Fjord Day 16.

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
zimsen
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 apr 2013, 21:39

Fjord Day 16.

Inlägg av zimsen »

Hei.

Er det noen som har informasjon om denne båten som jeg har kjøpt :
Bild

Syntes det er vanskelig å finne info om denne på nettet , ser at den heller ikke
står i båtoversikten her inne.

Noen som feks vet om denne er helt lik Herwa Familie ?

Trenger også ny kalesje , men jeg har ikke mal nummer......

Jeg er takknemelig for all info :9

hilsen marius
zimsen
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 apr 2013, 21:39

Re: Fjord Day 16.

Inlägg av zimsen »

Ble litt rart bilde her er link : http://i.imgur.com/mOtVxYd.jpg?1
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord Day 16.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Båten hette i Fjord 16 day men ritades och tillverkades ursprungligen av Herwa
http://www.agderkultur.no/Herwa/Side2.htm
Fjord Broschyr -73 sid 6.jpg
/Lars
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
zimsen
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 apr 2013, 21:39

Re: Fjord Day 16.

Inlägg av zimsen »

hei.

Takk for svar . Ja det vet jeg , men jeg syntes det er rart at det er så
få treff på Fjord Day !? Ble det ikke tilverkad så mange av disse under Fjords flag ?
Kan det stemme at min er en 1985 model ? Er det jeg fikk oppgitt.
Og er det bare Fjord som hadde den aluminiumsplata i fronten som du ser på bilde av min ? Den ser jeg ikke på Herwa.

mvh
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord Day 16.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Herwa båtarna såldes som Fjord under några år på 70 talet Efter oljekrisen 1973 låg i princip tillverkningen hos Fjord nere. Fjord 16 day slutade tillverkas någon gång på 70 talet.

Från Baatmagasinet.no:
Fjord Plast A/S var en kjempe norsk plastbåtindustri ikke har opplevd maken til – hverken før eller siden. Planlegging, strategi, effektivitet og markedsføring mot en hel verden var oppskriften den gang Norge dominerte Europa-markedet med Fjord i spissen. Årsakene til Fjords forlis er mange og kompliserte. Mye kan ligge i at man måtte flytte bedriften og mistet kontrollen. Lavkonjunkturen tvang frem en radikal slanking av Fjord Plast. For overleve oljekrisen ble produksjonen skåret til beinet, anlegget på Tromøya og på Bergemoen i Grimstad ble solgt. Senere anlegget på Haslatangen, Norges fineste båtfabrikk. På Rjukan fortsatte man å produsere, virksomheten på Sørlandet ble stengt. I juli 1976 flyttet administrasjonen til Gullhaug ved Drammen og Fjord lå nede – men ikke helt. Produksjonen tok seg opp igjen på Rjukan mot slutten av 70-tallet, og etter et par tre år flyttet administrasjonen hit.


De båtar som överlevde "slakten" på 70 talet var några weekender båtar på 80 talet kom dessa båtar i ny skepnad som tex 650 (Weekender21) 725 (Fjord 24 Weekender) samt flera nya båtar 815, 880, 930, 1001 osv. Inga Herwa , Linge båtar eller Selco båtar tillverkades efter detta. Undantaget Fjordling 17 som byggts i Sverige fram till för några år sedan.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
cepe
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 okt 2003, 08:59
Ort: Norway
Kontakt:

Re: Fjord Day 16.

Inlägg av cepe »

Fjord/Herwa 16 Day ble også produsert på lisens av Rana-plast som Rana-Fjord 16 Day noen år etter at Fjord la ned produksjonen. Formeen gikk siden videre til noen andre som produsert "Otto 16" først lik Herwa/Fjord/Rana-Fjord etter på også med ny vindskjerm av aluminium.

--cepe
Sørvest
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 maj 2020, 06:06

Re: Fjord Day 16.

Inlägg av Sørvest »

Hei !

Har nylig kjøpt en Fjord day 16, trenger også ny kalesje, men ser ikke ut som noen har eksakt mal til denne, hvordan gikk det med deg ?
Skriv svar