Idag har jag varit och fixat lite med motorerna och dreven. Dreven har jag kladdat på färgborttagare och klätt in i gladpack för att få bort gammal ful svart bottenfärg, ska högtrycktvättas i morgon...förhoppningsvis har bottenfärgen släppt så mycket att lite slipning kommer räcka för att kunna spraya på lite ny, fin, originalfärg inför försäljning.
När dreven ligger och stuvas under gladpacken vände vi uppmärksamheten mot motorerna. Först gjordes kompprov på båda maskinerna, resultat:
Motor 1 på 2,0 liter (den som ska fixas lite grann och sedan säljas):
Cyl 1: 170 psi
Cyl 2: 110 psi
Cyl 3: 150 psi
Cyl 4: 170 psi
Eftersom cylinder 2 hade uppenbart lägre komp testade vi att pytsa i lite olja och testade igen. Dock var det samma resultat så problemet måste vara i toppen.
Motor 2 på 2,1 liter (den som ska ställas i toppskick och monteras i min båt):
Cyl 1: 160 psi
Cyl 2: 160 psi
Cyl 3: 160 psi
Cyl 4: 150 psi
Detta är ju ett väldigt jämnt resultat, om än kanske en smula lågt, så vi behöver inte göra något med denna motor. Dock överväger jag att ändå riva toppen för renovering, när vi ändå håller på.
Uppenbarligen har dessa två motorer inte varit originalbestyckning i Coroneten, det visade sig att det är en AQ130C och en AQ130D:
Det är "D"-motorn som är uppborrad och alltså den som ska behållas.
Här syns tydligt att cylinder 2 mår annorlunda än de andra tre:
Närbild:
Det här är första gången jag öppnar en inombordsmotor men jag tycker att kylkanalerna ser ut att vara i riktigt bra skick. Jag har läst att det är på ett specifikt ställe som dessa motorer har en svag punkt, var är det? Jag kan fota det speciellt för er att bedöma.
En liten översiktsbild så ni ser de två maskinerna och dreven:
Vi snackade lite om vad som behöver skaffas för slit- och renoveringsdelar och följande vad var vi kom fram till:
Renoveringssatser till förgasarna
Sotningssatser till motorerna
Tänddelar (till motorn som ska säljas, elektroniskt till den som ska behållas)
Packning mellan limpa och knä
Är det några av dessa grejer som måste vara för AQ-motorer eller fungerar det att skaffa alla till normala bil B20? Det är ju alltid rejält mycket billigare om prylar inte har prefixet "marin"! Givetvis förstår jag att limpa/knäpackningen är marinspecifik...

Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP