Har monterat två Aqd 40 turbo 280 drev utväxling 1,61:1
16*17 propellrar "har även testat från 15*15 och 16*15" men 16*17 har varit bäst . Mycket trög att få upp i planing.Var tvungen att förstora trimmplanen för att överhuvudtaget komma upp i plan.
Maxfart 19 knop.Ena motorn är total renov med ny turbo,diselpump.
Denna motor har svårt att varva upp till 3600.
Andra motorn har ny turbo och är väldigt varv villig
Varvar utan vidare upp tll 3600varv/min.
Har ngn någon uppfattning om det är för tunga och "små hästkraftsmässigt" för att kunna ligga på en marchfart vid
3200 varv på 20 knop och max runt 25.
Fart weekender 30
Moderator: Lars Lundbladh
Börja med att mäta turbotrycket på den nyrenoverade maskinen Kan vara feljusterat och då varvar den inte ut, trycket mäter man genom att ansluta en tryckmätare till insuget ( finns färdig gängång i detta )och läser av vid full belastning ca 2700 till 2900 varv,önskat tryck se Volvos tabelle. För övrigt är de inte för små att driva en weekender 30, men mer än 22 knop är inte att tänka med 16X17 som är perfekt val, vill du ha mer fart krävs DP underdelar.
Krille
Krille
fart
Hej,sinbad skrev:Börja med att mäta turbotrycket på den nyrenoverade maskinen Kan vara feljusterat och då varvar den inte ut, trycket mäter man genom att ansluta en tryckmätare till insuget ( finns färdig gängång i detta )och läser av vid full belastning ca 2700 till 2900 varv,önskat tryck se Volvos tabelle. För övrigt är de inte för små att driva en weekender 30, men mer än 22 knop är inte att tänka med 16X17 som är perfekt val, vill du ha mer fart krävs DP underdelar.
Krille
Tack skall kolla detta det första jag gör.
Har haft Volvo Penta att räkna på farten med 16x17
De menar att man skall kunna komma upp i 27-28 knop.
Hur mycket tror du gfarten ökar med med DP underdelar ?
mvh
birger