Avgaslimpor

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Jutte
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 apr 2011, 22:42

Avgaslimpor

Inlägg av Jutte »

Hej
Jag är på jakt efter ett par begagnade limpor till min AQ 271C.
När man kolla på t ex blocket använder säljarna ofta begreppen "small block" och "Big block"
Vad av detta är en 271C?

Är det dumt att köpa begagnat?
Om man gör det vad bör man tänka på?
Hur vet man om en limpa är OK?
Någon som har erfarenhet av kinesiska?
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Avgaslimpor

Inlägg av Paxman »

Om jag har fattat saken rätt så är din motor en Cheva 350 vilket gör att det är en small block.

Om man bara kollar grejerna så är det inte dumt att köpa begagnat. Det viktiga att kolla när man ska köpa beg. limpor och knän är kylkanalerna vilket betyder att grejerna måste vara särade på. Köp inte om knäna är fastskruvade i limporna och säljaren vägrar att ta isär, det går inte att kontrollera skicket då (vilket kanske kan vara säljarens tanke). En annan sak som är bra att kolla är att alla packningsytor är plana utan skador och gropar. Ha med något du vet är rakt som du kan lägga på ytorna för att kolla dem, ett vattenpass i metall eller liknande.

Jag har inte mycket erfarenhet av den här typen av motorer (ännu) men jag har hanterat både kinagrejer och "riktiga". Skillnaden är ganska stor i kvalitetskänslan. Det är svårt att förklara men "riktiga" grejer känns klart mer gedigna. På vår båt satt det tidigare Mecruisergrejer, Barr Marine, men jag har varit tvungen att byta dem till Volvo-modellen. De var inte så lätta att få tag i men till slut fick Hansen Racing in dem från någon tillverkare som troligen faller inom kategorin "kina". Det var stor skillnad. Jag har inte testat dem ännu men hade jag kunnat så hade jag behållit Mercruisergrejerna.

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Avgaslimpor

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Din motor är en small block Chevrolet 350CUI (5,7 liter) modellår efter 1986.

Vad det gäller avgaslimpor kan du köpa nya från tex Hansen Marin (HGE):
http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Han ... RNV350KIT1
eller
USA Online (Barr)
http://www.usaonline.se/index.php

Barr är möjligen av något bättre kvalitet men annars är det ingen större skillnad.

Eftersom du har Volvo drev skall du köpa Volvo ersättnings limpa den är lågbyggd som på bilden/länken ovan från Hansen.
Köp inte standard för tex Mercrusier de passar inte de äldre Volvo motorerna.

Vill du köpa begagnat kan du maila mig jag har en uppsättning som jag kan sälja billigt, men jag rekommenderar ändå nya då de inte är så dyra.
Nytt är alltid nytt, limpor håller normalt ca 10-15 år i Östersjön, på Västkusten kortare tid pga. salthalten. Jag rekommenderar inte aluminium limpor på sjövattenkylda limpor då måste man bygga halv eller hel system med sötvattenkylning vilket kräver ganska stora värmeväxlare.

Bor du Norr om Stockholm kan du beställa Hansen delar direkt från mig bara att maila lars.lundbladh@fjordclub.com.

MVH
Lars Lundbladh
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Avgaslimpor

Inlägg av Paxman »

Gick förbi lådorna med mina limpor/knän i förrådet och såg att det är HGE. Jag vet inte om de räknas som "kina" men som jag skrev tidigare känns de inte lika gedigna som Barr Marine-grejerna. Dock ska man veta att min motor inte verkar vara så vanlig vilket gör att HGE kanske inte satsat fullt ut på just den modellen.

V8:orna är ju klart mycket vanligare och till dem verkar det vara väldigt lätt att hitta limpor/knän. (Jag fick vänta över ett år för att få tag i mina!)

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Avgaslimpor

Inlägg av Lars Lundbladh »

HGE är tillverkade i Kina men säljs genom ett Kanadensiskt bolag

Tillvekare:
Barr Marine (USA)
OSCO (USA)
HGE (Kina)
GLM (Kina)
Sierra (fd Kina, men de är nu tillbaka med viss produktion i USA)

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Avgaslimpor

Inlägg av Paxman »

Det var intressant information!

GLM har jag läst en hel del dåligt om, HGE verkar folk vara nöjda med och de USA-tillverkade verkar hålla högst kvalité. Stämmer det även med din uppfattning Lars?
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Avgaslimpor

Inlägg av Lars Lundbladh »

Har inget att anmärka på HGE de har har bra finish. Hur de håller i längden vet jag dock inte men det verkar vara bra med gjutgods i dess limpor.
Att Hansen valt att sälja dessa limpor borde betyda att de har bra kvalitet.
Barr limporna håller även de bra kvalitet.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Avgaslimpor

Inlägg av Paxman »

Då är det nog så att HGE lagt lite mindre krut på grejerna till just min motor. Ytan var lite porig på sina ställen och färgen kändes tunn vilket lett till ytrost redan när de levererades. Dessutom skiljde färgen sig mellan de två limporna. Jag la på ett par lager Hammerite för att få en bättre och snyggare yta samt förhoppningsvis lite rostskydd.

Det viktiga är dock att själva godset är gediget så de håller så bra man kan förvänta sig. Nu var de inte så dyra så det är ingen katastrof om de måste bytas inom rimlig tid.

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Avgaslimpor

Inlägg av Lars Lundbladh »

Med finish mednade jag inte färgen. Inte ens Barr har någon bra skyddsfärg. Jag brukar måla limporna med motorfärg och pensel.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Avgaslimpor

Inlägg av Paxman »

Det menade inte jag heller egentligen. Min poäng var mer att om en tillverkare slarvar/snålar med färgen så ger det inte direkt ett gediget intryck och man kan fundera över hur resten av kvalitén är. Det som gav mig sämst intryck var dock att godset var lite porigt på sina ställen så tiden får utvisa hur gedigna grejerna är.

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Skriv svar