Motor Aq130 Fjord Holliday 21

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Jan-Åke
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 dec 2005, 11:08

Motor Aq130 Fjord Holliday 21

Inlägg av Jan-Åke »

Hej
Har en fjord 21 Holliday med en Aq 130 motor och 280 drev. På motorn sitter en topp som jag ej kan hitta i Volvo Pentas reservdelskatalog. På toppen är monterat ett svart thermostathus samt att temperaturgivaren sitter monterat bak på toppen vid 4:ans cylinder. Motorn blir väldigt varm i området kring 4 :ans cylinder, men "kokar" inte. Ny givare och indikator installerad. Kompressiontest blir ej jämn då jag ej har jämn temperatur på toppen Motor utrustad med Martecs Kylsystem,fungerar. Thermostat kontrollerad, fungerar bra. Tändkablar, brytare, kondensator,fördelarlock bytade samt tändinställning utförd med stroboscope lampa enligt Volvo Pentas manual. Tändspolen blir väldigt varm och motort stannar men går att starta efter en kort stund.Är det någån som har ett tips, eller har Lars något i byrålådan om det här. Tackar på förhand från en som måste ligga i hamn tillsvidare. Passar på att tacka för tippset med kapellrengöringsmedlet Ship Shape. Detta var "kanon". :oops:

Ha en bra sommar
Jan-Åke
Paulsson
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 aug 2003, 15:34
Ort: Sweden

Inlägg av Paulsson »

Hej

På topplocket mellan 2ans och 3ans tändstift står ett nummer,på AQ 145 står det 1000405 ochAQ 151 1000351.
Titta vad det står på din topp så kan man direkt se vilken typ av topp det är.
På biltoppar med dessa nummer så sitter det 2st elkontakter under insugsröret men ej på marintopparna.
Nu vet jag ej vilken topp det skall vara på AQ 130.
På 405 och 531 topparna skiljer det annars inget mellan bil/marin har själv en 405 biltopp på mitt 250 block som även det kommer från bilsidan och motsvarar då AQ151.(2,5l motor)
Om du är interesserad så har jag en AQ145 med 405 orginaltopp.Motor sitter ihop och är i bra skick,förgasare,kyla,startmotor,generator
är överflyttat till min nya motor,men det är samma saker som sitter på din.du kanske bara har en förgasare?

MVH

Mats
Mats Paulsson
Skriv svar