Drev-frågor (särskilt 280)

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Nbottning »

Har sett ett sådant verktyg tror jag, typ en slitsat klämhylsa.

Ska se om jag hittar åt en sådan. Glappet är inte stort så det känns som att den inte kan ha gått så länge med vatten där. Dock har det ju legat där hela vintern.

Jag ska se om jag kan tillverka ett verktyg och btýta yttre lagret så kanske man kan rädda sommaren.


Har alla 280 dubbla lager?

Kan man, som Paxman tror, ta bort struten med motorn i båten?
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Lars Lundbladh »

Du bör kunna lyfta fram motorn ca 30-40 cm för att kunna få ut struten. Jag gjorde så i min båt , går även att vrida uppåt dvs luta motorn.
Alla Volvo V8 har dubbla lager 4 cyl har bara ett stort lager samt ett mindre i svänghjulet.
Verktyget är ganska speciellt (inget standard verktyg), går att köpa här:
http://www.pa-produkt.se/158865864

Jag kan även tänka mig att hyra ut mitt, problemet är väl tiden som vanligt ?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Paxman »

Nbottning skrev:...Dock har det ju legat där hela vintern.
Sista vintern du lämnar dreven på båten utan att kontrollera dem...? :wink:
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Nbottning »

Paxman skrev:
Nbottning skrev:...Dock har det ju legat där hela vintern.
Sista vintern du lämnar dreven på båten utan att kontrollera dem...? :wink:

Jo, nu när man vet hur lätt det är att lossa dom så får dom nog bo inomhus i fortsättningen :-)
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Nbottning »

Lars Lundbladh skrev:Du bör kunna lyfta fram motorn ca 30-40 cm för att kunna få ut struten. Jag gjorde så i min båt , går även att vrida uppåt dvs luta motorn.
Alla Volvo V8 har dubbla lager 4 cyl har bara ett stort lager samt ett mindre i svänghjulet.
Verktyget är ganska speciellt (inget standard verktyg), går att köpa här:
http://www.pa-produkt.se/158865864

Jag kan även tänka mig att hyra ut mitt, problemet är väl tiden som vanligt ?

/Lars
Ja, jag överväger att byte yttre lagret endast. Ska höra med marinen bredvid hamnen jag håller till i om dom kan svänga om och rycka ut axeln. Annars kan nog min mror göra ett verktyg, men där kommer ju tiden in igen.

Jag har konstaterat att det måste vara typ 275-drev jag har? Mina styrhjälmars tappar ska ha 26/28mm.s bussningar. Men drevet ser inte ut som ett 270 nertill....
Vidare är det olika utförande på hjälmarna.
Dom gick dock väldigt lätt att ta loss, så detta har varit isär förr.
hjälmar.JPG

Utöver glapp i drevet är det grymt glapp i styrstagarrangemanget, något tips på var man köper dessa:
ststg.jpg
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Nbottning »

Här har någon byggt ett eget verktyg.

Min tanke är att om man ändå ska byta lagret kan man väl fördärva det på plats och få in klor och dra ur banorna? Men sitter inte axeln jättehårt så kanske det räcker med ett slitsat rör som på denna bild
verktyg 2.jpg
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Nbottning »

Hade jag varit smart, vilket ja...ja..., hade jag ju mätt splines-axeln när jag var där. Kan säkert göra ett liknande verktyg som ovan på jobbet.

Vad enkelt om det funnitts typ ett dubbhål i änden på axeln att gänga i :-)
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Lars Lundbladh »

Jag har gjort mitt verktyg själv. Givetvis ;-)
Man tar en klämkoppling till en motoraxel/remskiva och svarvar en yttre ring så att käringen expanderar innöt. Bricka + glidhammare så är saken biff. Frågar nu herrarna om ni Kan lista ut var jag fått tag på dessa delar. Det finns minst två olika utförande på drivaxlar så det gäller att veta dimensionen.

Någon har väl bytt underdelar.
Jag har nog ganska säkert nya ändrar till dina styrstag. Dimension?


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Drev-frågor (särskilt 280)

Inlägg av Nbottning »

Ska kolla dimensionen op "p-ändarna"!

har beställt nya bussningar och tätringar till styrhjälmarna nu. Drevdelar.se! :D
(Ser att den utgått hos Penta den övre bussningen)

Ska se om jag inte får ur axeln i veckan.
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Skriv svar