för att kapa bulten.
Efter lite isärbändande släppte styrgaffel enkelt. Jag borstade rent i splinesspåren och gjorde rent i fettkanalerna. Den övre var helt igensatt av gammalt fett. Så mina regelbundna fettinsprutningar har varit förgäves då det förmodligen varit stopp sedan jag köpte båten. som tur så gör mitt enkelmontage att den delen inte ligger under vatten när båten är tom och ligger på plats. Pillade med o-ringsverktyg och ståltråd samtidig som jag sprayade med rostlösningsspray tills det rann fritt mellan alla tre hålen.
Pillade sedan loss de gamla bussningarna i skölden och dammsög rent efter demonteringen.
Börjar förbereda för målning av motorrummet som görs nästa helg. Temperaturen gör att byggfläkten får gå över helgen från fredag kväll och fram till måndag kväll. Då borde 2K färgen ha härdat.
Sen ska det vara klart för återmontering av motorn. Sjösättning 26/4. Längtar…….
Kärde de sista snitten med en Feinsåg och använde även den för att kapa bulten.
Efter lite isärbändande släppte styrgaffel enkelt. Jag borstade rent i splinesspåren och gjorde rent i fettkanalerna. Den övre var helt igensatt av gammalt fett. Så mina regelbundna fettinsprutningar har varit förgäves då det förmodligen varit stopp sedan jag köpte båten. som tur så gör mitt enkelmontage att den delen inte ligger under vatten när båten är tom och ligger på plats. Pillade med o-ringsverktyg och ståltråd samtidig som jag sprayade med rostlösningsspray tills det rann fritt mellan alla tre hålen.
Pillade sedan loss de gamla bussningarna i skölden och dammsög rent efter demonteringen.
Börjar förbereda för målning av motorrummet som görs nästa helg. Temperaturen gör att byggfläkten får gå över helgen från fredag kväll och fram till måndag kväll. Då borde 2K färgen ha härdat.
Sen ska det vara klart för återmontering av motorn. Sjösättning 26/4. Längtar…….
-
Lars Lundbladh
- Kontakt:
Jag la en ny styrarm på posten idag.
Hoppas du får den i veckan som kommer.
/Lars
Hoppas du får den i veckan som kommer.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Styrarmen hämtad på posten.
Jag har slipat rent för bussningarna och tänkte hämta upp detta lim på Erlandssons imorgon.
Känns som ett bra lim?
Jag har slipat rent för bussningarna och tänkte hämta upp detta lim på Erlandssons imorgon.
Känns som ett bra lim?
Limmet funkar nog utmärkt, det är ju en känd leverantör av lamineringsepoxy.
Härligt att du är igång, vi har ingen ström på hamnen än och frosten har ju precis försvunnit men snart så. Hoppas att resten av ditt jobb flyter på.
Härligt att du är igång, vi har ingen ström på hamnen än och frosten har ju precis försvunnit men snart så. Hoppas att resten av ditt jobb flyter på.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Missade att tacka Lars för hjälpen med styrarm. Tack!
Körde ordentligt rent med stålborste på Dremeln i hålen för bussningarna, ruggade upp ytan på bussningarna med smärgel. Tvättade rent med IPA och limmade sedan fast dem.
Efter en natt med värmefläkt så känns det som att det härdat fint o bussningarna sitter.
Har även gett splinesen på styrgaffeln en riktigt rengöring med stålborste på Dremeln.
Testade sedan efter infettning, passningen styrgaffel/styrarm. Glider på lagom trögt.
Laddar nu för att montera skarpt. Måste säga att det var värt att köpa kitet med bussningar o nipplar från VP för det förnämliga instruktionshäftet…
Inte någon jätteskillnad på pris jämfört med andra ställen.
Körde ordentligt rent med stålborste på Dremeln i hålen för bussningarna, ruggade upp ytan på bussningarna med smärgel. Tvättade rent med IPA och limmade sedan fast dem.
Efter en natt med värmefläkt så känns det som att det härdat fint o bussningarna sitter.
Har även gett splinesen på styrgaffeln en riktigt rengöring med stålborste på Dremeln.
Testade sedan efter infettning, passningen styrgaffel/styrarm. Glider på lagom trögt.
Laddar nu för att montera skarpt. Måste säga att det var värt att köpa kitet med bussningar o nipplar från VP för det förnämliga instruktionshäftet…
Inte någon jätteskillnad på pris jämfört med andra ställen.
-
Lars Lundbladh
- Kontakt:
Toppen att armen kom fram.
Intressant att det fanns en instruktion med bussningarna du får gärna scanna eller ta en bild och skicka till mig.
Lycka till med monteringen, det kommer säkert bli bra.
Intressant att det fanns en instruktion med bussningarna du får gärna scanna eller ta en bild och skicka till mig.
Lycka till med monteringen, det kommer säkert bli bra.
Lars du råkar inte ha en styrgaffel till med 3st hål för styrstag?
-
Lars Lundbladh
- Kontakt: