Hej,
Jag har bytt till duoprop-drev (satt på ett 290dp underhus på mitt 280 drev) i vinter och har lite funderingar på hur man ska montera propellrarna. Jag har tre olika beskrivningar från Volvo Penta och alla beskrivningarna gäller för B-proppar.
Först ska iallafall linavskäraren och sen den innersta propellern. Sen går meningarna isär.
De olika beskrivningarna säger följande:
1) plastbricka, låsbricka, mutter, linavskärare, propeller 2, plastbricka och propellerkon.
2) låsbricka, mutter, linavskärare, propeller 2, tryckbricka, plastbricka och propellerkon.
3) låsbricka, mutter, linavskärare, propeller 2, plastbricka och propellerkon.
Vilken ska det vara? Klart förvirrande! Jag har förstått att det finns 2 olika varinaterpå den bakre axeln, 16 resp. 20 mm gänga. Hur kan man identifiera vad man har (förutom att mäta). Ser dessa underhus olika ut?
Montera duoprop-propellrar
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej!
Hoppas detta kan vara till någon hjälp:
Monteringen skiljer mellan A-propellrar och B-propellrar.
VARNING! Linskärarna (1 och 6) har mycket
skarpa kanter. Var försiktig så att inga skärskador
uppstår. Montera plastbrickan (3), vikbrickan
(4) och muttern (5). Dra muttern så att flikarna
på låsbrickan kan vikas in i mutterns urtag. Därefter
skall den andra linaskäraren (6) monteras
och propellern (7). Lägg en plastbricka ("8") på
muttern (9) eller propellerkonen (10) och drag
fast propellern med muttern. När låskon (10) används
skall en distansring (11) monteras när Apropellrar
är monterade. Distansringen skall inte
användas ihop med B-propellrar. Lägg på en
bricka (12) på skruven (13) och dra fast skruven
i propelleraxelcentrum.
OBS! Linskärarna (1 och 6) har numera ersatts med
tryckbrickor. Montera aldrig linskärare tillsammans
med tryckbrickor.
/Lars

Hoppas detta kan vara till någon hjälp:
Monteringen skiljer mellan A-propellrar och B-propellrar.
VARNING! Linskärarna (1 och 6) har mycket
skarpa kanter. Var försiktig så att inga skärskador
uppstår. Montera plastbrickan (3), vikbrickan
(4) och muttern (5). Dra muttern så att flikarna
på låsbrickan kan vikas in i mutterns urtag. Därefter
skall den andra linaskäraren (6) monteras
och propellern (7). Lägg en plastbricka ("8") på
muttern (9) eller propellerkonen (10) och drag
fast propellern med muttern. När låskon (10) används
skall en distansring (11) monteras när Apropellrar
är monterade. Distansringen skall inte
användas ihop med B-propellrar. Lägg på en
bricka (12) på skruven (13) och dra fast skruven
i propelleraxelcentrum.
OBS! Linskärarna (1 och 6) har numera ersatts med
tryckbrickor. Montera aldrig linskärare tillsammans
med tryckbrickor.
/Lars

Hej Lars,
Tack för hjälpen. Det du skriver stämmer med vad jag själv kom fram till i morse. Jag har också förstått att många inte bryr sig om att använda plastbrickorna. På Björnhammarvarvet säger de att de inte gör någon nytta så man kan lika gärna köra utan dom.
Jag har för övrigt 2 propellerkoner (båda 16 mm) men på den ena sticker "gängcylindern" ut lite, om du förstår vad jag menar. Den delen som ligger an mot propellern är alltså inte jämn utan sticker ut ca 5 mm. Jag ska ta foto så du får se. Kan detta ha med användande av plastring eller inte innanför konen att göra?
\Michael
Tack för hjälpen. Det du skriver stämmer med vad jag själv kom fram till i morse. Jag har också förstått att många inte bryr sig om att använda plastbrickorna. På Björnhammarvarvet säger de att de inte gör någon nytta så man kan lika gärna köra utan dom.
Jag har för övrigt 2 propellerkoner (båda 16 mm) men på den ena sticker "gängcylindern" ut lite, om du förstår vad jag menar. Den delen som ligger an mot propellern är alltså inte jämn utan sticker ut ca 5 mm. Jag ska ta foto så du får se. Kan detta ha med användande av plastring eller inte innanför konen att göra?
\Michael
Miryl
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt: