Utväxling i drev

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
TobbeS
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2009, 14:21

Utväxling i drev

Inlägg av TobbeS »

Är så j-a förbannad för jag blivit utloggad och hela mitt långa inlägg försvunnit. Skriver igen men extremt förkortat. Är det någon som har erfarenhet av att någon manipulerat med ett 280-drev, så att det har en annan utväxling än de 1:61 som PZ-numret antyder?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Utväxling i drev

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Tråkigt att du blivit utloggad...... :(

Att underdelen blivit utbytt har nog hänt både en och annan gång, oftast pga stöld eller grundstötning då kanske man tagit vad man haver.
Kan du se en bokstav eller utväxling instämplat bakom anoden vid propelleraxeln.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
TobbeS
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2009, 14:21

Re: Utväxling i drev

Inlägg av TobbeS »

Tack Lars.
Utloggningen är väl mitt eget fel då jag inte kryssat för ständig inloggning. Hur som helst så har jag fortfarande inte kunnat plana ut med min Attache under 4 säsonger. Har haft min beskärda del av motorkrångel, men idag går VP:n 200D som en klocka. Det satt en 3-bladig propeller på båten när jag köpte den, men det går inte att utläsa stigning. Det finns ingen som helst dokumentation på båten och den förra ägaren hade bara varit ute med båten 1 gång och då gick den bara man tömde ut vattnet i vattenavskiljaren.
Köpte en Piranha 4-bladig vilket gjorde båten mer lättmanövrerad i låg fart, vilket behövs i en strömmande å med y-bom på tvären. Kom inte upp i mer än 3800-4000 varv med dessa och har därför, inför den här säsongen, bytt blad på Piranhan till mindre stigning. Nu övervarvar motorn och farten stannar vid hårresande 8,5 knop.
Det hör till saken att tändningen aldrig varit rätt inställd förrän nu. Motorn är en mix av 2 st 305:or och tydligen passar inte remskivans markeringar med övriga motorn, så att använda stroboskopet har varit rejält missvisande.
Kommer att byta till de andra bladen igen, men känner att det inte kommer att göra mer än några knop och att maxvarvet sjunker något. Enligt Mikael på Piranha ska det vara någon av dessa 2 propellrar till en Attache med en VP 200D. Det här är bakgrunden till min ursprungliga frågeställning.
Tar man bort anoden för att kunna se eventuell bokstav eller nummer?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Utväxling i drev

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Piranha propellrar och Volvo drev fungerar dåligt ihop. Jag har testat bla i PB för några år sedan. Bäst fungerar Volvo Original HS Lång hub eller Solas 3 och 4 bladiga. Piranha kan möjligen fungerar på riktigt snabba båtar men min erfarenhet efter att testat flera dessa är att de inte fungerar med drev i vilket fall inte i farter upp till 35 knop. Bladarean och bladens utformning samt "rake" på propellern fungerar inte. Nu kommer säkert vissa att ha massa invändningar mot detta men jag kan försäkra att jag prövat både på Volvo och Mercrusier.

Utväxlingen bör du kunna läsa ut under anoden den bör vara stämplad där.

Din båt bör göra 30-35 knop med dubbla AQ200D maskiner. Normalt skall du ha 15x19 möjligen 15x21 om motorn varav ur med 15x19 detta med utväxling på dreven 1,61:1

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
TobbeS
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2009, 14:21

Re: Utväxling i drev

Inlägg av TobbeS »

Det är alltid problem när man sjösatt en båt och ska börja fixa med drevet. Attachén är för stor och tung för att vevas upp på trailern. Använder alltid kranbil på hösten. Blev rekommenderad att köpa 4-bladig Piranha av en annan båtägare och han har en liten och lätt och snabb båt, precis som du skriver. I ärlighetens namn är det betydligt fler som sagt att Piranhas propellrar hör hemma på soptippen. Det kanske är att ta i, men de passar förmodligen inte min båt.
För mig har det ju varit 2 problem hela tiden, en motor som inte gått som den ska och därmed svårt att anpassa en propeller därefter. Har nyss pratat med Propellertrim och kommer förmodligen att beställa en 4-bladig Solas. För övrigt har jag bara en VP 200D, men den bör göra 25 knop i alla fall.
Tack för svaren
Tobbe
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Utväxling i drev

Inlägg av Lars Lundbladh »

Aha jag förstod det som att det var två motorer då du skrev
mix av 2 st 305:or
Har du en 305 kanske den gör 20-25 knop då bör du ha en ca en 15x17 eller 15x15 propeller.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
TobbeS
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 dec 2009, 14:21

Re: Utväxling i drev

Inlägg av TobbeS »

Den V8 från tidigt 80-tal som satt i båten när jag köpte den drabbades av svår kyla ( 3 nätter med 15 minus ) i slutet av november 2011, när jag befann mig utomlands och inte hade tömt motorn på vatten. Resultatet blev ett sprucket block, men jag fick tag på ett likadant, men äldre. Plockade över det mesta från mitt tidigare block och det är här något blir fel med tändinställningen ( markeringarna på remskivan ).
Talade med ytterligare en herre på Propellertrim igår och fick då veta att det inte finns någon 4-bladig propeller som passar till min båt med 280-drev. För liten propellerarea var orsaken. Han rekommenderade 3-bladig 16x13. Ska nu försöka finna ut vad det är för propeller som ursprungligen satt på drevet. Enligt den siste jag talade med finns alltid numret instansat på propellerns baksida. Det är bara att hålla tummarna.

Förresten, är det någon som behöver en 4-bladig Piranhapropeller inklusive 2 uppsättningar blad med olika stigning? Billigt som tusan!!
Tobbe
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Utväxling i drev

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej igen,

16" i diameter verkar för stor, motorn troligen kommer inte att orka. förslgsvis 15x15 eller Solas 4 bladigt 14,75x15 (finns ingen annan storlek bara olika stigningar) artikel nr Vänster propeller 8814-148-15
13" i stigning ger teoretiskt med 20% slip och 1,61:1 ger den ca 23 knop om motorn orkar
15" i stigning ger teoretiskt med 20% slip och 1,61:1 ger den ca 27 knop om motorn orkar

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Utväxling i drev

Inlägg av Paxman »

Gammal tråd men jag snubblade på den när jag sökte på en en sak. Dock tycker jag att det var mycket intressant att läsa att Piranha-propparna inte funkar till VP-drev. Vilket nummer av PB finns detta test Lars? Jag skulle gärna läsa det eftersom jag själv funderat på en Piranha till min båt då jag med största sannolikhet kommer behöva skaffa en ny propeller.

Jag gillar Piranhas koncept med kraftiga kompositblad med fast stigning (till skillnad från ProPulse) och ett nav med livstids garanti. Jag har alltid tyckt att VPs originalpropellrar känns väldigt urmodiga i sin utformning. Det finns ju inga andra propellrar som ser ut som VPs treklövrar och utvecklingen har ju gjort stora framsteg sedan de designades.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Utväxling i drev

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

VP och Solas propllerar är de enda som fungerar bra på Volvo´s drev om man åker i farter under 35 knop. Över detta finns det kanske andra proppar som också funkar men jag har nog testat det mesta. Piranha funkar inte alls i farter upp till 35 knop.
Har inte koll på vilket nummer jag testade proppar i men kan kolla ikväll.

4 bladig Solas är ganska bra man tappar lite på toppfart men bättre bränsleförbrukning. Jag har en 4 bladig motsvarande 15x17 till salu.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Utväxling i drev

Inlägg av Paxman »

Solas är rostfria, inte sant? Jag har ingen aning om vad jag ska ha för propeller till båten, speciellt inte eftersom jag ju ska byta motor, så jag har lite testande framför mig. Detta kanske inte kommer ske förrän nästa säsong dock, beroende på när jag blir klar med motorbytet. Om din Solas finns kvar då och den passar är jag klart intresserad!
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Utväxling i drev

Inlägg av Lars Lundbladh »

Solas finns i aluminium till VP otroligt bra lackering/behandling på deras alu proppar.
Rostfritt lönar sig möjligen i höga farter över 35 knop dessutom ställer de till det vid grundstötning oftast blir axlar och drev illa åtgångna.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Utväxling i drev

Inlägg av Paxman »

Rostfritt känns overkill för min båt. Bra information om Solas, det ska jag komma ihåg när det blir dags att prova ut propeller.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Utväxling i drev

Inlägg av Lars Lundbladh »

Propeller testet jag gjorde på min dåvarande Fjord 815 var i Praktiskt Båtägande nr 2 2011.
SP propellrar testades bådepå Volvo och Mercrusier.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Utväxling i drev

Inlägg av Paxman »

Mycket märkligt, jag var prenumerant på PB under 2011 och jag vet att aldrig slängt något exemplar...ändå hittade jag bara ett fåtal 2011 och ingen av dem var nr 2. Får leta lite bättre, det har varit en flytt sen dess.

Minns du om du använde A-style eller B-style profil på Piranha propellrarna i testet?
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Skriv svar