Kompressor test

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
baheno
Inlägg: 86
Blev medlem: 05 sep 2009, 19:35
Ort: Stockholm

Kompressor test

Inlägg av baheno »

Premiärturen på midsommar var inte helt lyckad... Öven om vi var ganska många ombord (6 vuxna) och en hel del packning (mest bärs och lådvin) så kändes det som om motorn tappat ca 30% av sin styrka.
March på 3200rpm gav 20 knop vilket brukar vara runt 23, fullgas orkade den upp i 3400 lite drygt vilket ör en del under de 3900 rpm som den ska varva på max.

Völ hemma i hamnen så var det även ovanligt sotigt på kapeller och akterspegeln.. Min gissning är således att turbon håller på att dö :(
Jag skulle ju vilja mäta laddtrycket på den men saknar utrustning för det.. Är det någon här i sthlm området som har och kan tänka sig låna ut för en bättre flaska vin i ersättning?!
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Kompressor test

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Du bör kanske kolla några saker innan du kollar turbon. dessutom skall turbons laddtryck mätas vid belastning över 3100 rpm.

Jag förslår du kollar nedanstående och framförallt turbons rotation och glapp i rotoraxeln enligt nedan innan du mäter tryck.

Här kommer Volvo´s förslag till felsökning och åtgärder vid lågt laddtryck:
• Luftintag
Kontrollera att luftintaget till motorrummet inte är tilltäppt. Kontrollera i förekommande fall att luftintagen har rätt dimension, se installationshandbok.
• Luftfilter
Kontrollera att luftfiltret inte är igensatt. Byt vid behov.
• Täthet
Kontrollera tätheten.Inlopps- och avgasrör och slangförbindningar får
inte ha några läckor. Kontrollera även att laddluftkylare tätar mot inloppsrör.
• Gasreglage (gäller ej KA(M)D44/300)
Kontrollera att reglaget kan föra insprutningspumpens
pådragsarm till max.-läge.
• Turbokompressor
Kontrollera om rotoraxeln går trögt eller om något av turbin- eller kompressorhjulen går emot sina hus. Vrid hjulet med ett lätt tryck, därefter med en lätt
dragning i axiell led. Går hjulet trögt måste turbokompressorn bytas eller renoveras. Kontrollera hjulen med avseende på skador.

VIKTIGT! Kör aldrig motorn om skador på turbons
kompressorhjul misstänks eftersom fragment
från hjulet kan sugas in i motorn.

• Rengöring
Vid daglig körning i dammig eller oljebemängd luft och om bytesintervallet för luftfiltret inte har följts, kan kompressorhuset och kompressorhjulet behöva
rengöras. Nedsmutsad kompressordel kan orsaka lågt laddtryck. Kompressordelen kan rengöras med turbon kvar på motorn enl. följande:
Demontera kompressorhuset. Rengör kompressorhuset, kompressorhjulet och skölden med fotogen eller motsvarande.Montera kompressorhuset och mät laddningstrycket på nytt.
Om laddningstrycket fortfarande är för lågt, kontrollera

följande:
• Insprutningspump
Kontrollera förinsprutningsvinkeln och höga tomgångsvarvtalet.
Kontrollera funktionen hos insprutningspumpens
rökbegränsare (ej KA(M)D44/300).
• Matartryck
Kontrollera matartrycket. Byt vid behov bränslefilter och eventuella extra förfilter.
• Insprutare
Kontrollera öppningstryck och strålbild.
• Motor
Kontrollera ventilspel och kompressionstryck.
• Avgasmottryck
Punkten är giltig i första hand för inombordsmotorer som kan ha försetts med ett avgassystem som inte är dimensionerat efter installationsanvisningarna.
Drevmotorer: kontrollera att avgasutsläppet inte är igensatt av beväxning. Om laddningstrycket fortfarande inte kan godkännas
måste turbon renoveras eller bytas ut.
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
baheno
Inlägg: 86
Blev medlem: 05 sep 2009, 19:35
Ort: Stockholm

Re: Kompressor test

Inlägg av baheno »

:lol:
Volvo borde lägga till "bottentvätt" till sin felsöknings lista !!!

Tog upp båten häromdagen, blåste av med högtrycken och vips!! Uppe på 3850 rpm med tre ombord och ca 31 knop på gpsen.
Tillbaka till bryggan med ett leende på läpparna, tills jag såg vattendropparna som trillade från sjövattenpumpen... Dessa jävla båtar!!!
Blev en renoveringssats från Crommarin, sneak, kanske dumsnålt men den kostade 297:- mot volvos 1600:-.. Samma delar, hoppas det inte är för dålig kvalitet!

Varför gör man presspassning på lagren? Är det alltid så??? Galet jobbigt utan "rätt" verktyg... Men nu går det som smort igen!
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Kompressor test

Inlägg av Lars Lundbladh »

Jo bottentvätt är alltid ett stalltips, har du inte bottenmålat?

Om inte lagret sitter fast kommer det att börja rotera och då slits infästningen (pumphuset i det här fallet) snabbt istället för lagret. Därför är alla lager fastsatta oftast med presspassning det finns även några andra metoder med presspassning är vanligast.

Kvaliten på Crom delarna är likvärdigt Volvo.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar